Nekromanti Den roligaste/sjukaste/underligasteregeln du läst?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] ... let HIM sleep... WTF!

VA!? Är typen med lila hår en kille?!

Måste läsa om hela OOTS med detta i baktanken, det förändrar ju ALLT!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: [OT] ... let HIM sleep... WTF!

VA!? Är typen med lila hår en kille?!
Det är vad DE tror. Finns ingen officiell bekräftan såvitt jag vet..... *spooky musik*

Troberg

Sinister eater

Finns ingen officiell bekräftan såvitt jag vet.....
Det finns dock ett officiellt obekräftande, det vill säga ett statement som uttryckligen säger att personens kön avsiktligt hålls ovisst och att olika personers uttalande i serien bara svarar för deras syn på saken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Olika personer tycks också anta olika saker. Vaarsuvius själv tycks inte förstå konceptet (märk till exempel avsaknaden av reaktion eller förståelse när Roy får på sig "belt of gender switching").

Nightowl

Champion
Re: Den roligaste/sjukaste/underligasteregeln du l

IOFS är inte The_Gorgers megabåge gjorde enligt reglerna, för det står ingenstans att man ska extrapolera resultatet av slag över Q40+... det är något som den tänkte mekanurgiske bågmakaren hittat på själv.

(Å andra sidan står det inte att Q40 är tak heller. Det förväntas man fatta genom telepatisk kontakt med Mekanurg, så den mekanurgiske bågmakarens spelledare får antagligen en hård fajt... :gremgrin:)

Erik

Nightowl

Champion

I GURPS brukade det vara så att man fick typ -8 om man slogs i mörker, men -4 om man hade tagit eld. Så om du inte har en lampa, kan du sätta eld på dig själv om du vill slåss bättre! :gremgrin:

Erik

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondica >Q40+

Tabellen slutar vid Q40 så jag räknade med att SL skulle se att där går taket för vad RP kan prestera.

Örnie_UBBT

Swordsman
Min favorit från numera bortglömda SF-spelet Space Opera: "Player characters may not die." (i betydelsen får inte/kan inte dö - i Space Opera är alla RP odödliga, det står i reglerna!)

hälsar
Örnie

Spitfire

Swordsman
Re: Roligast

För rollpersoner med högre psykisk förmåga än normala spelare så får man göra ett försök per nivå i den psykiska färdigheten. Vid varje försök drar man ett kort och låter spelaren gissa.
sen har vi Spelare med högre psykisk förmåga.

En i min grupp kunde misslyckas med ett R4 test genom att det där kortet han alltid gissade på alltid låg underst... (för 5 korts drag)

Sen har vi mig, som oftast plockar det på andra eller tredje kortet, och ibland på första..

Storuggla

Champion

Okej, nu är väl dett ainte helt korrekt, men det är halvkul:

Om någon skjuter på dig med ett skjutvapen i GURPS Goblins så slår anfallaren för färdigheten Guns och försvararen slår... Theology.
Så lycka till att skjuta ärkebiskopen av Canterbury.

I GURPS Goblins mäts social klass mellan -4 (the Gutter) och +4 (toppen av pyramiden). Denna nuffra (man börjar på -3) lägger man till sina färdighetsvärden och grundegenskaper om man ska slå, så en rollperson med låg status misslyckas oftare än de från de högre klasserna. Dessa två regler i kombo gör att en underklassare inte har en sportslig på att skjuta Hans Kungliga Majestät George IV, eftersom han har minus tre eller fyra på grund av sin sociala status, och kungen får ducka med +4 på sitt Theology-slag (och det lär han ha högt i, han är ju chef för Church of England!).

I GURPS Goblins vill det sig så illa att man på det datum man föddes, varje månad, måste dra ett kort och se om man blivit sjuk och i så fall med vad. Se det som en present. En av rollpersonerna börjar dessutom med en sjukdom eftersom han fyller år när man börjar spela. GURPS Goblins är fyllt av små underligheter.

Storuggla, twopence and half a pie

Nightowl

Champion
GURPS Goblins

Om någon skjuter på dig med ett skjutvapen i GURPS Goblins så slår anfallaren för färdigheten Guns och försvararen slår... Theology.
Så lycka till att skjuta ärkebiskopen av Canterbury.
"This goes a long way to explain why the Mob is all Catholics" står det sedan.

Kapitlet om religion har den roligaste disclaimern någonsin "Det här kapitlet är inte avsett att lära dig någonting om riktig kristendom. Vill du göra det föreslår vi att du börjar gå i kyrkan."

Erik

Storuggla

Champion
Re: GURPS Goblins

""This goes a long way to explain why the Mob is all Catholics" står det sedan."

"This means that the pope will be able to sleep at night," finns med där som motivering. :gremlaugh:
Förresten, ser jag nu att jag hade fel, HMK har +8 på alla slag, för han är ju kungen!

GURPS Goblins rockar :gremgrin:

Storuggla, president-elect

Hellzon

Långsamma Vargen

Okej, fritt från minnet. Kan vara käpprätt åt helskotta:

I Ars Magica kombinerar man en konst och en form (båda är färdigheter) för att lägga magi. För att animera de döda används t.ex. Rego Corpus ("kontrollera kropp"). För att teleportera sig används OCKSÅ Rego Corpus.

Så får man den lilla bieffekten att nekromanter är bra på att teleportera sig.

/Hällzon - inte så sjukt, men lite ballt.

Lindenius

Swashbuckler
nix, helt korrekt

I Ars Magica kombinerar man en konst och en form (båda är färdigheter) för att lägga magi. För att animera de döda används t.ex. Rego Corpus ("kontrollera kropp"). För att teleportera sig används OCKSÅ Rego Corpus.

Så får man den lilla bieffekten att nekromanter är bra på att teleportera sig.
Helt korrekt, men inte särskilt konstigt. Jag menar, är man bra på att förflytta kroppar så är man bra på förflytta kroppar. Det kan ju däremot vara så att en nekromantiker är mer fokuserad på Perdo (förstöra, förruttnelse) Corpus. Och i synnerhet Corpus.

//erik. svammel svammel