Nekromanti Den fiktiva spelrapporten

Basenanji

Postd20modernist
En grej som jag alltid har gillat med DnDs DM-böcker (men också i CoCs) är att det ofta finns med några sidor med en beskrivning av en fiktiv spelomgång.

Jag blir liksom drabbad av sådana där texter därför att det känns som att man är med i det där äventyrargänget och som att det finns en skitspännande hemlighet som DMn sitter och suger på. Liksom (ja, det här är ett kasst exempel, men jag hoppas på ert tålamod):
DM: Efter flera timmars letande hittar ni till slut den gamla tempelruinen. Vid ingången till tempelområdet finns det en obelisk med en stentavla.
Stentavlan verkar ha någon sorts tecken inristade. Vad gör ni?

Beth: Vi går fram till stentavl…
Andy: Nej, vänta nu! Tänk om det är en fälla?
Beth: Just jäklar! Det kan det vara. Äh, min tjuv letar efter fällor vid stentavlan!

DM: Ok. [rullar tärningar] Du upptäcker faktiskt att det precis framför tavlan finns en märklig mekanism i stenplattan framför obelisken! Ni andra tycker er se att det rör sig i skuggorna borta i ruinerna.

Beth: Jag desarmerar fällan!
DM: [slår tärningar] Du försöker lirka med mekanismen, men den är så uråldrig att dina dyrkar fungerar dåligt. En pil skjuts ut från obelisken och träffar dig! Din rollperson tar...[slår tärning] fem poäng i skada!
Beth: Nej! Nu har jag bara sju hit points kvar...
Steven: Ouch! Min magiker går fram och läser på tavlan och förresten, jag använder mig av 'Decipher Script'. Vad står det? Och vad är det för språk?

När jag läser sådana där beskrvningar märker jag hur jag likom vill "höra mer om hur det går för äventyrarna". Jag dras in i den där berättelsen. Det kanske beror på att det är någon sorts presensform, men jag vet inte.

---

Frågor:

Är jag ensam om att gilla att läsa den där typen av spelrapporter?

Är det kanske ett bra sätt att göra PR för ett äventyr/spel/spelstil?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I Japan släpps spelrapporter som böcker, där man kan läsa hur en grupp spelat genom ett äventyr. De säljer tydligen rätt bra. Så du är inte ensam här i världen i alla fall. :)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basse said:
Är jag ensam om att gilla att läsa den där typen av spelrapporter?

Är det kanske ett bra sätt att göra PR för ett äventyr/spel/spelstil?
Jag gillar också dessa spelexempel om de visar mig hur det är tänkt att jag skall leda spelet. Hur det går för äventyrarna det skiter jag i. Troligen går det åt pipan.

Om spelexemplet är bra bra så är det säljande och bra PR för liret i övrigt vill jag påstå.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag gillar också dessa avsnitt i regelböcker! Minns att det finns ett speciellt häftigt exempel i Call of Cthulhu, sjätte utgåvan där några bröt sig in i ett hus bara för att råka rakt i famnen på ett stort slemmigt monster. Man ville verkligen veta vad som hände senare!

Jag gillade att läsa dem, men inte så mycket nu mera. Nu fastnar jag mera för andra spelares krönikor och podcasts, spelexemplen i de flesta spel är väl mest...exempel. Böcker upplagda på samma vis tror jag inte är för mig, om jag ville ha slutet på texterna i spelböckerna skulle de inte ha tillräckligt negativ upplösning för min smak (läser mest skräck och dark fantasy).