Nekromanti Den sanna trons "dogma" [spoiler nachspiel]

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nachspielare läs icke!


Hur mycket kan man inspireras av kristendomen och andra religioner i olika "settingar" och ifrån vår värld?

Varför undrar jag då detta?
Vill jag utöka antalet inlägg? Ja, men jag behöver också information inför ett kommande äventyr/kampanj/långkörare.

Något som jag särskilt klurar på är vilka synder som är så vidrig att man kommer direkt till "helvetet" utan att pasera gå. Det här är inför min kommande långkörare med Saga där tanken är att drottningen över Tarroc ska ha dött (förmodligen självmord?) vilket orsakat att hon utan tvekan måste hamnat i helvetet. Det som också kommer fram under äventyret är att drottningen blivit förd bakom ljuset och att självmordet var en del i någon annan persons kampanj för mer makt eller va de nu gör dumma saker för.


Så finns det andra tänkbara dödssynder?
Vem kan vilja utföra detta attentat?

Tanken senare i äventyret är iaf att RP som är mycket lojal till hovet i Tarroc får som uppgift att söka Divina Oxymorone som bland annat innehåller en överlevnadsguide för att resa ned till helvetet och att kunna komma tillbaka. Problemet är också att St.Markward som skrev överlevnadsguiden sades vara "sinnesförwirradh borthomm all reddning".


Ja tips och tankar? Vad tror ni?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spirit Illuminati tror på reinkarnation, vi är dömda att ständigt återfödas, och värden där Arcaria ligger är skapad av Shaitan. När man blivit ren från synd kan man fly förbi Shaitans mur och återförenas med Rama, Panon och de fria själarna.

Helvetet under jorden är ju egentligen inte en direkt översättning av det kristna helvetet, utan snarare, i tron, en bas för det onda där demonerna finns... en spegelvärd av vanliga "jorden".

Så en person som dör återföds, istället för hamna nåt som motsvaras av vår himmel eller vårt helvete.

MEN:

Man kan tänka sig att kyrkan predikar att den som dör genom självmord (eller efter nån annan lämplig dödssynd) ska straffas extra, inte bara återfödas. Då kan ju en längre tid fängslad i helvetet vara på plats. Några tusen år eller så.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Arfert said:
Spirit Illuminati tror på reinkarnation, vi är dömda att ständigt återfödas, och värden där Arcaria ligger är skapad av Shaitan. När man blivit ren från synd kan man fly förbi Shaitans mur och återförenas med Rama, Panon och de fria själarna.

Helvetet under jorden är ju egentligen inte en direkt översättning av det kristna helvetet, utan snarare, i tron, en bas för det onda där demonerna finns... en spegelvärd av vanliga "jorden".

Så en person som dör återföds, istället för hamna nåt som motsvaras av vår himmel eller vårt helvete.

MEN:

Man kan tänka sig att kyrkan predikar att den som dör genom självmord (eller efter nån annan lämplig dödssynd) ska straffas extra, inte bara återfödas. Då kan ju en längre tid fängslad i helvetet vara på plats. Några tusen år eller så.

Jo jag tänker mig att det borde straffa sig att agera i "synd", (ja förutom att man måste leva lite längre då).

"några tusen år eller så." Hahaha.

Mitt äventyr kommer ju att utgå ifrån att kyrkans världsbild är den sanna.
 
Top