Nekromanti Den gången utnyttjade jag reglerna...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fan det här är ju kul trådar. Hur har ni utnyttjat regler till er fördel som det nog inte var tänkt?

Jag fixade en ambdridexiös (nej jag tänker inte kolla hur det stavas) munk i EDD som vässade en trästav i båda änder och vips hade jag grymt FV, fler attacker och dubbelskada på en fuckin stav.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Niklas73 said:
[…] (nej jag tänker inte kolla hur det stavas) […]
<div>
<div>»Ambidexter«. </div> </div>

Rickard

Urverk speldesign
En spelare vars rollperson hade frätande blod använde det för att lösa upp gångjärn och på så sätt få upp låsta dörrar.

I D&D4 gjorde jag en avenger (som inte får ha rustning) med en rustning som hon kunde göra om till vanliga kläder. Normalt får man minus på attack om man inte kan hantera den rustning man har, men det kunde hon komma förbi genom att under strid transformera rustningen till kläder och sedan tillbaka igen bäst hon ville. Det var en bättre taktik när avengern fick +3 för hide armor (totalt +9 AC istället för +8 med full plate). Eftersom hon var en shapeshifter förklarade jag rustningsbytet med att hon gick in och ur sin animaliska form, typ som en varulv.

Minimagin Gräva från Magikerns Handbok till DoD kunde ta bort jord. Jag använde det för att ta bort jord under hästar i galopp, så att deras ryttare föll av. Likaså Lyfta, som kunde lyfta 100 kg en meter upp i luften. Jag lyfte motståndarna under strid och sedan plockade fram pilbågen.

/Han som måste säga att Niklas73 gör väldigt roliga trådstarter just nu, även om de är något för tätt kommande

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vid ett tillfälle så diskutterade vi hur hårda Abberants vi kunde göra som värst i min spelargrupp. Till slut så testade vi med att göra en var, de flesta hade någon form av skjuta agg och tåla sinnessjuka mängder skada.

Jag gjorde en som inte tålde ett jota. Därimot så hade han mega-strength (+5 i skada per nivå, fem nivåer), gjorde agg i närstrid, teleporterade och var osynlig. Jag hade fem handlingar per stridsrunda (mega-dex).

Taktiken teleportera in, slakta av alla i närheten, teleportera bort innan de hinner slå tillbaka är ruskigt effektiv :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sällan spelat med optade rollpersoner. Däremotsatt jag en del med Hellboy/GURPS och optade sönder, för att se hur absurda saker systemet lär mig komma undan med. Det var inte så svårt, för GURPS är rätt obalanserat. De som var bäst hade generellt satsat en massa poäng på att tåla spö (det var förhållandevis billigt) och sen hade de nån attackförmåga eller liknande hämtad ur lämplig Gurpsbok. Personligen är jag väldigt svag för den där "disease carrier" som står med i... är det GURPS Horror? Monsters? Jag minns inte. Jag minns inte exakt vad den heter heller. Men för typ tre poäng smittar man folk man rör vid med valfri sjukdom. Inklusive böldpest, HIV och flesh-eating disease. Ni kan tro att jag kollade upp sjukdomar med hastiga insjukningar och så...

Ett annat exempel var det där med "osårbarhet mot...", där kostnaden berodde på ovanligheten hos det man var osårbar mot. Det är ganska ovanligt med atombombssprängningar, i vanliga fall. Erh... Ja. Sagt och gjort. En spinkig, svag gubbe med resväska som definitivt har svårt att ta sig igenom vanliga flygplatser =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Minimagin var helt rätt utnyttjat. Frätande blod var väldigt kreativt och måste frusterat spelledaren om ni spelade på den tiden då det var lite spelledare mot spelgrupp i vissa utmaningar. (Min trästav retade många)

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Frätande blod var väldigt kreativt och måste frusterat spelledaren om ni spelade på den tiden då det var lite spelledare mot spelgrupp i vissa utmaningar. (Min trästav retade många)
Inte direkt. Jag blev förvånad som spelledare men lät honom få igenom det. Det var inte direkt som att han skyltade med det ändå, då de andra inte visste om att rollpersonen hade en demon i kroppen.

Däremot retade jag gallfeber på en spelledare när jag gjorde en anka med lågt kast. Vi retrospelade by the book och när vi mötte två resar så gjorde jag lågt kast. Spelledaren invände att en liten anka inte kan göra det, men det stod i boken att lågt kast fungerar på alla humanoida varelser. Så allt en av resarna fick göra under hela striden var att resa på sig.

/Han som skrattande kom ihåg när spelledaren sade "Han måste ju kunna göra något annat än att bara resa på sig" och slog upp i boken där det stod att en liggande person bara kunde resa på sig, hugga med dolk eller kasta en sten och eftersom resarna inte hade dolkar och det inte fanns någon färdighet för att kasta sten så fick de gott nöja sig med att resa på sig

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vi spelade MUA Pathfinder.

Jag hade följande mutationer:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Stor - Dubbla STO, Initiativ -5
Hoppförmåga - Hoppar 28m långt eller 10,5m högt.
Sprinter - Dubbel förflyttning under FYS+VIL rundor, hoppar dubbelt så långt med sats.
</div></div>

Dvs, 28-metershopp från stillastående, och om det fanns lite startsträcka, 56 meter.

Med hjälp av Sprinter hade Raja en sprintförflyttning på 208m/rond, en hastighet han kunde upprätthålla 23 ronder.

Caligo

Swashbuckler
Den gången min nekromantiker lade en paralyseraformel på en som simmade var rätt skoj. Blubb blubb...

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Fan det här är ju kul trådar. Hur har ni utnyttjat regler till er fördel som det nog inte var tänkt?
Jag vet inte om det var en regel, men i ett Warhammer-äventyr så skulle de onda kultisterna utföra en kaosritual vid midnatt, som skulle slita in hela staden i en kaosdimension. Vi var aldrig riktigt säkra på varför, men vi visste tiden och platsen.

Plötsligt kom en spelare på något. Varför i helskotta måste ritualen utföras vid midnatt? Om tiden inte var särskilt viktig, varför inte utföra den på förmiddagen? Det där med midnatt måste vara hejjans magiteoretiskt viktigt.

Så vi mutade rådhusets vaktmästare att ställa tillbaka stadens enda klocka, så att den visade midnatt klockan ett, way past utsatt tid. Eftersom det var stadens enda klocka och det mest exakta tidmätarverktyget i staden så utgick vi från att borgare som måste veta vad klockan var helt enkelt kikar mot rådhustornet. Vi satte en vakt och höll oss redo utifall att premissen var fel, men det var den inte.

Resultatet? Den här grejen stod inte i äventyret, men den kändes hejjans rimlig, så spelledaren köpte resonemanget. Ritualen utfördes vid fel tid och fumlade då hejdlöst.

(I samma äventyr fick vi också reda på att när månen blir röd så kommer staden gå under, så när månen blev röd så drog vi. Spelledaren blev jättebesviken, för vi hade ju lämnat äventyret, så vi fick retconna något så att vi stannade kvar.)

Botulf

Hero
Detta var iof mina spelare som gjorde men...
Senast vi spelade classic D&D så skulle rp möta en drake. Eftersom de bara var två rp och inte orkade hålla reda på massa npc:er för att fylla ut fick de börja på rätt mycket högre level än vad äventyret var skrivet för. Det blev en krigare och en präst. Båda kaotiska. Så när de hackade sig igenom en dungeon för att nå draken kom de på att de kunde skapa zombies(jag hade glömt den lilla detaljen). Så med ca 20 zombie-orcher rensade de snabbt upp och gick för att möta draken. Draken sov och man kunde smyga sig fram för att överaska den. Nu bidde det så att zombies enligt reglerna rör sig ljudlöst så inget slag behövdes. Dom bildade hög på draken och åt upp den på två eller tre stridsrundor innan draken hann fly.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Klassisk D&D för galaktiskt många år sedan så minnesbilden är inte glasklar (det var inte min gôbbe): Girdle of "någon" Giant Strength, "föremål" of Speed (gör dubbelt så mycket som vanligt på en stridsrunda), ambidexter, ett vapen i varje hand. Resultat = fiendeköttfärs

Caligo

Swashbuckler
Jag har som hobby att min/maxa rollpersoner i D&D 3.5 och min favoritkaraktär är en ninja (ja jag vet att det låter lite fjantigt men han funkar väldigt bra att rollspela). Har spelat honom i åtminstone 15 år (kanske längre?).

Min lilla ninja är lvl 17 och har en massa attacker (7 med diverse buffs tror jag) och sneak attack (+2d6) på varje attack. Han har permanent "blind sight" och han har en NPC som lägger en formel som gör att varken vanlig syn eller mörkersyn funkar (nån slags rök). Tror att han kommer upp i 150 träffar per omgång eller nåt. Dessutom har han massa specialattacker så han är faktiskt ganska rolig att spela i strid.

Lite over powered naturligtvis men spelledaren brukar slänga fram diverse monster som han alltid har svårt att klara av.