Nekromanti Den Samoriska Lärans uppkomst

BaRcA

Veteran
Här följer en del frågor angående Den Samoriska Läran:

1. När föddes Samor den Helige och hur länge levde han?

2. Hur många lärljungar hade Samor den Helige?

3. När föddes Zorián och hur gammal blev han?

4. Det står i boken Religioner: Gudarnas Kamp att Nimto av Solen levde i tre århundraden. Var han alv/dvärg? Det fungerar väl inte riktigt eftersom det står att "Samorismen har inte fått något som helst gehör hos dvärgarna eller alverna." Och vad är en Patriark?

5. När blev Samorismen statsreligion i Asharien, Soldarn och Västmark?

Baron Marak

Swordsman
"4. Det står i boken Religioner: Gudarnas Kamp att Nimto av Solen levde i tre århundraden. Var han alv/dvärg? Det fungerar väl inte riktigt eftersom det står att "Samorismen har inte fått något som helst gehör hos dvärgarna eller alverna.""

Antingen så hade en säkert en del quadosh, eller så drog han en fantomen. :gremwink:

Meldert

Veteran
Fantomen (SPOILER)

Fantomen är inte en (odödlig) person, utan när den förste blev gammal och dog så tog hans son över osv. Omgivningen tror dock att det är samma person.

Eons svar på fantomen är för övrigt den grå riddaren vid hovet i Talon.

Storuggla

Champion
"4. Det står i boken Religioner: Gudarnas Kamp att Nimto av Solen levde i tre århundraden. Var han alv/dvärg? Det fungerar väl inte riktigt eftersom det står att "Samorismen har inte fått något som helst gehör hos dvärgarna eller alverna." Och vad är en Patriark?"

Tja, Abraham i Bibeln blev ohemult gammal och Moses var inte sämre han, vi talar hundratals år där också. Så det är fullt möjligt att det är en... försköning av de efterföljande bossarna.
En patriark? En patriark är en ledare för ett patriarkat, eller en religiös ledare, oftast en man. Tänk i stil med... Påven, Metropolen av Moskva eller någon kyrkobas. En man med makt.

Storuggla, hoppas det hjälpte lite granna

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"oftast en man"

"Patriark" är väl liksom så mycket "alltid man" man kan bli? "Pater" är ju "fader", och "ark" har väl något att göra med att härska, och inom feminismen hittar vi ju också patriarkatet = mansväldet.

patriarkat är väll ändå en monarku där bara män kan bli regenter, dvs. alltid den äldste sonen som styr.
De flesta monarkier i Eon är iaf semi-patriarkat, men det finns ju ibland drottningar.

Storuggla

Champion
""Patriark" är väl liksom så mycket "alltid man" man kan bli? "Pater" är ju "fader", och "ark" har väl något att göra med att härska, och inom feminismen hittar vi ju också patriarkatet = mansväldet."

Mjaaa, i mina kampanjer skulle patriarken mycket väl kunna vara en kvinna i förklädnad. Därav mitt "oftast". ^_-

Storuggla, ska mata fåglar i morgon kanske

Storuggla

Champion
"Kanske borde hon då ha titeln "Matriark"?"

Va? Vad är det för vits att klä ut sig till karl om man när når toppen avslöjar sig? Nä, ska man trnsa så kan man ju inte bara ge så uppenbara hints juh...

Storuggla, som menade att patriarken var kvinna i smyg

Baron Marak

Swordsman
Hohoho!!!
Skymningsväktaren i kjol och högklackat :gremgrin:
Helt klart hett skvaller på gatorna i Soldarn...

Big Marco

Läskig
Re: Nu skall vi se här...

(Allt nedan är från ett urgammalt masterdokument om DSL från -96 som jag har på min hårddisk - om info i någon tryckt Eon-modul motsäger det jag skriver nedan så har modulen rätt och jag har fel).

1) Den informationen finns inte nedtecknad. Men han dör enligt skrifterna år 963 e.D

2) De fyra namngivna lärljungarna är Nimto (av Solen), Zorián, Ramsal och Minuviel.

3) Ingen vet. Men DSL "grundades" mellan åren 955-957 e.D. och Zoriánorden bildades 1002 e.D. Detta borde göra att han var ca 65 år gammal när orden kom till. Sedan är det ju ingen som vet hur gammal någon av dessa lirare blev. ,-)

4) Nimto var människa liksom alla av de namngivna lärljungarna.

5) De flesta historiker hävdar att det officiella startskottet var vid midsommaren i Nada i dåvarande Nevo år 957 e.D. som räknas, efter Samors profetia dagan före. Men det finns, så vitt jag vet, inte fastsatt i någon författning att DSL är en statsreligion öht. Den bara finns där. I Soldarn tror jag DSL fick sitt defentiva genombrott under 1400-talet e.D. Det beror ju på hur man räknar - cirefalierna tillät inte att religioner fick utövas under delar av ockupationen.

Om du vill veta mer får du kila ned till närmaste välsorterade bibliotek och leta upp ett ex av "Den Eviga Omvälvningen". ,-)

BaRcA

Veteran
Re: Nu skall vi se här...

Tack för hjälpen.
Varför jag söker denna information är att jag ska skriva en sort av bok (väldigt lång novell ialla fall) om skapelsen av DSL.
Så här följer en rad till frågor, främst till Neogames:

1. Måste jag ha tillåtelse av er att skriva och publisera materialet på internet?

2. Finns det någon som är jätteinsatt i ämnet som man kan få fördjupningskunskaper om detta eller är det upp till mig och min fantasi att skapa detta scenario med hjälp av den informationen som finns tillgänglig?

3. Finns det kanske till och med opubliserat material om detta som man kan få en glimt av eller kanske för en slant få tillgång till det? :gremsmile: