Dimfrost
Special Circumstances
Vi abstraherar lite nu.
Det finns två sorters rustning, A och B. (Säg att A är force field och B är tung combat armor. Men det spelar ingen roll här.)
Det finns även två sorters vapen, 1 och 2. (1 är energivapen och 2 är projektilvapen.)
Skapa en mekanik som representerar detta, utan specialregler. Det vill säga, enbart genom att titta på reglerna och testa dem mot varandra, slå skada hur man nu gör det, ska man inse att (P1) är sant.
Det här borde inte vara jättesvåra designparametrar. Du har tillgång till allt: tärningspölar, tröskelvärden, abs, what have you. Men inte undantag, inte specialregler. En mekanik som ger dessa utfall. Dvs inte "du har skyddsvärde 3 mot vapenslag 1 och skyddsvärde 2T6 mot vapenslag 2", utan "rustning A har skyddsvärde 4+3T6, och varje skyddstärning som visar 5-6 tar bort ett lyckat anfall".
Något förslag?
(Är det alls begripligt? Jag kan eventuellt förklara bättre.)
Det finns två sorters rustning, A och B. (Säg att A är force field och B är tung combat armor. Men det spelar ingen roll här.)
Det finns även två sorters vapen, 1 och 2. (1 är energivapen och 2 är projektilvapen.)
(P1) A skyddar bra mot 1 och dåligt mot 2. B skyddar dåligt mot 1 och bra mot 2.
Skapa en mekanik som representerar detta, utan specialregler. Det vill säga, enbart genom att titta på reglerna och testa dem mot varandra, slå skada hur man nu gör det, ska man inse att (P1) är sant.
Det här borde inte vara jättesvåra designparametrar. Du har tillgång till allt: tärningspölar, tröskelvärden, abs, what have you. Men inte undantag, inte specialregler. En mekanik som ger dessa utfall. Dvs inte "du har skyddsvärde 3 mot vapenslag 1 och skyddsvärde 2T6 mot vapenslag 2", utan "rustning A har skyddsvärde 4+3T6, och varje skyddstärning som visar 5-6 tar bort ett lyckat anfall".
Något förslag?
(Är det alls begripligt? Jag kan eventuellt förklara bättre.)