Välkomna till brainstorming-sessionen rörande mitt spel Dungeon Crawler (se https://www.rollspel.nu/threads/65165/post-887069)
Så läs lite kvickt vad jag skriver i den länkade posten och kom sedan på förslag till kategorierna nedan:
* Monster! Vilka typer ska finnas? Jag tänker mig (eftersom det blir för krångligt annars) att de tänker ut sina drag ett steg i taget enligt en priolista där det första kravet som uppfylls anger den handling som utförs, typ:
Grunt
1: Finns en hjälte rakt fram? Hugg med svärdet och gör X i skada på hjälten som står i den rutan.
2: Finns en hjälte bredvid? Sväng åt det hållet.
3: Hitta närmsta hjälte och gå åt det hållet.
* Hjältarnas attacker. Vilka ska finnas? Det finns tre typer av hjältar: Human (svärd), Dwarf (två yxor) och Elf (pilbåge). Exempel på attacker:
Svärdshugg: X skada på monstret som står i rutan rakt fram.
Pil: X i skada på det första monstret som står i linje rakt fram från hjälten.
Virvelvind: X i skada på alla monster som står i någon av de åtta rutorna som omger hjälten.
Så läs lite kvickt vad jag skriver i den länkade posten och kom sedan på förslag till kategorierna nedan:
* Monster! Vilka typer ska finnas? Jag tänker mig (eftersom det blir för krångligt annars) att de tänker ut sina drag ett steg i taget enligt en priolista där det första kravet som uppfylls anger den handling som utförs, typ:
Grunt
1: Finns en hjälte rakt fram? Hugg med svärdet och gör X i skada på hjälten som står i den rutan.
2: Finns en hjälte bredvid? Sväng åt det hållet.
3: Hitta närmsta hjälte och gå åt det hållet.
* Hjältarnas attacker. Vilka ska finnas? Det finns tre typer av hjältar: Human (svärd), Dwarf (två yxor) och Elf (pilbåge). Exempel på attacker:
Svärdshugg: X skada på monstret som står i rutan rakt fram.
Pil: X i skada på det första monstret som står i linje rakt fram från hjälten.
Virvelvind: X i skada på alla monster som står i någon av de åtta rutorna som omger hjälten.