Morgoth
Swashbuckler
Jag har planerat ett tag in i tiden nu, och grubblar på ett möjligt system där rollpersonen endast defineras av ett antal attributliknande aspekter och dessas respektive fördjupningar. Tänkte att "insikt" kunde vara en ball idé, man slogs som vanligt tillbaks av den vanliga knytnäven: Hur i aen ska man få rollpersoner och deras respektive spelare att anpassa sig efter avsiktskontroll?
Hur ska man kunna tvinga en spelare att berätta vad han håller på med? Och hur ska detta vidarebefogas till den spelare som undersöker den andres avsikt utan att offret fattar misstankar?
Om man hårdrar det går det i grund och botten tillbaks till den vanliga frågeställningen: hur kan man simulera intellekt? En avsiktsundersökning kan knappast simuleras av spelarens egen hjärnkapacitet, då många roller ofta ageras så bristfälligt att några ledtrådar till dylika insikter vore omöjliga.
Det vore iallafall vara 'elskönt att ha ett regeluppslag för insikt.
Hur ska man kunna tvinga en spelare att berätta vad han håller på med? Och hur ska detta vidarebefogas till den spelare som undersöker den andres avsikt utan att offret fattar misstankar?
Om man hårdrar det går det i grund och botten tillbaks till den vanliga frågeställningen: hur kan man simulera intellekt? En avsiktsundersökning kan knappast simuleras av spelarens egen hjärnkapacitet, då många roller ofta ageras så bristfälligt att några ledtrådar till dylika insikter vore omöjliga.
Det vore iallafall vara 'elskönt att ha ett regeluppslag för insikt.