Nekromanti Den som slåss mot (stora) monster...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag minns inte om jag dryftat det här förut, men finns det något spel som gör "liten figur slåss mot stort monster" bra? Alltså att man känner att man är liten och måste klänga runt och hoppa runt på motståndaren, att ens fiende är liksom som en blandning mellan en byggnad och ett levande ting?

Jag tänker till exempel människor mot transformers / drakar / jättar, möss mot människor eller vargar eller liknande...

Jag har funderat på det en del, och det bästa jag kommit på är väl något Fate-inspirerat där fienden, liksom den omkringliggande omgivningen, delas in i "zoner" som man behöver förflytta sig mellan och där zonerna då i nån mån kan förflytta sig och naturligtvis ha olika egenskaper. Och så kan monstret ha attacker som det kan utföra mot olika delar, typ att höger hand kan komma åt att slå eller greppa mot alla delar av kroppen utom rygg och sig självt... Eller något i den stilen.

God45

#PrayersForBahakan
Monsters and other childish things boken "Bigger bads" har lite sådana grejer när de har regler för strider mellan människo- till buss stora monster mot Godzilla stora monster. Men jag var inte riktigt nöjd med dem och tyckte inte de gick långt nog. Men de försöker och de gör indelningen i zoner man måste anfalla.

krank

Hm, får väl öppna den boken igen då. Var länge sedan jag läste den nu. Minns inte, är zonerna platser man kan befinna sig på eller bara typ "hit locations" man måste träffa typ som på en lite mer komplex Final Fantasyboss?

God45

#PrayersForBahakan
Det är tyvärr bara träffzoner ala Final Fantasy. :(

krank

Tja, sånt kan ju också vara skojjigt, i och för sig...

Troberg

Sinister eater
Det här är min lösning i Generica (inspirerad väldigt mycket av något som någon postade här för länge sedan):

Defence when there is a big size difference

When fighting a huge adversary, such as a dragon, or for that matter, a tiny fairy fighting against a human, some special rules apply. Such a fight is so lopsided that you first need to gain some kind of advantage before you are ready to start the real fight. The knight can’t just walk up to the dragon and start chopping away, he needs to be smart and get a situation where the dragon will not simply crush him with overwhelming size.

The big combatant receives 10 x big size / small size extra Size Defence. Don’t bother with fractions or if the big guy is less than twice the size of the small guy. This is not an exact science, the game master is free to adjust it as he sees fit if the adversary is especially dangerous or if it’s docile, there is a big difference between a T-Rex and a peaceful plant eater. These are kept separate from the ordinary Defence, and needs to be worn down first before the small combatant can move in close enough to fight. The problem is that this Size Defence is not reduced like the normal Defence, it’s reduced by things such as entangling the opponent in vines, getting him to fall down into a pit, dropping a falling rock on him, tripping him with a rope or anything else that is not a combat skill and which makes sense in the situation. Wearing down the Size Defence is just like ordinary combat, except ordinary skills are used where you otherwise would have used combat skills.

Movies and books are full of this kind of monster handling. You don’t just shoot at the dinosaur until it drops dead, you need to think of a plan that gives you an advantage. Star Wars has a lot of “Going for the shield generators!” stuff. The little guy who fights a giant makes him trip or get stuck in a cave opening. From a gaming perspective, it also makes sense as it forces the players to be creative and come up with new plans, as well as reducing the benefits of maximizing a character solely for combat.

A group of heroes are trapped in the remains of a small town terrorized by a huge subterranean worm that likes to eat people. They have figured out that the worm can only burrow in loose soil. When we join them, Suzy has sought refuge on a roof top, Bob in his tow truck and Harvey in a small rock outcropping overlooking a small canyon. They make up a plan using their cell phones.

The worm is roughly ten times the size of a human, so it gains 100 additional Size Defence for its size!

Our heroes are in trouble.

Suzy starts to make a lot of noise to attract the worm. The worm, hungry for a Suzyburger rears its ugly head, partly demolishing the house in the process. Bob, using his rodeo skills, makes a lasso of the tow cable and with an expert throw manages to snare the worm, it’s a spectacular success, degree of success is 18, reducing the worm’s Size Defence to 82. Bob jumps in the tow truck and floors it. He rolls for driving, makes another success (14) which pulls the worm out of the ground. Suzy topples a bunch of opened paint cans over the worm, confusing its senses (another 13 points down). Bob starts to move, pulling the worm with him. The canyon is a short drive away, so two more driving checks are needed, reducing the Size Defence with another 7 and 15 points, bringing it down to 33. When they reach the canyon, Bob leaves the car, throws his spare can of gasoline into it’s maw (8) and scrambles up hill, leaving Harvey free to set off his explosives on both sides of the canyon (14 and 12), setting off rock slides that partially buries the worm and reduces its Size Defence to 0, as well as lowering ordinary Defence by one.

Finally, the heroes are ready to start to actually attack the worm. Mind you, it’s not helpless, it can still fight, but now at least the heroes have a fair chance.

(Sorry för att formateringen blev skit, men den här jäkla wysiwyg-editorn fuckade upp allt.)

Krille

Super Moderator
Axelsson;n48986 said:
Kolla på Krilles Järn, där finns regler för att slåss mot stora monster.
Heh, och här tänkte jag sno grejen med zoner på monster till just Järn...

För visst, det finns regler för stora monster i Järn, men inte så stora att man klättrar upp på dem. De är bara så stora att man måste låsa fast dem för att komma åt dem och kunna skada dem.

krank

Krille;n48987 said:
Heh, och här tänkte jag sno grejen med zoner på monster till just Järn...

För visst, det finns regler för stora monster i Järn, men inte så stora att man klättrar upp på dem. De är bara så stora att man måste låsa fast dem för att komma åt dem och kunna skada dem.

Så med modifikation blir det typ att man måste låsa fast dem för att få klättra upp på dem? =)

krank

Känns som att det finns ett hål i marknaden här hursomhelst. För nog borde det väl finnas målgrupper som vill fajtas ordentligt mot bautamonster?

Zoner-på-monstret kan väl egentligen norpas till vilket system som helst. Man skulle t.ex. utan jättestora problem kunna göra en "monster hunters"-kampanj till D&D 4e tänker jag mig. Fantasysettings brukar ju ha en del stora monster eller iaf potential för dem.

Ki-ai

Warrior
Om monster ska vara roliga att slåss mot så vill jag att de inte ska autodöda hjältarna. Ett dramaturgiskt problem är att en drake/jätte/hydra whatever faktiskt bör orsaka ganska sjuka skador på människor, men vi vill ju ha lite filmisk fight.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller på och petar på ett spelsystem där en feature ska vara strid med stora monster. Tyvärr har jag inget riktigt unikt att tillföra -- det jag tänker använda mig av är just att monstren är egna zoner som man kan röra sig in och ut ur, samt att ett monster kan bestå av flera monster. Varje arm på en jättebläckfisk kan till exempel vara ett monster. När man möter en drake kan en rollperson slåss mot svansen, en mot klorna och en mot huvudet.

Ett av de möten jag har i testäventyret är med en enorm krigsnoshörning med en besättning av små troll. För att besegra dem måste rollpersonerna klättra upp för noshörningens sidor och slåss mot trollen (eller skjuta dem med avståndsvapen och besvärjelser, naturligtvis), samtidigt som de måste försöka undvika att hamna framför noshörningen eftersom de då kan bli attackerade av dess svingande huvud.

/tobias