Nekromanti Den store megabitätaren

Krille

Super Moderator
Nu är forumet segt, men inte på det vanliga sättet. Istället för att inte göra något under hur lång tid som helst varefter allt kommer som en stor klump Heinz tomatketchup, så droppar det fram, precis som om wrnu helt plötsligt kördes på modem.

Är det någon som har ätit upp stora delar av linan till servern, eller är det någon som har strypt den?

Troberg

Sinister eater
Jag bekräftar fenomenet

Från två olika anslutningar på två olika nätverk dessutom. Samma problem i IE och Opera.

Det kan vara databasen snarare än linan, jag får ofta statistik i stil med:

"Generated in 206.383 seconds in which 205.249 seconds were spent on a total of 42 queries."

Låter inte direkt som en igenkorkad lina.

Något som tynger ner servern? Någon schedulerad process? Virus? Har den blivit hackad? Trasiga index i databasen? Slut på minne? Tunga triggers? Någon process som gått i spinn?

Gardener

Champion
Re: Jag bekräftar fenomenet

Fast det var just det Krille sa att det inte var, han åsyftade ett annat problem där det tar toklång tid att ladda ner sidan även om den har genererats snabbt.

Angående databasen så är jag ganska säker på att det är disken som är problemet, och inte databasen i sig. Förhoppningen är att den dedikerade disken för databasen borde göra susen, men det återstår att se, jag har inte tid att installera den just nu.

Troberg

Sinister eater

Angående databasen så är jag ganska säker på att det är disken som är problemet, och inte databasen i sig. Förhoppningen är att den dedikerade disken för databasen borde göra susen, men det återstår att se, jag har inte tid att installera den just nu.
Möjligt, det borde ju vara lätt att märka. Vet inte vilka verktyg du har tillgängliga på den linux.dist du kör, men i Windows avslöjar man lätt sådant med Performance Monitor. I vilket fall så brukar man höra det om det når sådana extrema nivåer.

Annars finns det ju de tre klassiska felhanteringsmetoderna:

1: On Error Assign Blame

2: Visa vem som bestämmer.

3: Ge inte upp.

Troberg

Sinister eater

Fast det var just det Krille sa att det inte var, han åsyftade ett annat problem där det tar toklång tid att ladda ner sidan även om den har genererats snabbt.
Nu kan jag bekräfta det också.

Kan det vara julkalendern som leder till ovanligt mycket stora tankningar? Någon som kör en spindel? Kanske till och med en halvdan DOS-attack?

Har loggarna något intressant att berätta?

Skuggvarg

Hero
Eller är det bara trobergs fel? (som vanligt)[ant]

Halvhjärtliga (halvhjärtade?) hälsningar från Broder Cyniker.

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater
Inte den här gången [nt]

Kul att du är tillbaka förresten, trodde att du försvunnit för alltid.