Nekromanti Den hedniska julen

Krille

Super Moderator
"Mycket intressant, men är detta sant? Är julen kanske inte en kristen grej då, utan hednisk i sitt ursprung och traditioner?"

Hyfsat så. De flesta av våra högtider är hedniska, inklusive midsommar, jul, allhelgona, valborg, nyår och påsk. Vissa av dem är mer eller mindre "kristifierade", så att det var lättare att vinna över hedningarna till den rätta läran. "Men titta, ni firar ju yule vid jul, och vi firar kristi födelsedag samtidigt, så egentligen är er gamla tro och vår nya samma sak. Det enda som du behöver göra för att få evigt liv efter att du har dött är att erkänna Kristus som din frälsare och ta ett bad här och nu. Du behöver inte ens dö hjältedöden sen, och du kan fortsätta att fira yule precis som tidigare, fast med lite tillägg för Kristus förstås."

Jehovas brukar göra en stor sak av det där. Givet beskrivningen av herdeverksamheten et cetera, så borde Jesus snarare ha fötts kring september-oktober ungefär, och den konventionella julen har därmed inte ett jota att göra med Kristi födelse.

solvebring

Superhero
Okej. På så vis. Jag har själv legat och simmat i de där funderingarna om att det egentliga bara ändrats från det hedniska till det kristna tack vare makthavande religion. Det framgår rätt mycket sådan fakta i Vikingböckerna om jag inte minns helt fel.

Sedan så brukar jag kolla på Viasat History rätt mycket också och har även därifrån fått mina aningar något sånär bekräftade vad det gäller detta, men har dock aldrig varit helt säker på att man faktiskt kan säga att det från början är en hednisk avkomma... Eller avkommor rättare sagt eftersom det gäller flera högtider. Men nu fick jag en bekräftelse i alla fall.

Ganska intressant ämne sådant, "vilket" som egentligen härstammar "vart". Finns ju många sådana fall, asatron, kristendomen, den judiska tron, den romerska läran etc.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Midsommarstångs-myten

Men...gör inte misstaget att tro på att midsommarstången är en hednisk fruktbarhetssymbol. Det är en vanföreställning så utbredd att tillochmed regeringskansliet tror på den. (Jag minns dock inte vad de hade med midsommarstången att göra, det var något jag läste i tidningen).

Den är en korssymbol som, likt jultomten, kom hit från tyska jaktmarker på 1700-talet nångång. Det var då midsommar blev den stora bondehögtiden. Tidigare än så, var det snarare sommarsolståndet man firade, och det äger ju inte rum på just midsommardagen.

- Ymir, påpekar bara

solvebring

Superhero

Okej, det må kanske stämma. Men det påstås även att midsommarstången är en symbol för då Uranus befruktade Gaia - då himlen befruktade jorden - enligt grekisk mytologi. Men hur det kommit till norden, eller om det ens brukas någon annanstans vet jag ej, vet inte hur vida spridd midsommarstången är, om den kanske brukas i andra länder vid andra högtider under annat namn och annan mening.

Rätta mig om jag har fel, är inte hundra på det, men jag tycks ha för mig att det skall vara så.

Krille

Super Moderator

"Den är en korssymbol som, likt jultomten, kom hit från tyska jaktmarker på 1700-talet nångång."

Fast den har aldrig varit ett kors i Tyskland. Däremot har den varit en lång stång med en krans.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Alla traditioner är fulla med efterkonstruktioner av vad de symboliserar, både från kristet håll (för att motivera att det är en kristen tradition) och från icke-kristet håll (för att motivera att det är en icke-kristen tradition).

De traditioner vi har i samband med olika högtider kan ha valsat runt i flera olika sammanhang i olika kulturer innan de hamnade i just vår högtid i Sverige, och på vägen sugit upp associationer till allt möjligt europeiskt kulturellt arvegods.

Själv nöjer jag med att skinka, kokta ägg och inlagd sill är gott.

Dewil