Om konst
Ett litet inlägg om konst.
”konst (eg. 'kunnande', 'färdighet'), kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter. Ordet konst står i vidare mening för färdighet av något slag; i snävare mening betecknar det skilda slag av estetisk verksamhet, och när ordet brukas utan precisering avser det oftast enbart bildkonst, ev. tillsammans med arkitektur och konsthantverk.”
- Nationalencyklopedin
”Konst är det som presenteras, uppfattas och behandlas som konst av personer som är aktiva i konstlivet (konstvärlden).”
- Bra böckers lexikon
Vad är egentligen konst? Frågan är både lätt och svår att besvara. Klart är att det är en fråga som lätt upprör ett stort antal människor.
I Umeå ställde sig performance-artisten Itziar Okariz bredbent och pissade inför sin publik (2007). Det hade hon gjort sedan 2001. ”Men visst är det här ett starkt konstverk. Annars skulle folk inte bli så upprörda.” säger Tina Eriksson-Fredriksson, dramaturg för Madefestivalen i Aftonbladet 2007-04-05 . Just i Umeå stördes hennes konstverk av en annan konstnär, Dorinel Marc, som fångade upp Itziars urin i en potta och provsmakade. Trots att arrangörerna försökte förhindra honom. Är det konst?
Svaret måste bli ja enligt gällande definition på konst, på båda frågorna. Itziar Okariz hade dessutom förberett sig minutiöst, genom att dricka kopiösa mängder innan framträdandet. Hennes pissande kostade skattebetalarna 10.000 kronor, vilket så att säga var henne gage.
Moderata kommunalrådet Anders Ågren uppskattade dock inte verket: ”Du, vill jag se någon som pinkar offentligt behöver jag bara gå ut på stan en fredagskväll.”
Vad ville Itziar Okariz uppnå med sitt pissande? Tina Eriksson-Fredriksson förklarar: ”Därför ska det här få oss att tänka till om gängse normer och värderingar.”
Gott så. Konstverket uppfyller alla krav på att vara konst, möjligen kan man hävda att det inte kräver någon djupare kunskap att kunna pissa. Men ändå. Hon är aktiv inom konstvärden, det presenteras som konst och uppfattas som konst av personer inom konstvärden.
Ställer sig exempelvis en lokalvårdare och pissar mot en husknut en fredagskväll på stan – också detta offentligt – är det inte konst eftersom avsikten inte finns där, lokalvårdaren är ingen konstnär och istället för att få 10.000 kronor av skattebetalarnas medel så riskeras böter på några hundralappar. Det är väl inte så konstigt att det sticker i ögonen?
När Anna Odell genomförde sin performance art då hon fejkade ett självmordsförsök och tvingades in på psyket dömdes hon till slut för oredligt förfarande. Var Anna Odells handlande konst? Återigen måste svaret bli ja. Hon är verksam inom konstvärden, verket presenterades som konst och uppfattades som konst av personer inom konstvärden.
Anna Odells straff blev låga dagsböter, eftersom hon inte haft brottsliga avsikter, något det givetvis går att argumentera mot. Hon friades också för falskt larm. Klart är att det var konst, men till vilket pris? Man kan ifrågasätta det moraliska handlandet i Anna Odells förfarande. Är det rätt att påtvinga allmänheten traumatiserande performance art? Vittnen till händelsen hade inget annat val än att spela med I Odells fars. Vad de såg var en svårt psykiskt lidande kvinna som tänkt hoppa från en bro för att avsluta sitt liv. I ett senare skede var medspelarna professionella inom sin gebit – poliser, vårdare och läkare. För dem är det vardagsmat att se personer bete sig som Anna Odell. Men för de andra? Hur försvarar man det?
Anna Odell skriver själv om detta på Newmill:
”Jag som konstnär kan ibland vara beredd att röra mig i de moraliska och etiska gränstrakterna, för att det ibland är det enda sättet att rikta uppmärksamhet mot saker som är problematiska i samhället. Om inte konstnären kan göra det – vem ska i så fall göra det?”
Janne Josefsson kanske? Eller någon annan undersökande journalist? Skämt åsido, den avslutande meningen får mig att må illa.
Odell kontaktade innan konstprojektet även två jurister. Odell skriver:
”I samband med mitt konstprojekt kontaktade jag själv två olika jurister som oberoende av varandra gjorde bedömningen att jag inte skulle begå ett allvarligare brott under projektets gång.”
Allvarligare brott. Men likväl brott. Hade Anna Odell brottsliga avsikter då? Hon hade ju redan i förväg kollat upp detta. Är det rätt att bryta mot lagen för att ens egen personliga övertygelse säger att lagen har fel? Är det okej för en konstnär? För en fredsaktivist? För en journalist? För dig eller mig? Och i konsekvensens namn, anser jag det okej att bryta mot lagen för en konstnär som vill uppnå en viss sak, så måste jag anse det vara okej att bryta mot lagen för andra aktivister också – även om jag inte sympatiserar med dem i sak. Annars är det lätt att jag uppfattas som en hycklare. Ingen eller alla. Sätter jag en viss aktivism eller yrkesgrupp på piedestal med särskilda privilegier är jag ute på en farlig väg.
Med detta sagt menar jag inte att konsten måste följa allmänhetens uppfattning om konst. Konst är ett besvärligt ämne. Ofta har konsten varit utmanande och på gränsen – men det går att provocera och samtidigt hålla sig inom lagens riktmärken – titta bara på Ecce Homo. Konstnärer av skilda slag har ofta betraktas som konstiga, vilket kanske inte alltid är så märkligt med handen på hjärtat. För visst finns det även i denna bransch en hel del spekulativa inslag utan djupare tanke. Det är alltid lätt att hänvisa till att betraktaren själv får avgöra vad ett verk föreställer, och det blir lätt klubben för inbördes beundran. Men det är ett problem som inte är specifikt för konstvärden, utan en mängd yrkeskategorier. Med kunskap kan man imponera på andra med liknande kunskap, men det kan ofta gå över huvudet på den oinsatte. Därmed inte sagt att det är finare eller bättre än något annat.
Problematiskt är att också konstvärden inte är ense om vad som är konst och inte. Det är bara att se på utställningen av Star Wars-rekvisita på Örnsköldsviks museum sommaren 2008.