Möller said:
Jocke Kofot said:
Här sviker ditt inre dig efter som ju mer ju bättre är också är korrekt i tal.
Jag tycker Genesis behöver utveckla sig. Inte heller jag ser något fel med »ju mer ju bättre«. Talspråk är det väl inget konstigt.
Korrekt och korrekt. Det är korrekt på ungefär samma sätt som skämtet "Nu ska jag gå ut o.s.v. sa bonden".
"Ju" kan ha måååånga betydelser eller funktioner. Men nästan alltid kan man ersätta det med andra ord, som "alltid, alltjämt, visst, ständigt, sålunda, därför, alltså" osv. (även om man kan behöva mecka lite med ursprungsmeningen....)
Det är då man inser att "ju ... ju" är två helt olika "ju".
Det första är första ledet i en jämförelse (som oftast i positiv bemärkelse, som just i "ju mer desto bättre"). Det andra "ju" är markeringen av en slutsats.
Och även om det nu inte är helt fel att blanda två "ju" på det sättet, så... Jag tror du åtminstone skulle drabbas av språkpolisens motsvarighet till REVA - lite drygt trakaserande bara för djävlandets skull.
Desto är en sammandragning av "dess" och "ty" (som ibland förr kunde ha ännu ett led "dess för ty" så som i "icke dessförty").
Där är det faktiskt direkt fel att dubblera användningen. I den funktionen är nämligen "desto" inledningen av en konditional bisats. Dvs. den är beroende av huvudsatsen. men om huvudsatsen (eller det som bort vara en huvudsats) också inleds med "desto"...?
Ja, nu snackar vi inte bara lite trakasserier i språkets tunnelbanespärr. Nu snackar vi att piketen kommer med pepparsprayen i högsta hugg!
Möjligen låter de lugna sig om du då lugnt och redigt förklarar att du använder "desto" i en betydelse som förmodligen ingen annan gjort sen medio 1700 ("dess mer, desto bättre") och bara råkade slinta aningen lite med tungan.