Nekromanti Den magiska formeln för att skapa intresse

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag diskuterade med kamraten Mahlex om det här med att det tycks lite klurigt att få tag på korrekturläsare och kommentarer till ett generiskt tradsimsystem, oavsett hur clever dess lösningar eventuellt är, medan till exempel Fiktionslek får hålla oss borta med en lång pinne och undertecknad kan stoltsera med fler korrläsare än Riotminds och Järnringen tillsammans (eventuellt överdrift). Det verkar som att det finns vissa saker som genererar mycket större intresse än andra. Hur smala är vi egentligen? Går det att konstruera en formel för vilken sorts spel man bör skapa och hur man bör lägga upp det för att maximera antalet som ger respons?

Mina tankar är:
- Uppbyggnad. Snacka mycket om spelet innan, fundera öppet om lösningar i trådar. Droppa inte bara systemet; reta oss lite med det först.
- Paradoxalt nog verkar man få fler svar när man ber om korrläsare/speltestare och sedan mailar eller PM:ar ut spelet än om man bara lägger upp PDF:en i en tråd.
- Prata om systemet i varje tänkbar tråd. Handlar en tråd om rollpersonsmakande? Stridsrundor? Något som överhuvudtaget nämns i systemet? Börja ett inlägg med "I mitt system [namnet], så har jag...". (Även känt, med glimten i ögat och med all välmening, "Starchallengemetoden".)
- Generiska system är fett ute, om de inte är indiesystem. Och med "generiska" menar jag "ett regelsystem, flera världar/tidsåldrar" inte "du kan spela allt", för det senare är såklart nonsens.
- Generiska system utan ens en exempelvärld är ännu mer fett ute. Även om systemet inte alls är inbankat i spelvärlden utan de presenteras som separata kapitel med vattentäta skott mellan, så tror jag att ett generiskt system plus en exempelspelvärld och kanske ett exempel på typiskt äventyr kan göra underverk.

Vad tror ni? Finns det en formel, saker man bör tänka på? Om ni skulle försöka sälja in ett generiskt regelsystem till det här forumet, hur skulle ni göra?

solvebring

Superhero
En sådan tråd behövs verkligen, speciellt för en annan som enbart tycks författa "utetrådar" på makarforumet, eftersom man i princip aldrig får några svar. xP

hakanlo

Hero
Jag har på sista tiden "korrläst" och givit feedback på följande spel på detta forum:
- >Human
- Null State (ca halva spelet)
- Kontinuum
- Fantasy
- Volt

Jag har även läst (men inte i direkt korrsyfte) Deds Bok. Utifrån det borde jag ha någon kommentar, åtminstone.

1. Det första är att det är krävande att korrläsa. Allt är förstås relativt, men ska man vara noga är det svårt med mer än 10 täta sidor per timme. I praktiken hann jag nog sällan mer än fem. Det kan vara en orsak till att det kan vara svårt att få korrläsare i vissa fall.

2. Nästa kommentar är att man gärna vill ha feedback på korren. Det har i några fall (t ex Null State) blivit en ganska intressant efterdiskussion. Det gör det givande.

3. Det är skillnad på korr och korr. Sanningen att säga har alla de ovan listade spelen inte varit riktig färdiga för det som egenligen är "korrektur". Det har varit en hel del redaktionell läsning också. Jag tror det kan vara en bra idé att vara noga med det om det är på den nivån man är. Det är nämligen roligare för att ge allmänna synpunkter och förslag än att leta stavfel. Det kan vara en orsak till att många verkar ha läst Deds Bok. (I den tråden är det mer redaktionella kommentarer än korrekturgrodor. Samtidigt var Deds bok, upplevde jag, ganska "färdigt", textuell mening).

4. Till det vill man gärna veta vad man ska läsa. Det får man, genom att som du skriver, spelet är diskuterat och förklarat sedan tidigare, i olika sammanhang. Har man då redan varit involverad i någon diskussion är det lättare att känna att man är intresserad.

5. Så(vilket förutsätter ovanstående) ska naturligtvis spelet verka tilltalande i någon mån. Om man inte vet så mycket av spelet kan säkert kännedom om vem som är upphovsperson (som Poppe skrev) komma in här, alltså att en viss person kan "gå i god" för att det är något som tilltalar en.

Möller

Hubert Hortlax
Poppe said:
Vem som släpper spelet i fråga tror jag är sjukt viktigt.
Hur gör man sig till en person som positivt påverkar sitt spelsläpp, enbart genom sitt namn?

krank är ju en ökänd gammal räv inrotad i trad-sim. Att han av alla människor gjorde indie-liret Evolutionens Barn kanske höjde några extra ögonbryn. Tycker jag det verkar som.

Niklas73 är ju ny-gammal på forumet, och håller på med ett spel i en genre som få här på forumet brukar vara så intresserade av. Ändå verkar han ju få hyfsat med respons på Starchallenge-trådarna. Eller?

Så, Poppe, hur hänger dethär ihop? Jag avfärdar inte teorin din; men går det att förbättra sin »pondus« på något sätt?

Christoffer

It's all pig.
Åh, jag säger inte att det är det enda. Men jag tror att det spelar roll. Om en anonym herre från Njutånger släpper ett hack av MERP eller om någon som ligger på wrnu's topplista över mest älskvärda och hyllade medlemmar gör detsamma, så känns det självfallet vem som skulle få mest uppmärksamhet.

Men jag tror också att om personen som ligger på topplistan, kommenterar och engagerar sig i killen från Njutångers MERP-hack, så kommer det kunna dra med sig folk.

Det går självfallet att bygga upp sin status, sitt kulturella kapital, sin hierarkiska position eller vad man nu vill kalla det. Vissa skulle säkert vilja hävda att det är vad all form av interaktion i själva verket är, en maktkamp.

Men det finns massa mer saker som spelar roll, vilken ton man skriver sina inlägg i, hur engagerad och lyrisk man själv är, hur man tar till sig av åsikter runt om, hur öppen man är under sin designprocess, osv osv.

Det är riktigt intressanta frågor...

Möller

Hubert Hortlax
Niklas73 är ju ny på forumet
Åtta år?
Ah. Miss av mig.

För mig är han ny; eftersom han dök upp här efter mig som en stamkund. Så det rör sig alltså mer om en come back-räv än en riktig nykomling. Jaja.

Ögat

Hero
Ett försök till förklaring:
Användare A. Antal inlägg: 12046.
Användare B. Antal inlägg: 1501
Användare C. Antal inlägg: 51

Naturligtvis finns det många faktorer som spelar in. Men jag tror inte vi ska underskatta formeln exponering + tid. Sen kanske de åsikter användaren presenterar också spelar in, men jag tror faktiskt det är underordnat.

Ögat

Hero
Även om det inte svarar direkt på din fråga, utan mer fortsätter på ditt påstående tror jag att det generiska i sig skapar problem. Det finns sedan länge en tanke om att systemet måste hänga samman med spelvärlden - om inte annat så genom de termer och exempel som används. Självklart är detta i sig en sanning med modifikation (jfr räkneexercisen i D&D som snarare för tankarna till framtid än fantasy men ändå lockar). Därför tror jag att man tjänar på att tona ned det "generiska" till förmån för "systemet" - kanske genom att göra det uttryckligen generiskt inom en kontext.

En rådande, kanske postmodern, trend är ju idén om att det inte finns några eviga värden. Därför är det otrendigt med spel som hävdar att de beskriver sådana.

Rickard

Urverk speldesign
- Svara på andras makarinlägg. Tjänster ger gentjänster.

- Ha konstiga idéer.

- Ge smakprov, inte färdiga produkter.

- Presentera problemen, inte lösningarna.

- Beskriv inte bakgrunden, beskriv det du vill få fram NU.

- Maskera dina inlägg. Låt de vara generella. Folk vill ge sina åsikter, inte ta del av dina.

- Dela upp större inlägg i flera mindre. Släpp de med 1-2 dagars mellanrum.

- Skriv kort. Låt folk få missuppfatta, för det skapar svar och ett buzz istället för en död tråd.

/Han som inte tycker att inlägg om hur man skriver inlägg bör vara i rollspelsforumen

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Olav said:
Därför tror jag att man tjänar på att tona ned det "generiska" till förmån för "systemet" - kanske genom att göra det uttryckligen generiskt inom en kontext.
Vad betyder den meningen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vill bryta ner den. Jag förstår sällan termerna här vilket bevisas gång på gång. Generisk och Systemet. Vad står det för nu?

Big Marco

Läskig
Niklas73 said:
Olav said:
Därför tror jag att man tjänar på att tona ned det "generiska" till förmån för "systemet" - kanske genom att göra det uttryckligen generiskt inom en kontext.
Vad betyder den meningen?
Jag läser det som att det är skillnad på "Jag har byggt ett generiskt regelsystem" och "Jag har byggt ett generiskt regelsystem för fantasyrollspel". Systemet är fortfarande generiskt men för en dedikerad uppgift, snarare än alla uppgifter.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och generiskt innebär att man har regler som går att applicera på vilka världar som helst?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I allmänhet ja, om du säger att ditt spel är generiskt är det en regelmotor som kan användas i flera olika miljöer.

Man kan också se formuleringar som "generisk fantasy", då menas "helt vanlig fantasy".

krank

Niklas73 said:
Och generiskt innebär att man har regler som går att applicera på vilka världar som helst?
I allmänhet betyder det vad det alltid betytt, även om många trott att det betytt nåt annat.

Generiskt regelsystem = Spela "samma spel" (eller åtminstone samma genre) i flera olika världar.

Alltså, om jag bygger ett generiskt dungeonbashingsystem (D&D eller Gurps t.ex) så betyder det att med det kan jag dungeonbasha i fantasyvärldar, kanske även nutida världar eller scifivärldar. Om jag bygger ett generiskt deckarrollspelssystem (Gumshoe) så kan man vara sherlock holmsk deckare i nutid, fantasy etc.

krank

Han said:
Han som inte tycker att inlägg om hur man skriver inlägg bör vara i rollspelsforumen
Jag dumpade det här för att det är ett inlägg om hur man skapar inlägg på rollspelsmakarforumet; vilket borde höra hit på samma sätt som t.ex frågor om reklam eller distribution av ens rollspel hör hit.