Nekromanti Den klassiksa frågon...

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Gör så här: rita en enkel karta över ett litet landskap eller en by eller en stad. Fundera ut vem som bor var och vad de sysslar med, kort om deras bakgrund osv. Försök gärna få med någon konflikt, t.ex. ett svartsjukedrama eller ett bråk över vem som egentligen äger vilka åkermarker.

Eller kanske har värdshusvärden köpt dålig öl från någon skum leverantör som gett stadens tuffing en stor vårta på näsan och nu är han riktigt förbannad på värden som han ger en vecka att fixa vårtan eller så ska han bränna ned värdshuset. Värden i sin tur är förbannad på öltillverkaren som i sin tur inte alls begriper varför ölet är dåligt. Han kan ju inte veta att ölen fått en förbannelse över sig efter det att han dumpat en älskarinna som kunde mer än bara laga god kantarellsoppa...

Eller så kanske barnen i byn är sjuka och nu är de äldre i staden desperata. Ska man våga be den utstötta häxan i skogen om hjälp? Och vem ska i så fall våga ta sig dit, över det bubblande träsket och in i den allra mörkaste delen av skogen?

Sno gärna idéer från någon film. Western-filmer brukar vara tacksamma för ändamålet. Kanske terroriseras byn av två rivaliserande skurkgäng? Kanske har det rapporterats om mystiska försvinnanden i den lilla sjön runt kullen? En kväll hittar man ett avbitet huvud och paniken sprider sig.

Eller så kommer rollpersonerna på villovägar och hamnar i en avlägsen by där alla invånarna först verkar väldigt trevliga, men snart märker man att byn döljer en hemsk hemlighet. Den är nämligen hemstad åt en sekt som kräver människo-offer.

Hursomhelst. Börja med kartan och beskriv platsen. Det brukar funka för mig. Populera den sedan med människor och använd gärna arketyper (tuffingen och hans gäng, den vackra dottern till prästen, den stora smeden, barden som knappt kan spela, den korrupta borgmästaren etc.) Sedan kommer äventyren av sig själv.


--
Block
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Jag brukar få bra ideér när jag tittar på
tex. Kultjägarna på femman eller Herkules/Xena på 3.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
ett äventyr =)

demonerna som bor i djävulshålet (ligger öster om jargien i ökenländerna) är ettriga, farliga och helt hjärndöda. de bara slår villt omkring sig.. typ.
dessa demoner är av typen "diaboler", men det finns en väldig massa andra demonsorter (och alla är inte elaka!!), en av de andra demonsorterna, även kallade "liftare" försöker ta över mundanas demon-hål som ligger lite var stanns.

en demonnedkallarkult håller på att nedkalla dessa liftare. liftare börjar ta över viktiga poster i de mänskliga samhällena (liftare kan anta andra livsformers skepnader och så låtsas de vara dem..), de infiltrerar allt och alla. efter ett tag så kommer liftarna att börja jävlas på allvar.. kanske startar en ny eon här??

rollpersonerna sitter nånstanns djupt inne i en skog. de har slått läger för kvällen då deras vägvisare (eller slp-påhäng) går iväg.. efter ett tag börjar det samlas onaturligt många flugor samtidigt som det börjar lukta sött. de upptäcker sin slp-polare (som de såg gå iväg) ligga död bakom ett träd med skallen helt vidöppen. (sl-info: en förvirrad liftar-demon har dödat honom. nu flyr den)

rollpersonerna kanske springer efter för att ha ihjäl aset, eller så stannar de kvar. hur som hellst kommer det att bli en långdragen strid och dendär liftar-demonen kommer att ta på sig en av rollpersonerna (låt rollpersonen fortsätta spela, fast berätta (med lapp?) att han nu spelar demon. du måste ju inte nödvändigtvis inte slå ihjäl rollpersonen bara för att liftaren ser ut som han.. rp:n kanske bara är och pissar?).. det blir en fajt och rp:na vinner..

sedan är det bara att rulla igång äventyret.. det är i alla fall en bra börja att spinna vidare på. =oP
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Pengar & makt...

Om du har med pengar & maktspel i spelet så kan du ju alltid räkna med trubbel.../images/icons/wink.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Den klassiska frågon...

Använde spelarna bakgrundstabellerna när de skapade sina RP? Då borde det finnas tillräckligt med fiender/vänner som behöver hjälp/mörka hemligheter för att spela i minst ett år.

Typ: Tjuven är polare med en värdshusvärd. Varför gillar en hederlig handelsman en tjuv? Det kanske är så att han får lite extrainkomster för att dölja stöldgods i sin källare, och nu har lagen/gansterbossen/den onda kulten fått reda på att han sitter på något värdefullt...

Det borde räcka för några omgångar.

/Henrik
 
Top