Nekromanti Den fria vägen

Flurtis

Hero
Nu på senaste tid har jag blivit lite smått frälst på en kampanj ide som går ut på att man som SL driver på spelarnas ambitioner istället för att pusha dom åt ett visst hål. Jag skall försöka förklara närmre. I vanliga fall när man kör igång en kampanj så har man oftast nån form utav startlinje en så kallad startpungt som fungerar som en slags intrudoktion för RP:na. Denna startpungt bestämms av oftast av SL, det är det som jag vill experimintera med i den nya kampanjen.

Tanken är att kampanjen skall byggas runt spelarnas egna ambitioner att utveckla sina rollpersoner. Resa världen runt på jakt efter förhistoriska artefakter, sätta upp personliga mål gentemot legender, söka svar på historiska frågetecken, eller bli den bäste inom något. Detta skall vara den genomgående röda tråden i kampanjen att utvecklas som rollperson, inte något rädda dig själv, rädda värdlen joks.

Det jag nu söker är förslag på fantasy rollspel som passar bäst till just detta. Dungeons and Dragons och övriga D20 går bort för jag vill inte ha artefaker och magiska föremål som är styrda av en viss Challange rating.

Några kriterier för spelet:

*Rollpersonerna skall ha möjlighet att växa både i spelvärlden och på rollformuläret.

*Världen skall kunna ge rollpersonerna möjlighet och inspiration till att utvecklas sig själva.

*Världen skall ha en någorlunda detaljerad historia med många lösa trådar som man kan bygga vidare på

Det spel som jag har funnit och som ligger närmast för tillfället är EON. Dock så söker jag ett system som ger spelarna ännu lättare att utveckla sig på själva rollformuläret.

//Flurtis som känner att han krånglar till det.

Mogger

Hipsteranka
Jag skulle föreslå Burning Wheel eller kanske Shadows of Yesterday. Båda systemen bygger på att rollpersonerna är huvudrollsinnehavare snarare än världen eller SLs äventyrsmanus.

Det du siktar på är kärnan i det som i Big Model kallas för Narrativism. Genom att tillgodse spelarnas och därmed även karaktärernas önskemål får du en story som är angelägen för alla. Om du dessutom som SL utmanar det som är viktigt för RPs skapar du mäktiga berättelser som handlar om sådant som hämnd, kärlek, svek eller vilket tema som helst.

Om du däremot är ute efter att låta spelarna använda världen så som den antagligen funkar på ett så världsnära sätt som möjligt så är nog Eon ett bra val. Jag spelade så under många år men arbetsbördan är ganska tung, tyckte jag iaf. Det största problemet jag ser med ett sådant spelande är att dramturgi bara uppstår som av en slump, för ingen vet riktigt var dramat finns.

Men alla vill ha ut olika saker. Eftersom jag inte vet du menar med
Världen skall kunna ge rollpersonerna möjlighet och inspiration till att utvecklas sig själva så fick du två svar. :gremsmile:

Gordeg

Hero
Earthdawn är ett möjligt alternativ. Det uppfyller några av de punkter du efterfrågar:

* Rollpersonerna har möjlighet att växa "på rollformuläret", det är high-fantasy och de kan gå från nybörjare till väldigt mäktiga. Dessutom bokför man så kallad legendstatus vilket är regler för hur kända erfarna rollpersoner är i spelvärlden.
* Det är en postapokalyptisk spelvärld med ruiner och outforskade områden. Living Room Games som ger ut spelet numera har visserligen tonat ner efter katastrofen-känslan i sina moduler men det är egentligen inget hinder.
* Systemet för magiska föremål gör att föremålen växer tillsammans med rollpersonen, man måste investera tid och erfarenhet i grejorna för att de ska bli starkare.

Nackdelar:
* Själva systemet ger inte mycket stöd för utveckling av rollpersonernas personlighet, om den är den sortens utveckling du pratar om.
* Yrkessystemet är oflexibelt.

Gordeg

ripperdoc

Myrmidon
Nu är det ganska otrendigt att ge sin röst till Eon. Egentligen kvittar det IMHO, det viktiga är att det är en spelvärld du tycker är cool. Men Eon uppfyller i mina ögon alla dina krav.

Rollpersonernas utveckling i Eon bygger ju på förbättringsslag (som kan ges till grundegenskaper och karaktärsdrag också, mind you). Allt SL behöver göra för att tillåta större utveckling är att ge fler av dem. I min nuvarande raunkampanj har jag gett lite för många eftersom vissa rollpersoner (harkel) verkar ha 18 i alla färdigheter nu :gremsmile: Så går det om man inte kikar över axeln på dem :gremwink: Att göra mycket mäktiga personer i Eon är inte heller ett problem (förutsatt att man tillåter lite magiska artefakter och använder Eon-3s fummelregler). Vill man göra det lite mer high använder man bara en enkel form av Ödespoäng, som vi gör i vår kampanj. Ex. får man ett poäng när man slår perfekt, och man kan sedan spendera en poäng för att ta bort en tärning innan ett slag.

thark

Hero
Det kommer väl knappast som en överraskning för någon att jag, regelmässigt, ekar Traffauts rekommendation av The Shadow of Yesterday. Spelet är väldigt mycket fokuserat kring rollpersonernas växt "på rollformuläret", samtidigt som detta växande uppstår via och centreras kring deras personlighet, motivationer och ambitioner (och hur dessa utvecklas och förändras på vägen).

Däremot är det väl mer tveksamt om spelet ger vad du är ute efter vad gäller en detaljerad värld. Nu så är det ett spel som är ganska lätt att anpassa till andra världar—det mest struliga är om man vill/behöver pilla med magisystem—men eftersom jag just nu inte är så intresserad av detaljerade världar så lämnar jag rekommendationerna på den punkten åt någon annan.

En annan rekommendation skulle kanske kunna vara HeroQuest. Detta är ett spel som är väldigt mycket centrerat kring hur rollpersonerna knyts till sin omvärld; möjligen är utvecklings-elementet mer nedtonat än vad du är ute efter (framförallt utvecklas man relativt långsamt, så det krävs en ganska långsiktig kampanj för att man verkligen ska få till en noob-till-veteran-epos-känsla, men det kanske passar), och vill man ha en värld med detaljerad historik och gott om trådar att spinna ligger Glorantha (settingen till HeroQuest och RuneQuest) helt klart rätt. (Nackdelen är att det finns så pass mycket av världen att den kan vara svår att sätta sig in i—och sätta in sina spelare i—om man inte lyckas skaka av sig instinkterna att göra allt "rätt".)

Har du Eon som fundering så tror jag också säkert att Burning Wheel skulle kunna vara ett bra val. Nackdelen där är att spelet öht inte kommer med någon setting (rätt mycket vad gäller känsla och stuk kommer implicit via levnadsbanor, traits osv, men det finns ingen explicit värld).

Eksem

Champion
Jag tror på Hero Quest/Hero Wars, eller Artesia.

I Artesia kommer många av förbättringarna beroende på personliga val du gör i spelet, spelvärlden har en detaljerad historia med många trådar att utveckla själv, och det finns gott om utrymme att utveckla sin egen personlighet.

Skulle jag spela en sådan kampanj skulle jag välja just Artesia. Burning Wheel kan ha ett ganska lämpligt regelsystem också, men då får man ingen spelvärld.

Arfert

Facit
Om du är inne på Eon, så kan du även ta en titt på Saga.. möjligheter att växa, detaljerad spelvärld med många möjligheter.

Storuggla

Champion
Jag skulle satsa på Burning Wheel, The Shadow of Yesterday eller Artesia. Av de anledningar andra gett redan. Papegoja-Storuggla, minsann.

Storuggla, rawlings