Nekromanti Den stora eller lilla inspirationstråden till Saga

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Det behövs en inspirationsstafett till Saga här av två anledningar.

1. Eonforumet har haft det och jag var aldrig med på den tiden.
2. Inspirationstrådar är coolt
3. Jag söker inspiration till mitt första rollspelsprojekt: Att göra ett fett coolt äventyr baserad på en massa coola klassiker som t.ex. Divina comedia.

Så den här tråden blir antingen stor och innehållsrik eller smal och kraftfull. Hur mycket vi än lyckas frambringa så har vi när inspirationen slutat lyckats med vårat mål.

Så publicera texter, radioklipp, video, bilder, personliga anekdoter eller hur ni än väljer att uttrycka er.

Eftersom jag själv är en sucker för brandtal och studerar retorik tänkte jag bidra med ett häftigt tal taget ur Skakspjutets Henry den femte.


<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OAvmLDkAgAM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OAvmLDkAgAM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OK, här kommer lite inspirationsbilder! För de mer sago-lika eller matiné-lika äventyren...




















 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Den stora eller lilla inspirationstråden till

Kul med alla häftiga bilder Arfert och den rockiga låten Zergavas.
Svarar därför med dessa bilder som legat och väntat på lager.




 

Zergavas

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
19
Re: Den stora eller lilla inspirationstråden till

har ingen anning hur man lägger in en bild här men jag gör ett försök med min absoluta favorit bild:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RN-no1Ka7yU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RN-no1Ka7yU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Den stora eller lilla inspirationstråden till

Kampen mot hotet i öst är en självklarhet för kvinnorna i Marksland.


Okänd konstnär. Föreställer den sanna trons kamp mot Shaitans varelser.



I Marksland finner man de mest rutinerade krigarna.



Vad vore Albion utan dess vidriga laglösa som gömmer sig i skogarna och trotsar sin konung?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Jag drar till med lite musik jag med: Music at the Time of the Crusades (Spotify). Toner främst från kontinentala Arcaria.

Här har vi bilder på diverse musiker som kalif Hassan al-Salihd Imad (bland somliga mer känd som Hassan den Vise) vid sitt hov i Had-Azred, Seyadh. (Okej, egentligen är det från Cantigas de Santa Maria som Alfons X petade ihop, men Hassan bör vara hans motsvarighet i Arcaria.)

Här ser vi Dizelda från Gironde som spelar hackbräde för valda delar av Talmonts ädlingar vid en sommarutflykt. Instrumentet har funnits länge i norra Arcaria men är ursprungligen från länderna kring östra sidan av Mare Pannona (Castoria, Mizadhir). Dizeldas är känd (eller snarare ökänd) för att hon inte har lärt sig en enda melodi utan bara spelar saker från eget huvud. Högst märkligt!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Tornerspel, javisst:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/31bp3n2E_A4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/31bp3n2E_A4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
I saga finns det inte bara dvärgar utan även kortvuxna som de vill kallas.
Den här målningen har fått stå som inspiration till en spelledarperson i mitt kommande äventyr till saga:
Baron Ciro da Chioggia ifrån ön Ondaria.


Pälshandlaren i Had-Azred



Det är svårt att inte hitta sagolika riddare på google images.


En målning föreställande Shaitan ifrån Dantras, eller Izar kanske?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Med anledning av Wulfriks post i »Hur spelar du...«-tråden:

Klicka här för att bevittna äventyrarpack som gör landsbygden osäker och skapar tumult. Den stackars baronens mannar har fullt upp att försöka hålla lugnt på landsbygden men icke! Lägg förresten märke till hur tydligt det syns på baronens kapten att det är en släkt med rötterna i Pannonska imperiet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag gillar videon och musiken du postade tidigare!


Det behövs lite mer religiösa inslag.

Ett kvinnligt helgon, har dock inte kommit på någon story ännu.



St. Blaxio skyddshelgon över staden Lavello och Tarroc samt dramatiken, poesin och skomakare.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
St. Hillerani de lurade och bestämmande kvinnornas helgon.

edit: Skämt och sido, pinsamt att jag inte såg att det var Hillary innan det var försent.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Utdrag ur den första Castoriska bondepraktikan som går att finna vid universitetet i Spheron*.

"I Mizadhir finns inget att hämta, endast svälta, svälta, svälta"


*: Ja ni hörde rätt


/Persson inte bara stark och snygg utan också poet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Jag kontrar med något som inte är diktning, inte ens uppdiktat, utan kommer direkt ur en text från 1300-talet skrivet av en läkare i Milano:

»Hornormen är en orm som enligt Isidorus fått sitt namn därav att den har åtta horn på huvudet, som en bagge. När man sätter fram dess horn på de rikas bord, kan det avslöja gift. Av sådant horn gör man knivskaft, och sådana knivar låter härskare lägga vid varje maträtt, för att de genom att svettas skall avslöja om någon mat som satts fram blivit förgiftad.«

Ur Skapelsens sedelärande samtal, den första bok som trycktes i Sverige, 1483. Antagligen skriven av Magnus från Maintz (»Maynus de Mayneriis«, död 1370), översatt av Monica Hedlund för Michaelisgillet till deras faksimil 1983.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
St.Markward är Markslands skyddhelgon som vid sina levnads dagar inte bara var en stor missionär och modig krigare. Han ägnade också sina sista år i livet på ett mindre hjältemodig sätt genom att nedteckna sina memoarer och betraktelser av livet och det gudomliga i det som kom att kallas Divina Oxymorone. Där kan följande visdomsord läsas:

Rare breves vidi, rufosque fidales.
Sällan finnes en stakot ödmjuk och en rödhårig wara trogen.

Ora quibus debit Pannon escas omnibus addit.
Den Pannon gifwit lif, den gifwer han föda.

Ut sus a fulero sic piger a lecto pulcro, non segreget se ultro.
En Lat dräng och en warm säng skiljas så nödigt åt som soen ut bössjan.

Raro doctus erit qui semper indere quaetrit.
Den blir sällan wis, som nödigt läsa will.


Om Menniskones ålder.

I. infans, kallas ett barn till 10år.
II. Puer, en yngling till 20år.
III. Adolesceus, 30år, går manskraft an.
IV. Juvenius, 40år, en fuller man.
V. Vir, 50år, görer stillestånd.
VI. Senex, 60år, för åldern till hand.
VII. Decrepitus, 70år, gammal och grå.
VIII. Infirmus, 80år, ligger i wrå.
IX. Mutatio Coloris, 90år, till barnaspott.
Längre att lefwa, är intet godt.
 
Top