G
Guest
Guest
Jag och min kusin har länge diskuterat hur den "perfekta" äventyrsgruppen skulle se ut om man har 6 PCs. Vi kom fram till att det bästa är att försöka sprida klasserna, då det är viktigt i D&D att ha tillgång till flera olika särskilda förmågor, istället för att ha exempelvis 3 Fighters och 3 Wizards. Vi kom fram till följande:
1) Human Paladin
2) Elven/Tiefling Wizard
3) Halfling Rogue
4) Elven Ranger
5) Human/Dwarven Cleric
6) Human Fighter
Muskler är alltid välkommet och jag tror även att Paladinens särskilda förmågor kan vara riktigt viktiga. Särskilt Divine Health, Remove Disease, Smite Evil, Divine Grace, Special Mount, är tunga exempel. Rogue är en nyckel PC. Fällor måste förstås hittas och oskadliggöras, och visst är halfling perfekta för backstab! Tiefling är perfekt för Wizard då de kan uppnå 20 i INT. Det kostar dubbelt upp i XP att stiga i levels men Tiefling har ju fler bra förmågor som gör det värt besväret. En bra "spårare" och bågskytt är nyttigt och Elven Ranger vill väl alla ha i sin grupp. En spejare som tar täten i vildmarken (Halfling Rogue leder i grottkomplexen!) och undviker/eliminerar fara. En Cleric behövs för Cure och sina formler i övrigt. Är även bra i strid och Turning mot odöda. Den sjätte gruppmedlemmen är lurigast att välja. Här står det mellan att antingen ta in en PC som är bra i strid (Human Fighter, alt. Half Orc Barbarian) eller en magiker till (Wizard, Sorcerer). Personligen gillar jag en ärlig fajt så en Human Fighter vore trevligt med alla extra feats, men även en Half Orc Barbarian är tungt. Min kusin är lite inne på Elven/Tiefling Sorcerer för att få fler möjliga spells att använda inom gruppen. Vad tycker ni?
1) Human Paladin
2) Elven/Tiefling Wizard
3) Halfling Rogue
4) Elven Ranger
5) Human/Dwarven Cleric
6) Human Fighter
Muskler är alltid välkommet och jag tror även att Paladinens särskilda förmågor kan vara riktigt viktiga. Särskilt Divine Health, Remove Disease, Smite Evil, Divine Grace, Special Mount, är tunga exempel. Rogue är en nyckel PC. Fällor måste förstås hittas och oskadliggöras, och visst är halfling perfekta för backstab! Tiefling är perfekt för Wizard då de kan uppnå 20 i INT. Det kostar dubbelt upp i XP att stiga i levels men Tiefling har ju fler bra förmågor som gör det värt besväret. En bra "spårare" och bågskytt är nyttigt och Elven Ranger vill väl alla ha i sin grupp. En spejare som tar täten i vildmarken (Halfling Rogue leder i grottkomplexen!) och undviker/eliminerar fara. En Cleric behövs för Cure och sina formler i övrigt. Är även bra i strid och Turning mot odöda. Den sjätte gruppmedlemmen är lurigast att välja. Här står det mellan att antingen ta in en PC som är bra i strid (Human Fighter, alt. Half Orc Barbarian) eller en magiker till (Wizard, Sorcerer). Personligen gillar jag en ärlig fajt så en Human Fighter vore trevligt med alla extra feats, men även en Half Orc Barbarian är tungt. Min kusin är lite inne på Elven/Tiefling Sorcerer för att få fler möjliga spells att använda inom gruppen. Vad tycker ni?