Petimeter: det var inte ett konverteringsfel
Ytterligare petimeter. Vi har båda rätt faktiskt. Det grundläggande exekveringsflet som skedde var ett konverteringsfel mellan ett 64-bits tal och ett 16-bits. Men du har också rätt i att man inte korrekt hade ändrat programmet från simuleringsstadie till körsstadie. Typ. Läs mer på
http://stwww.weizmann.ac.il/G-CS/BENARI/articles/ariane.pdf.
Du förutsätter dock att all buggsäkring görs av en programmerare som avlusar programmen..
Hitills hade vi ju talat om vad programmerarna kunde göra för att skapa säkra system. Men genom att ta det här exemplet så ville jag just visa att just AI:er kan fixa näst intill buggfria system (och därmed också är ena jäklar på hitta dem, kanske för egen vinning). Den här diskussionen förs dock lite längre upp i den här tråden med Vindhand, och jag tycker den med allt tydlighet pekar på problemet med att försöka skaffa ett buggfritt system.
Jag ser dock att vi trots allt har tämligen lika syn på vad framtidens datavetenskap kan bära med sig. Självhelande program är mycket intressanta skapelser, men de medför inte en slutgiltig lösning (se diskussionen med Vindhand ovan som du själv avslutar).
...fast flygandet sker ju inte i strid med gravitationslagen och man får jobba en hel del för att gå runt den
Ja, då är vi ju inne på vad liknelsen egentligen kan användas till. Som jag ser det är människans lösning på flygproblemet samma sak som en AI:s lösning på att ta sig ut ur ett system. Alla datorer har en hel del "naturlagar", och en AI:s uppgift är inte att bryta dem, utan att gå runt dem. Det görs inom operativsystemets gränser. Visst, du kan definera liknelsen som att en av OS:ets naturlagar är "En AI kan inte kopiera sig ut från sitt system" (om detta går att göra hör ju till en annan diskussion). AI:n tvingas då lyda denna lag, förutsatt att OS:et är tillräckligt skickligt skrivet, men i stället kan den söka andra lösningar som uppnår ungefär samma effekt. Kanske kan den fortfarande ligga kvar på datorn, utan möjlighet att kopiera sig själv, men fortfarande agera fritt ute på nätet, eftersom den maskerar sina handlingar i oskyldiga informationsanrop och pingar ut mot nätet. Det är alltså bara ett exempel på hur man går runt en naturlag, inte ett exempel på vad som faktiskt kan göras (eftersom jag är medveten om att det finns gott om vettiga metoder att hindra maskerad nätverkstrafik...ZoneAlarm här nere till höger är ex. rätt duktig på det).
Det skall bli mycket spännande att se vad framtiden har att komma med (och statistiskt sett kommer jag dessutom att få ett tiotal fler år av framtid än du,
). Frågan vad som gäller i Neotech är upp till varje spelledare, som förhoppningsvis åtminstone blivit inspirerade av den här diskussionen
Inte sant?
/RipperDoc - nytt försök...over and out