Niklas73 said:
Fan det här är ju kul trådar. Hur har ni utnyttjat regler till er fördel som det nog inte var tänkt?
Jag vet inte om det var en regel, men i ett Warhammer-äventyr så skulle de onda kultisterna utföra en kaosritual vid midnatt, som skulle slita in hela staden i en kaosdimension. Vi var aldrig riktigt säkra på varför, men vi visste tiden och platsen.
Plötsligt kom en spelare på något. Varför i helskotta måste ritualen utföras vid midnatt? Om tiden inte var särskilt viktig, varför inte utföra den på förmiddagen? Det där med midnatt måste vara hejjans magiteoretiskt viktigt.
Så vi mutade rådhusets vaktmästare att ställa tillbaka stadens enda klocka, så att den visade midnatt klockan ett, way past utsatt tid. Eftersom det var stadens enda klocka och det mest exakta tidmätarverktyget i staden så utgick vi från att borgare som måste veta vad klockan var helt enkelt kikar mot rådhustornet. Vi satte en vakt och höll oss redo utifall att premissen var fel, men det var den inte.
Resultatet? Den här grejen stod inte i äventyret, men den kändes hejjans rimlig, så spelledaren köpte resonemanget. Ritualen utfördes vid fel tid och fumlade då hejdlöst.
(I samma äventyr fick vi också reda på att när månen blir röd så kommer staden gå under, så när månen blev röd så drog vi. Spelledaren blev jättebesviken, för vi hade ju lämnat äventyret, så vi fick retconna något så att vi stannade kvar.)