Designa ett rustningssystem (abstrakt resonemang)

Dimfrost

Special Circumstances
Vi abstraherar lite nu.

Det finns två sorters rustning, A och B. (Säg att A är force field och B är tung combat armor. Men det spelar ingen roll här.)

Det finns även två sorters vapen, 1 och 2. (1 är energivapen och 2 är projektilvapen.)

(P1) A skyddar bra mot 1 och dåligt mot 2. B skyddar dåligt mot 1 och bra mot 2.​

Skapa en mekanik som representerar detta, utan specialregler. Det vill säga, enbart genom att titta på reglerna och testa dem mot varandra, slå skada hur man nu gör det, ska man inse att (P1) är sant.

Det här borde inte vara jättesvåra designparametrar. Du har tillgång till allt: tärningspölar, tröskelvärden, abs, what have you. Men inte undantag, inte specialregler. En mekanik som ger dessa utfall. Dvs inte "du har skyddsvärde 3 mot vapenslag 1 och skyddsvärde 2T6 mot vapenslag 2", utan "rustning A har skyddsvärde 4+3T6, och varje skyddstärning som visar 5-6 tar bort ett lyckat anfall".

Något förslag?

(Är det alls begripligt? Jag kan eventuellt förklara bättre.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu när jag tänker på det igen kan jag tänka mig följande:

Vapentyp 1 gör skada slagen med ett antal T6, låt oss säga att ett genomsnittligt vapen gör 6T6 i skada.
Vapentyp 2 gör skada slagen med ett antal T12, låt oss säga att ett genomsnittligt vapen gör 3T12 i skada.

Rustningstyp A har effekten att den drar av X skada från varje skadetärning. De kommer då få stor effekt på vapen av typ 1, men mindre på vapen av typ 2.

Rustningstyp B har effekten att den tar bort X skadetärningar. De kommer då få stor effekt på vapen av typ 2, men mindre på vapen av typ 1.

God45

#PrayersForBahakan
Varje rustning har ett värde som är två siffror med ett slash emellan. Det kan se ut som 2/5 eller 3/7 eller 3/3. Detta är Över/Under värdet. Övervärdet är alltid mindre eller samma som Undervärdet. Varje rustning har också ett skyddsvärde som är en siffra. Så hela statsen för en rustning ser kanske ut som: 5 - 3/7.

Alla vapen har sedan ett att träffvärde och ett skadavärde. Ett vapen kan alltså se ut som 2 -9

För att träffa någon med en attack bra ska man rulla över motståndarens rustnings skyddsvärde genom att rulla en tärning och lägga till sitt träffvärde. Oavsett om du träffar eller inte gör du skada. Skillnaden är om motståndaren drar ifrån sitt Över- eller Undervärde från vapens skadavärde.

Ram

Skev
Jag förordar FFG-lösningen. Olika specialtärningar i pölen. Olika mängd symboler per sida (duh!). Röda skyddar mot blunt force med lite energiskydd, blå mot energi, grön mot piercing med vissa delar blunt. Så en vadderad väst skyddar två röda, en ringbrynja två gröna, en hårt bepansrad stridsrobot har två röda, två blå och två gröna etc.

Motsvarande för vapen så klart.

Cybot

Mest spelbar
Det är ju enkelt.
Vapen använder tärningar.
Skyddsrustning har två värden. Ett fast skyddsvärde som ger avdrag på den slutliga skadan, och ett värde som ger ett avdrag på varje tärning som slås. Vi kan kalla dem Fast Skyddsvärde (FS) och Modifierat skyddsvärde (MS)

Vapen 1 använder många små tärningar. (Säg 8D6) (min 8, max 48. Snitt 28)
Vapen 2 använder få stora tärningar. (2D20) (Min 2, max 40. Snitt 21)
Rustning 1 ger ett större avdrag på varje tärning men har ett lågt fast skyddsvärde (FS5 MS4)
Rustning 2 har ett stort fast skyddsvärde men ger små eller inga avdrag på tärningar (FS22 MS1)

Rustning 1 ger ett skydd på 5+(8x4)=37 mot vapen 1, men bara 13 mot vapen 2.
Rustning 2 ger 28 i skydd mot vapen 1, men 24 mot vapen 2.

P.S: Blev Snipad av Gurgeh.

Dimfrost

Special Circumstances
Gurgeh;n349464 said:

Vapentyp 1 gör skada slagen med ett antal T6, låt oss säga att ett genomsnittligt vapen gör 6T6 i skada.
Vapentyp 2 gör skada slagen med ett antal T12, låt oss säga att ett genomsnittligt vapen gör 3T12 i skada.

Rustningstyp A har effekten att den drar av X skada från varje skadetärning. De kommer då få stor effekt på vapen av typ 1, men mindre på vapen av typ 2.

Rustningstyp B har effekten att den tar bort X skadetärningar. De kommer då få stor effekt på vapen av typ 2, men mindre på vapen av typ 1.
Smart. Det var typ det jag försökte komma på när jag var ute och sprang för några dagar sedan, men av någon anledning kom jag aldrig dit. Bra grund i alla fall, ska tänka på om något av det här är faktiskt användbart också.

Dimfrost

Special Circumstances
Ram;n349467 said:
Jag förordar FFG-lösningen. Olika specialtärningar i pölen. Olika mängd symboler per sida (duh!). Röda skyddar mot blunt force med lite energiskydd, blå mot energi, grön mot piercing med vissa delar blunt. Så en vadderad väst skyddar två röda, en ringbrynja två gröna, en hårt bepansrad stridsrobot har två röda, två blå och två gröna etc.

Motsvarande för vapen så klart.
Hmm. Skulle man kunna lösa det här på något sätt utan specialtärningar, men olika tärningsstorlekar i stället? Specialtärningar är ju nästan fusk. :D

Dimfrost

Special Circumstances
Cybot;n349468 said:
Det är ju enkelt.
Vapen använder tärningar.
Skyddsrustning har två värden. Ett fast skyddsvärde som ger avdrag på den slutliga skadan, och ett värde som ger ett avdrag på varje tärning som slås. Vi kan kalla dem Fast Skyddsvärde (FS) och Modifierat skyddsvärde (MS)

Vapen 1 använder många små tärningar. (Säg 8D6) (min 8, max 48. Snitt 28)
Vapen 2 använder få stora tärningar. (2D20) (Min 2, max 40. Snitt 21)
Rustning 1 ger ett större avdrag på varje tärning men har ett lågt fast skyddsvärde (FS5 MS4)
Rustning 2 har ett stort fast skyddsvärde men ger små eller inga avdrag på tärningar (FS22 MS1)

Rustning 1 ger ett skydd på 5+(8x4)=37 mot vapen 1, men bara 13 mot vapen 2.
Rustning 2 ger 28 i skydd mot vapen 1, men 24 mot vapen 2.
Också smart. Det är bra att ni påpekar alla enkla lösningar jag missar. Jag är kanske för rostig när det gäller systemdesign helt enkelt. Responsen är redan över förväntan!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är inte alls med på vad du menar med specialregler och undantag, så det kanske är exakt det här du menar med sånt, men jag hade bara löst det genom att ha olika skadetyper, som DND exempelvis. Så i det här fallet "Eletrisk" och "Kinetisk" skada. Vapen kan göra en eller båda typerna av skada, kanske i olika mängd (1T4 eletrisk+1T12 kinetisk skada), rustning kan skydda mot en eller båda typerna av skada.

Så en stridrustning kanske har ABS 8 mot kintetisk skada och ABS 2 mot elektrisk skada. Applicera så många skadetyper du vill...

Rickard

Urverk speldesign
Använd kortlek med två färger.

Dra ett kort för skadan - ett för försvar.

Om färgen är detsamma som vapenskadan - dra av valören från vapenskadan, annars ignorera skyddet.

Klädda kort skyddar mot allt, oavsett färg.

Ram

Skev
Dimfrost;n349470 said:
Hmm. Skulle man kunna lösa det här på något sätt utan specialtärningar, men olika tärningsstorlekar i stället? Specialtärningar är ju nästan fusk. :D
Hehe, förvisso. Jag har blivit lite frälst av att spela Imperial assault. Den lösning som de har där är riktigt trevlig och skulle porta väldigt bra till den här typen av problem och hjälper även teoretiskt till med ett annat av mina favvoproblem; hur man hanterar diversifierad förbättring.

Men jag tycker Gurgehs förslag är ruskigt elegant och eventuellt kan det boostas med olika färger på tärningar och att rustningar tar bort skada även baserat på färg?

dancodan

Swordsman
Gurgeh;n349464 said:

Riktigt bra och enkelt att förstå. Smart.

APM

Bläckfisk
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara mindre undantagsregler att ge vapentyperna olika tärningar och sedan ge rustningstyperna olika sätt att skydda än att tex bara säga att det finns två vapentyper och två rustningstyper där a skyddar mot a och b skyddar mot b.

Vanligtvis slår du två tärningar för attack/skada och väljer högsta. Ifall rustningen skyddar väljer du lägsta.

Frågan är ju: hur crunchiga är reglerna i övrigt?

Tre solar

Hero
Vapen 1 anfaller med 3t6.
Vapen 2 anfaller med 1t20.

Vapen 1 är mer effektivt än 3 mot AC 10 och lägre. Vapen 3 är mer effektivt än 1 mot AC 12 och högre.

Lägg till FV på anfall respektive rustning för ökad komplexitet och mer möjligheter.

Dimfrost

Special Circumstances
APM;n349572 said:
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara mindre undantagsregler att ge vapentyperna olika tärningar och sedan ge rustningstyperna olika sätt att skydda än att tex bara säga att det finns två vapentyper och två rustningstyper där a skyddar mot a och b skyddar mot b.
Jag tycker det är en särskild elegans i att rustningen inte explicit refererar till vapentyp, och vapnet inte refererar till rustningstyp. Tanken var att detta alltså faller ut av reglerna.

Troberg

Sinister eater
Skada slås som ett antal tärningar i två färger. Rustningar slår en tärning av olika "storlek" i varje färg. För poäng i en färg på rustnings tärningar så tar man bort det antalet attackerande tärningar i samma färg, högst först.

Så, säg att energi är blå och fysisk skada är röd. En strålpistol har då kanske 7 blå tärningar och 1 röd (7B1R), medan en 44 Magnum kanske har 1B8R. Säg att magnumen skjuter på en kevlarväst som har D2BD10R skydd.

Magnumen slår (antar D10 som skadetärning, det är inte så viktigt): Blått: 7, Rött 10, 8, 8, 6, 5, 3, 3, 2, 2, 1. Rustningen slår 1 på blått, 7 på rött. Det äter upp all blå skada, och bara 2, 2, 1 återstår av de röda. Ganska meh.

Men, då skjuter strålpistolen. Blått: 10, 9, 7, 7, 6, 5, 3, Rött: 6. Rustningen slår 1 på blått, 8 på rött. Ingen röd skada går genom, men 9, 7, 7, 6, 5, 3 blå går genom. Ouch.

Om man sedan summerar skadorna eller betraktar dem separat är en smaksak, det spelar ganske liten principiell skillnad.

En behändig fördel med det här att att man lätt kan expandera det till flera typer av skador. Typ klassiska fantasy med stick, hugg och kross, eller energi/kinetiska/explosioner eller vad man nu vill ha. Bara att lägga till färger.