Nekromanti Den lysande vägen

Snow

Swashbuckler
Jag har sökt som *beep* men inte hittat så mycket. Kan någon ge mig en tvåminuterskurs i Den lysande vägens ideal. Jag har hyfsad koll på historian. Odo föds i Caddo och grundar religionen (och nollställer årtalet). I grundutförande bannlyser man magi men på fastlandsversionen som har sitt starkaste fäste tillika högsäte i Kardien är "god" magi tillåten. Den ska vara modelerad efter kristendomen. Hur pass lika ideal är det. Anses alla varelser (eller bara människor) lika inför Etin? Ska man helst vara fattig osv...

Finns något samband mellan Shamash på Palamux (mer än vad den där galna ledaren i Kishatet påstår)?

tacksam för svar...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den lysande vägen är intressant eftersom den i orginalutförandet var mer orientaliskt till sin natur -- man trodde på reinkarnation och en "världssjäl". Personligen väljer jag att Kardien och Zorakin har en mer kristen version, där man under inflytande från religioner österifrån (till exempel krûnernas religion) infört himmel och helvete som mål för själavandringen (reinkarnationen får då samma roll som skärselden hade udner vår medeltid) och har en mer personlig gud, Etin (i min tolkning helt enkelt det caddiska ordet för allsjälen). Caddo, å sin sida, ligger närmre vår världs hinduism och buddhism, om än mer centralstyrd. Man tror också på hjälpande "solandar", vilka kan kontrolleras av prästerskapet. Denna version är baserad på beskrivningen av Caddo i Sinkadus nummer 3.

Om du kör på den senare versionen är det i stort sett bara att planka den medeltida kristendomen rätt av. Det är nämligen ungefär vad som gjordes i böckerna (då framför allt DoD Ivanhoe). Fattigdom är ett ideal, men kyrkan håller knappast särskilt hårt på det.

Snow

Swashbuckler
en fråga till... Finns det några vanliga gudaförmågor som en eventuell solriddare kan ha? (Jag har för mig att paladiner av den lysande vägen kallas solriddare)

läka känns lite väl klicheartat
något liknande "protection from evil"
vända odöda kanske?
Kalla ner etins heliga eld i svärdet för några poäng psy och sen gör man dubbel skada på odöda... nåt sånt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Präster och riddare kan (enligt Sinkadus nr 3) binda en form av heliga varelser som kallas solandar. Dessa kan vara stridsandar (tar formen av vapen, sköldar och skyddande kläder eller rustningar), färdandar (tar formen av båtar eller liknande föremål, dock ej levande varelser) eller kunskapsandar (tar formen av små bärbara föremål som kan besvara bärarens frågor). Jag vet inte om det vore intrång på någon form av upphovsrätt att posta reglerna för dem, så jag gör det inte, men systemet för dem påminner mest om reglerna för demoner i tidiga versioner av Stormbringer, om det är till någon hjälp. Om inte kan du ju alltid improvisera fram några regler kring dem. Desa föremål är ofta överlägsna vanliga föremål och kan enbart skadas genom magi. Om man bär en synlig stridsande kan Karisma också höjas. Alla dessa föremål kan på kommando avge ett klart ljus.

Dessa andar tjänar sin herre tills denne dör, tills anden blir så skadad att den måste fly eller tills bäraren bryter mot den lysande vägens sex bud eller blir bannlyst från kyrkan. Nya solandar kan endast framkallas på sommarsolståndet.

Hoppas detta var till hjälp.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
1. Världssjälen/Etin är en.
2. MIssbruka inte läran.
3. Hedra din familj.
4. Begå inte grymma handlingar.
5. Stjäl inte.
6. Var inte svekfull.