Nekromanti Den magiska boken?(spoiler mina små spelare)

morkbollen_UBBT

Warrior
Nu med Narnia filmen som kommer ut, så blev jag lite inspirerad. Jag funderade på att skriva en kampanj där spelarna själva råkar hamna i sagornas värld, fast som sina rollspersoner. Jag tänkte låta dom skapa karaktärer utan att veta nått, för att sedan börja köra att dom råkar hitta en bok och när dom öppnar den så sugs dom in i den värld som dom skulle spela i.

Det kan ju tyckas lite mysko med att dom spelar sina rollpersoner, men jag tänkte att dom har blandade minnen och dom får själv välja hur mycket dom vill spela ut sina rollpersoners personligheter. Ju mer dom använder rollpersonernas färdigheter och personligheter, ju mer kommer dom förvandlas till dom. Kanske om nån spelar en kort, gubbe med skägg som är historiker så kanske om spelaren använder hans "fördelar" och personligheter så kommer han få skägg, kanske t.o.m bli kortare och äldre...

Som motivation till varför dom skulle ge sig ut för att äventyra och inte bara sitta på det lokala tavernan och dricka bort sina sorger är att boken som förde dom hit följde med. Det hela kommer att gå ut på att när dom fullföljt sagan så kommer dom komma hem. I boken kommer det finnas en karta och en start text med namn och nått som sätter igång det hela. Dock är jag osäker på om det bara ska vara en start och sedan hoppas på att dom fortsätter resten av fri vilja, eller att det kommer en ny start på varje kapitell. Några idéer?

Tänkte också att ondisen också kom från vår värld men valde att stanna för att härska som gud eller nått liknande.

Jag skulle behöva lite hjälp med att fundera ut hur jag på bästa sättet kan motivera spelarna att dra omkring. Jag hade tänkte mig att låta folk styra sina karaktärer precis som vanligt, alltså att dom får dela ut EP och sånt själva. Alltså inte att jag håller saker hemliga för dom. Någon invänding eller nån som kanske provat att köra en liknande kampanj och kan berätta från egen erfarenhet om fallgropar och höjdpunkter...

Hmm, jag är lite sjuk så om jag glömt nått så får ni ursäkta mig...

Kanske borde tillägga att jag inte bestämt mig för vilken setting eller regler jag kommer använda mig av. Men grund idén är att dom ska känna sig del av en saga...

thark

Hero
Till att börja med så skulle jag nog inte som spelare tycka det var så intressant om SL bara säger "okej, vi ska köra en helt vanlig nutidskampanj" utan att specifiera närmare. Speciellt tråkigt blir det ju då om jag kanske gjort en rollperson vars intressanthet ligger i sina kopplingar till omvärlden, och denna helt plötsligt rycks bort. Blech!

Bättre då att säga "okej, vi ska köra en kampanj om nutidsmänniskor som blir förflyttade till en fantasivärld". Så mycket kan man säga utan att det är någon enorm spoiler, och då kan jag koncentrera mig på att skapa en RP som kan bli fisk ur vatten på ett intressant sätt.

MrG

Swashbuckler
SKulle berätta för spelarna att kampanjen kommer starta i vår värld (lagom hint att nått annat kommer hända) och ge dom nått som motiverar dem att vilja komma hem...

RaskoInikov

Veteran
Ta det lugnt i början bara

Morkbollen said:
Jag skulle behöva lite hjälp med att fundera ut hur jag på bästa sättet kan motivera spelarna att dra omkring.
Jag tror inte att det är något egentligt problem. När jag byggde ihop en kampanj till BESM för en tid sedan som gick ut på att RP ramlade ner i ett rabbithole och hamnade i en ny värld tänkte jag på samma problematik.
Lösningen blev helt enkelt att jag fick ge RP rejält med tid att sätta sig in i den nya världen, på det sättet skapade de sin egen motivation.
Det man inte bör göra är att sätta igång händelserna för fort, för då har de stackars spelarna ingenting att referera till som är likt deras normala världsbild. Det, om något, gör dem väldigt omotiverade.

Tänk inte på att spelarna kommer omitiverade till spelmötet - de är ju där för att de är motiverade att spela rollspel (förhoppningvis) och isåfall kan de nog hitta anledningar i nästan hur absurda omgivningar som helst att spela vidare. Gå inte för fort fram bara.