Re: Den egna världen: hur får man spelarna att läs
Jag är ganska ny på det här gamet... alltså inte spela rollspel då utan att presentera en ny/egen värld.
Tidigare så har mina spelare redan varit insatta i spelvärlden (så till den grad att de kan den bättre än jag själv - och jag gör ständiga tabbar som inte de gillar.
) Eller också har vi byggt upp spelvärlden tillsammans - exempelvis, jag som spelledare konstaterar att det finns en "stark" kung i landet och spelarna konstaterar att kungens dotter är några och åtta år, varpå vi under den blivande kampanjen bollat vidare med infall och idéer kring temat - med mig som Sl som slutligt kodkänner infallen.
Alltså är det först nyligen (det sista året eller så) som jag börjat introducera egna färdiga (nåja) världar för spelarna. Inte för att jag inte tidigar snickrat på egna världar, men det är först nu jag börjat vilja själv tala om exakt vad som gäller i världarna. Det och införandet av tex Västmark har gett mig en helt annan syn på spelledandet, tidigare har jag ju inte behövt förklara så mycket för att spelarna direkt ska koppla till vad som är på gång. Iofs en nackdel när det gäller saker som rollpersonerna inte ska känna till, men underlättat har det när det gäller världen så att säga.
Så till problemet:
Jag har försökt lösa det hela på två olika sätt:
- En långrandig föreläsning i början på spelmötet där jag försökt förklara vad världen går ut på... tex. i världen finns inte längre Amerika som en stat, det är i framtiden och Europa mm är en enda stor stat. Där finns en obehaglig bla bla bla...
Resultatet är att jag föreläser samtidigt som mina spelare slår upp rollpersoner och hör med bara ena örat. Inge bra...
- En kort beskrivning om världen på en A4, tidslinje en A4 och om deras nya företag en A4 (se bilaga). Respektive en A4 om deras egna rollperson. Spelarna behöver alltså bara sätta sig ned en halvtimme eller så och läsa igenom. Spelsystemet är inte nytt... så de behöver inte bekymra sig om det.
Resultat; Första försöket så hade spelarna inte riktigt läst igenom allt. Speltillfället flög dock fram och var väldigt trevligt (trots att jag som SL slogs med 39 graders feber)
Andra försöket (annan grupp) gick inte alls, mycket berodde nog på att spelarna inte var intresserade av att lära sig en ny värld utan ville gå till gamla beprövade kort (Eon i detta fall)
Så vad ska jag säga... det hela hänger alltså på att spelarna är intresserade, oavsett metod.
Jag drömmer givetvis om att kunna bygga en kampanj på min egenhändigt skrivna romanserie någon gång i framtiden, det vore det ultimata helt enkelt. Men det är ju också vad det är i dagsläget - en dröm.
Tills dess lyssnar jag vidare på alla möjliga goa knep för att lura spelarna att spela... hm, kanske ska hysta iväg en bok (Skymningshem - Andra Imperiet eller Gondica tex.) till mina spelare och låta dem läsa in sig på den världen... kanske det är en lösning... hm....