Jag har ett problem när jag bygger spelvärldar och framförallt äventyr. Jag står nämligen inte ut med att göra saker jag upplever har gjorts till leda tidigare eller som är för "uppenbart" eller för "gjort".
Jag känner detsamma inför många av andras kreationer också, men deras trådar kan jag ju helt enkelt strunta i. Det är ju min egen kreativitet som blir lidande. Jag vet inte vartifrån den här känslan kommer, egentligen.
Jag vill inte att mina rollspelsäventyr ska kännas som "klassiska äventyr" eller mina spelvärldar som "traditionella spelvärldar". Samtidigt upplever jag att många av de som medvetet tar avstånd från traditionella spelvärldar gör det i en riktning jag inte heller gillar, med antingen stor del spelarstyrning eller med stort fokus på drama eller på spelighet. Jag vill ha en annan riktning.
Ack, vad svårt det är att beskriva en känsla...
Exempel: I min tråd om superhjälteklur föreslog jag en utmaning där en liten flicka fanns i centrum av ett kraftfält och rollpersonerna måste hitta ett sätt att lugna henne. Sedan får jag ett förslag om en brottsling som stänger in sig i en bank med hjälp av is. Förslaget är egentligen inte dåligt, men det känns plötsligt så gjort - ta sig förbi en barriär har vi ju redan gjort, liksom.
Om jag ska skriva ett äventyr så kan det till exempel inte innehålla drag av Myst-liknande pussel, labyrinter, SLP:er som är klichéartade, alltför uppenbara sociala mönster, klassiska fällor, alltför många konkurrerande element av konstigheter (då känns det kitschigt på ett dåligt sätt), alltför mycket rälsning...
Jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, utom att sätta ord på en allt starkare känsla av frustration över mina egna begränsningar som äventyrs- och rollspelsskribent. Kanske se om det finns andra som känner liknande; som ställer motsvarande krav på sig. Jag känner mig förlamad i min kreativitet.
På sistone har jag hittat ett sätt att slippa känslan åtminstone tillfälligt, och det är att hitta riktigt bra äventyr som är skrivna av nån annan. Då har jag alltid nån att skylla på. Tatters of the King till CoC är ett exempel, där kan jag för första gången på flera år känna mig bekväm i rollen som SL.
(Övergripande kampanjidéer och metaplots kan jag spruta ur mig hur många som helst, där är jag mer nöjd med min produktion)
Återigen, jag vet inte vad jag vill med den här tråden riktigt. Beklaga mig sådär i allmänhet, kanske. Få det ur mig.
Jag känner detsamma inför många av andras kreationer också, men deras trådar kan jag ju helt enkelt strunta i. Det är ju min egen kreativitet som blir lidande. Jag vet inte vartifrån den här känslan kommer, egentligen.
Jag vill inte att mina rollspelsäventyr ska kännas som "klassiska äventyr" eller mina spelvärldar som "traditionella spelvärldar". Samtidigt upplever jag att många av de som medvetet tar avstånd från traditionella spelvärldar gör det i en riktning jag inte heller gillar, med antingen stor del spelarstyrning eller med stort fokus på drama eller på spelighet. Jag vill ha en annan riktning.
Ack, vad svårt det är att beskriva en känsla...
Exempel: I min tråd om superhjälteklur föreslog jag en utmaning där en liten flicka fanns i centrum av ett kraftfält och rollpersonerna måste hitta ett sätt att lugna henne. Sedan får jag ett förslag om en brottsling som stänger in sig i en bank med hjälp av is. Förslaget är egentligen inte dåligt, men det känns plötsligt så gjort - ta sig förbi en barriär har vi ju redan gjort, liksom.
Om jag ska skriva ett äventyr så kan det till exempel inte innehålla drag av Myst-liknande pussel, labyrinter, SLP:er som är klichéartade, alltför uppenbara sociala mönster, klassiska fällor, alltför många konkurrerande element av konstigheter (då känns det kitschigt på ett dåligt sätt), alltför mycket rälsning...
Jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, utom att sätta ord på en allt starkare känsla av frustration över mina egna begränsningar som äventyrs- och rollspelsskribent. Kanske se om det finns andra som känner liknande; som ställer motsvarande krav på sig. Jag känner mig förlamad i min kreativitet.
På sistone har jag hittat ett sätt att slippa känslan åtminstone tillfälligt, och det är att hitta riktigt bra äventyr som är skrivna av nån annan. Då har jag alltid nån att skylla på. Tatters of the King till CoC är ett exempel, där kan jag för första gången på flera år känna mig bekväm i rollen som SL.
(Övergripande kampanjidéer och metaplots kan jag spruta ur mig hur många som helst, där är jag mer nöjd med min produktion)
Återigen, jag vet inte vad jag vill med den här tråden riktigt. Beklaga mig sådär i allmänhet, kanske. Få det ur mig.