Jag diskuterade med kamraten Mahlex om det här med att det tycks lite klurigt att få tag på korrekturläsare och kommentarer till ett generiskt tradsimsystem, oavsett hur clever dess lösningar eventuellt är, medan till exempel Fiktionslek får hålla oss borta med en lång pinne och undertecknad kan stoltsera med fler korrläsare än Riotminds och Järnringen tillsammans (eventuellt överdrift). Det verkar som att det finns vissa saker som genererar mycket större intresse än andra. Hur smala är vi egentligen? Går det att konstruera en formel för vilken sorts spel man bör skapa och hur man bör lägga upp det för att maximera antalet som ger respons?
Mina tankar är:
- Uppbyggnad. Snacka mycket om spelet innan, fundera öppet om lösningar i trådar. Droppa inte bara systemet; reta oss lite med det först.
- Paradoxalt nog verkar man få fler svar när man ber om korrläsare/speltestare och sedan mailar eller PM:ar ut spelet än om man bara lägger upp PDF:en i en tråd.
- Prata om systemet i varje tänkbar tråd. Handlar en tråd om rollpersonsmakande? Stridsrundor? Något som överhuvudtaget nämns i systemet? Börja ett inlägg med "I mitt system [namnet], så har jag...". (Även känt, med glimten i ögat och med all välmening, "Starchallengemetoden".)
- Generiska system är fett ute, om de inte är indiesystem. Och med "generiska" menar jag "ett regelsystem, flera världar/tidsåldrar" inte "du kan spela allt", för det senare är såklart nonsens.
- Generiska system utan ens en exempelvärld är ännu mer fett ute. Även om systemet inte alls är inbankat i spelvärlden utan de presenteras som separata kapitel med vattentäta skott mellan, så tror jag att ett generiskt system plus en exempelspelvärld och kanske ett exempel på typiskt äventyr kan göra underverk.
Vad tror ni? Finns det en formel, saker man bör tänka på? Om ni skulle försöka sälja in ett generiskt regelsystem till det här forumet, hur skulle ni göra?
Mina tankar är:
- Uppbyggnad. Snacka mycket om spelet innan, fundera öppet om lösningar i trådar. Droppa inte bara systemet; reta oss lite med det först.
- Paradoxalt nog verkar man få fler svar när man ber om korrläsare/speltestare och sedan mailar eller PM:ar ut spelet än om man bara lägger upp PDF:en i en tråd.
- Prata om systemet i varje tänkbar tråd. Handlar en tråd om rollpersonsmakande? Stridsrundor? Något som överhuvudtaget nämns i systemet? Börja ett inlägg med "I mitt system [namnet], så har jag...". (Även känt, med glimten i ögat och med all välmening, "Starchallengemetoden".)
- Generiska system är fett ute, om de inte är indiesystem. Och med "generiska" menar jag "ett regelsystem, flera världar/tidsåldrar" inte "du kan spela allt", för det senare är såklart nonsens.
- Generiska system utan ens en exempelvärld är ännu mer fett ute. Även om systemet inte alls är inbankat i spelvärlden utan de presenteras som separata kapitel med vattentäta skott mellan, så tror jag att ett generiskt system plus en exempelspelvärld och kanske ett exempel på typiskt äventyr kan göra underverk.
Vad tror ni? Finns det en formel, saker man bör tänka på? Om ni skulle försöka sälja in ett generiskt regelsystem till det här forumet, hur skulle ni göra?