Tjo! Här kommer ännu ett inlägg om design i allmänhet, denna gång om själva processen. Så, hur går du tillväga när du designar ditt rollspel? I vilken ände börjar du? Själv kör jag rätt hårt med brainstorming. Utmaningen här är - var ska man sluta, och vilka idéer ska strykas respektive tas med? Hur gör man dessa val? Att diskutera med andra brukar onekligen vara givande. Skisser (dvs grafik) kan vara givande (jag kan desvärre inte rita vidare bra). Jag brukar också skriva ner scenarion om hur en spelsession kan tänkas se ut, "user case" som det kallas.
Några utdrag från Wikipedia:
Några utdrag från Wikipedia:
Typical stages of the design process include:
* Pre-production design
o Design brief or Parti – an early often the beginning statement of design goals
o Analysis – analysis of current design goals
o Research – investigating similar design solutions in the field or related topics
o Specification – specifying requirements of a design solution for a product (product design specification[7]) or service.
o Problem solving – conceptualizing and documenting design solutions
o Presentation – presenting design solutions