Nekromanti Den stora kampanj hack tråden... finns den?

Lightshy

Hero
Jag efterlyser en tråd där man kan gå in och söka efter smarta tips på vad man kan, ska & inte ska göra i kända kampanjer och äventyr. Tex. Är det smart att ta med sig kaststjärnan från Kmordatemplet i Svavelvinter till hur utnytjar du bäst fraktioner och sällskap i M:UA. Eller bara Snösaga gör om gör rätt och hur använder du Enemy with in kampanjens fulla potenial.
Har man tur kan man hita små sprida korn på nätet. Därför kanske man kunde ha en tråd här på forument där det gick att samla länkar eller skriva ner egna tankar?
Vad tror ni?

Tre solar

Hero
I Masks of Nyarlathotep bör du se upp för kryddhandlare. Chansen är överhängande att de dyrkar Cthulhu.

God45

#PrayersForBahakan
Spelar du en av de onda Pathfinder kampanjern, Way of the Wicked eller Hell's vengeance, så se till att någon spelar en super helare om ni vill vinna lätt. Kampanjerna förutsätter att gruppen inte kan hela ordentligt och är anpassade efter detta. Kan man hela som en motherfucker knäcker man lätt kampanjerna över sitt knä.

Lightshy

Hero
Just sånna saker som hur man kan kan knäcka kampanjer är ju bra tips. Antingen om man vill göra det eller förhindra det.

God45

#PrayersForBahakan
Lightshy;n212324 said:
Just sånna saker som hur man kan kan knäcka kampanjer är ju bra tips. Antingen om man vill göra det eller förhindra det.
Tänkte det. Pathfinder har en del grejer av den här naturen och de stora 3.5 kampanjerna hade också det, mycket på grund av systemet.

Giantslayer? Alla måste kunna smyga. Det finns flera ställen där man måste smyga förbi grupper av hundratals jättar organiserade som en armé. Du kan inte slåss mot dem utan att smyga är det enda alternativet.

Cybot

Mest spelbar
God45;n212328 said:
Tänkte det. Pathfinder har en del grejer av den här naturen och de stora 3.5 kampanjerna hade också det, mycket på grund av systemet.

Giantslayer? Alla måste kunna smyga. Det finns flera ställen där man måste smyga förbi grupper av hundratals jättar organiserade som en armé. Du kan inte slåss mot dem utan att smyga är det enda alternativet.
Om man inte fuskar. Dvs har en wizard med sig.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n212333 said:
Om man inte fuskar. Dvs har en wizard med sig.
Jag förbereder inte osynlighet 4 gånger så att dåren som spelar en barbar överlever! Fuck that guy! Jag tänker vara flygande, osynlig och kast save or die spells på jättar. För de är de dummaste höglevel monstren i multiversum och alla de elementals planen och har will Saves därefter. Så jag tänker rulla runt och mörda dem i kubik och göra resten av dem blinda och döva och fast i magiska nät. Så Mr. Jag spelar en barbar och har en lång pinne med mig för att nå jättarna är on his own!

.113

Swashbuckler
God45;n212373 said:
Jag förbereder inte osynlighet 4 gånger så att dåren som spelar en barbar överlever! Fuck that guy! Jag tänker vara flygande, osynlig och kast save or die spells på jättar. För de är de dummaste höglevel monstren i multiversum och alla de elementals planen och har will Saves därefter. Så jag tänker rulla runt och mörda dem i kubik och göra resten av dem blinda och döva och fast i magiska nät. Så Mr. Jag spelar en barbar och har en lång pinne med mig för att nå jättarna är on his own!
Men man ska ju alltid ha med sig en barbar utifall man behöver en distraktion. Medan jättarna skrattar åt barbaren med pinnen hinner man kastar flera spells innan de hinner reagera ju!

Fridigern

Swordsman
Lightshy;n212307 said:
Jag efterlyser en tråd där man kan gå in och söka efter smarta tips på vad man kan, ska & inte ska göra i kända kampanjer och äventyr. Tex. Är det smart att ta med sig kaststjärnan från Kmordatemplet i Svavelvinter till hur utnytjar du bäst fraktioner och sällskap i M:UA. Eller bara Snösaga gör om gör rätt och hur använder du Enemy with in kampanjens fulla potenial.
Har man tur kan man hita små sprida korn på nätet. Därför kanske man kunde ha en tråd här på forument där det gick att samla länkar eller skriva ner egna tankar?
Vad tror ni?

Jag tycker det vore bättre att starta en separat tråd för varje större kampanj. I den här riskerar man ju spoilers för vad som helst, när som helst. Jag är mestadels spelledare, men hoppas ändå på att få vara spelare i någon av de maffiga kampanjerna som finns därute.

En sån här generell tråd skulle dock kunna vara användbar för just generella grejer om hur kampanjer kan brytas upp kanske? Många kampanjer "lider" av att de är väldigt rälsade (det ligger ju dock i en kampanjs natur att en viss mängd räls behövs). De flesta av de jag har spellett tycker jag i retrospektiv att man hade kunnat rälsa av ganska mycket. Mycket skulle kunna läggas upp som platsbeskrivningar, relationskartor, tidslinjer mm. Det är inte alltid ordningen på kampanjens delar behöver följas så som det är skrivet. Men kanske svårt att göra utan att diskutera specifika kampanjer ändå.

Lightshy

Hero
Fridigern;n212385 said:
Jag tycker det vore bättre att starta en separat tråd för varje större kampanj. I den här riskerar man ju spoilers för vad som helst, när som helst. Jag är mestadels spelledare, men hoppas ändå på att få vara spelare i någon av de maffiga kampanjerna som finns därute.
Vad det gäller spoilers så tycker jag nog att man borde förstå risken när man läser en sån här tråd.
Men jag kan hålla med om att varje större kampanj borde ha en egen tråd och kanske finnas samlade på ett ställe tillsammans (Med en spoilervarming!!!)

Hur skulle vi kunna lösa detta? Kanske någon av forumbossarna kan hjälpa oss?

Frågan är dock vilka Kampanjer som skall kvalificera sig för egna trådar? Här är några förslag:
* Hindenburg - M:UA
* Femte Konfluxen - Drakar och Demoner
* Snösaga - Trudvang
* The Enemy Within - Warhammer Fantasy
* Törnetronen - Symbaroum
* Masks of Nyarlathotep - Call of Cthulhu

Fortsätt gärna...

Bifur

Veteran
Törnetronens olika delar har hittills fått trådar i järnringen - sektionen. Men i övrigt är det en bra idé.

Lightshy

Hero
Man kanske kan flytta över den om det nu blir en egen sektion för kampanjer?

Lightshy

Hero
Nu är jag inte så kunnig om Svarta Madonnan. Vi kom aldrig till den när vi lirade Kult. Är det ett äventyr eller kampanj?