bozar_UBBT
Warrior
Inte hittat någon liknande tråd än, bara de som beskriver enskilda moduler men jag tänkte vi kunde sammanställa den massiva samlingen moduler som finns till Eon, oavsett ålder på modulerna.
Min åsikt:
Böcker jag troligtvis inte skulle klara mig utan:
Mystik och Magi - Nya effekter, magivägar, alkemi, hur man gör egna besvärjelser. Magin i Eon utan denna bok är inte särskilt rolig.
Krigarens Väg - (Håller på att ersätta den med Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren men inte läst genom alla noga än). Den här boken är oersättlig för Eon 1 spelande med skadesystemet och väldigt berikande och inspirerande i övrigt.
Barbarer och Människofolk - Ger liv åt alla olika mänskliga raser i mundana och är oerhört inspirerande. Skulle garanterat inte vilja spela utan den.
Legender och Hemligheter - Gör Mundana intressant på allvar. Såg Mundana som grå och generisk innan men den här boken har ändrat allt.
Sen behöver man givetvis antingen Mundana eller Geographica men det är sällan den kommit till praktisk användning och jag anser inte den håller samma klass som ovan.
Riktigt bra böcker:
Drakar - kanske inte så användbar men ger drakarna ett nytt ansikte och faktiskt ganska inspirerande om man vill ta död på rollpersonerna inom kort!
Bestialiska Folk - Den kanske mest användbara "monsterboken". Rolig uppsättning varelser och neogames tolkningar av dessa (våldtäktsminotaurer?). Väldigt snygga bilder tycker jag.
Monster i Mundana (har ej tillgång till den första versionen tyvärr) - Bra och i stort lik Bestialiska Folk men mindre användbar pga farligheten av vissa monster.
Tiraker, Dvärgar, Alver (nya versionen), Misslor - Alla bra moduler man behöver för att spela dessa raser på riktigt. Hade dock önskat att "rollpersonen" var utvidgat med mer speltips och generiska namn. Dessutom hade det inte skadat om dvärgboken tog upp mer om den utdöda klanen dvärgar.
Vandöda och Nekromanti - Först nu har jag velat skapa en kampanj runt dessa. Ger en dynamisk bild av den odöda sidan som förstärks ytterligare av Legender och Hemligheter. Det är mycket mer intressant att läsa om odöda som har verkliga mål och inte bara är yxmat.
Cirefalier - Ger de något udda men stolta människorna mål och liv för att kunna användas på riktigt. Den bästa geografiska modulen enligt mig.
Bra moduler:
Asharien och Soldarn - Fula bilder men innehållet gör kampanjer i området mycket mer livliga.
Thalmur - Snygga bilder och intressanta uppslag men rätt mycket utfyllnad också. Hade mått bättre av mer fokus på rollpersonen och den typiska thaliska medborgaren.
Riddaren - Inte så användbar till rollpersoner annat än de som är riddare (duh!) men mycket väl beskrivning av hur adeln agerar och beteer sig samt hur styret fungerar i stora delar av mundana.
Diamantäpplet - Roligt lagom långt äventyr med innehåll av allt.
Sorgernas brunn - Fula bilder men intressant mörk story som är ett ytterst väl fungerande komplement till Asharien.
Mindre bra moduler:
Krigsherren - Visst kapitlet om krigsmakter är bra och intressant men i övrigt känns det som väldigt mycket utfyllnad av krigarens väg som har precis lagom mycket regler för fältslag och belägringar.
Sjöfarare och Pirater - Snygg modul med intressanta kapitel (navigation) och en förutsättning för havskampanjer men många kapitel är för omfattande och reglerna är för tunga. Mer fokus på rollpersonen hade definitivt höjt modulen.
Consaber - Riktigt fula bilder och, ja helt enkelt för lite intressanta uppslag och mycket tråkiga informationstunga kapitel. Gillar inte utformningen av boken då jag önskar den vore konstruerad mer i mall enligt Asharien och Soldarn.
Moduler man kan avstå från att införskaffa:
Religioner - Tråkig med vad jag ser som listor av en samling religiösa sällskap. För lite fakta om gudarna i sig, hur de förhåller sig till varandra och för lite om rollpersonens roll i det hela. För få äventyrsuppslag dessutom. Hade kunnat bli 10 gånger bättre.
Skulle vilja ha andras synpunkter på modulerna och även de jag inte har tillgång till så som Monster och Varelser, Regnsynd, övriga sylfens vrede äventyr, Jarla och De Fördömdas Sista Hopp, Fjärran riken, Encyclopedia m.fl.
Min åsikt:
Böcker jag troligtvis inte skulle klara mig utan:
Mystik och Magi - Nya effekter, magivägar, alkemi, hur man gör egna besvärjelser. Magin i Eon utan denna bok är inte särskilt rolig.
Krigarens Väg - (Håller på att ersätta den med Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren men inte läst genom alla noga än). Den här boken är oersättlig för Eon 1 spelande med skadesystemet och väldigt berikande och inspirerande i övrigt.
Barbarer och Människofolk - Ger liv åt alla olika mänskliga raser i mundana och är oerhört inspirerande. Skulle garanterat inte vilja spela utan den.
Legender och Hemligheter - Gör Mundana intressant på allvar. Såg Mundana som grå och generisk innan men den här boken har ändrat allt.
Sen behöver man givetvis antingen Mundana eller Geographica men det är sällan den kommit till praktisk användning och jag anser inte den håller samma klass som ovan.
Riktigt bra böcker:
Drakar - kanske inte så användbar men ger drakarna ett nytt ansikte och faktiskt ganska inspirerande om man vill ta död på rollpersonerna inom kort!
Bestialiska Folk - Den kanske mest användbara "monsterboken". Rolig uppsättning varelser och neogames tolkningar av dessa (våldtäktsminotaurer?). Väldigt snygga bilder tycker jag.
Monster i Mundana (har ej tillgång till den första versionen tyvärr) - Bra och i stort lik Bestialiska Folk men mindre användbar pga farligheten av vissa monster.
Tiraker, Dvärgar, Alver (nya versionen), Misslor - Alla bra moduler man behöver för att spela dessa raser på riktigt. Hade dock önskat att "rollpersonen" var utvidgat med mer speltips och generiska namn. Dessutom hade det inte skadat om dvärgboken tog upp mer om den utdöda klanen dvärgar.
Vandöda och Nekromanti - Först nu har jag velat skapa en kampanj runt dessa. Ger en dynamisk bild av den odöda sidan som förstärks ytterligare av Legender och Hemligheter. Det är mycket mer intressant att läsa om odöda som har verkliga mål och inte bara är yxmat.
Cirefalier - Ger de något udda men stolta människorna mål och liv för att kunna användas på riktigt. Den bästa geografiska modulen enligt mig.
Bra moduler:
Asharien och Soldarn - Fula bilder men innehållet gör kampanjer i området mycket mer livliga.
Thalmur - Snygga bilder och intressanta uppslag men rätt mycket utfyllnad också. Hade mått bättre av mer fokus på rollpersonen och den typiska thaliska medborgaren.
Riddaren - Inte så användbar till rollpersoner annat än de som är riddare (duh!) men mycket väl beskrivning av hur adeln agerar och beteer sig samt hur styret fungerar i stora delar av mundana.
Diamantäpplet - Roligt lagom långt äventyr med innehåll av allt.
Sorgernas brunn - Fula bilder men intressant mörk story som är ett ytterst väl fungerande komplement till Asharien.
Mindre bra moduler:
Krigsherren - Visst kapitlet om krigsmakter är bra och intressant men i övrigt känns det som väldigt mycket utfyllnad av krigarens väg som har precis lagom mycket regler för fältslag och belägringar.
Sjöfarare och Pirater - Snygg modul med intressanta kapitel (navigation) och en förutsättning för havskampanjer men många kapitel är för omfattande och reglerna är för tunga. Mer fokus på rollpersonen hade definitivt höjt modulen.
Consaber - Riktigt fula bilder och, ja helt enkelt för lite intressanta uppslag och mycket tråkiga informationstunga kapitel. Gillar inte utformningen av boken då jag önskar den vore konstruerad mer i mall enligt Asharien och Soldarn.
Moduler man kan avstå från att införskaffa:
Religioner - Tråkig med vad jag ser som listor av en samling religiösa sällskap. För lite fakta om gudarna i sig, hur de förhåller sig till varandra och för lite om rollpersonens roll i det hela. För få äventyrsuppslag dessutom. Hade kunnat bli 10 gånger bättre.
Skulle vilja ha andras synpunkter på modulerna och även de jag inte har tillgång till så som Monster och Varelser, Regnsynd, övriga sylfens vrede äventyr, Jarla och De Fördömdas Sista Hopp, Fjärran riken, Encyclopedia m.fl.