Nekromanti dessa forum

CapnZapp

Myrmidon
Hej,

Aldrig sett ett forum som ser ut som detta förut. För en som mig som är van vid "vanliga" forum är dessa forum väldigt förvirrande.

Hittar heller ingen hjälp i stil med "webbforumet på rollspel.nu fungerar lite annorlunda än vad du kanske är van vid. Men gör A, B, och C så..."

Hur kommer det sig att rollspel.nu använder "UBBThreads" och inte phpBB, vBulletin, Snitz eller något "vanligt" forumsystem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns två skolor här...

Dels de som tycker att UBBthreads är bättre. Jag vet inte ritkigt varför, själv finner jag det underlägset på alla punkter jämfört med t.ex phpBB, hela trådstrukturen känns väldigt mycket som gamla mailing lists etc.

Jag tror att det egentligen har att göra med att systemet var riktigt bra när man först skaffade det, och att man nu inte vill bli av med den kompetens man har i systemet för att inte tala om de snuskigt många inlägg etc som finns här.

Det går dock att ställa in "platt visning" och lite annat i ens inställningar, så att man kan få alltihop att se ut som ett civiliserat och mer lättöverskådligt forum. Jag rekommenderar att du leker med inställningarna och frågar om du vill något speciellt. jag hade själv samma problem när jag först kom hit - Forumsystemet inbjuder verkligen inte till nya besökare, just genom sitt kassa, och för många väldigt ovana, upplägg.

//Krank, som väntar sig att en hög gamla rävar ska komma och påstå att UBBthreads är överlägset snart

Krille

Super Moderator
Gammal räv förklarar att UBBthreads är bättre!

Jag vet inte ritkigt varför, själv finner jag det underlägset på alla punkter jämfört med t.ex phpBB, hela trådstrukturen känns väldigt mycket som gamla mailing lists etc.
Det är ju det som är styrkan! Det är ju toksmidigt att se vem som svarar vem, och man dränks inte i femtielva sidor skräp innan man hittar diskussionen i tråden som man egentligen ville svara på när man varit och simmat i en timme.

Just de där femtielva sidorna skräp (plus säkerhetshålen stora nog att köra en buss igenom) är orsaken till att jag fullkomligt avskyr phpBB.

Jag tror att det egentligen har att göra med att systemet var riktigt bra när man först skaffade det, och att man nu inte vill bli av med den kompetens man har i systemet för att inte tala om de snuskigt många inlägg etc som finns här.
Det plus att de gamla rävarna som styr tillhör skolan som tycker att UBBthreads är bättre.

thark

Hero
Re: Gammal räv förklarar att UBBthreads är bättre!

Däremot tror jag inte någon kan säga att inte defaultinställningarna är komplett uppåt väggarna--åtgärdande av det skulle förmodligen vara nybörjare till hjälp (såtillvida att de slipper bli fullkomligt vilsna redan innan de lyckas förstå sig på hur man ska/bör ställa om).

Inte för att jag tror att vi skulle kunna komma överrens kring vad som vore rätt standardinställningar mer än att det inte är de nuvarande... :)

krank

Det är ju det som är styrkan! Det är ju toksmidigt att se vem som svarar vem, och man dränks inte i femtielva sidor skräp innan man hittar diskussionen i tråden som man egentligen ville svara på när man varit och simmat i en timme.
Å andra sidan måste man göra en massa stolliga inställningar för att slippa se femtielva tusen rader av folks svar på svar på svar på svar på svar... Man kan lätt bläddra fram till precis den trådstart, det ämne, man faktiskt var intresserad av.

Plus att man inte kan svara på flera personer i samma inlägg.

Hela systemet är allt annat än smidigt - det är helt sjukt osmidigt och nästan omöjligt att få någon som helst överblick.

Men OK, med platt visning, nya inlägg långt ner istället för högt upp, och ett halvdussin andra inställningar senare står man nästan ut. Fast jag saknar fortfarande phpbb's "visa inställningar sedan senaste besök". Här får man spendera betydligt mer tid med själva navigeringen när man istället kunde spendera samma tid med att snabbt skumma igenom nya inlägg och svara på de man bryr sig om.

krank

För att vara lite mer konstruktiv:

Eftersom de allra flesta nya besökarna ändå är vana vid andra forumsystem, så vore det lite coolt och ganska praktiskt om man gav nya besökare en snabb guide på typ en sida eller så för hur man får forumet att se mer "bekant" ut. Eller kanske en möjlighet för dem att via ett simpelt knapptryck få de inställningar gjorda som får forumet att se mer ut som vad man är bekant med.

Like it or not, phpBB och de liknande är idag mer standard. UBBthreads, oavsett om det är bättre eller ej, är väldigt ovant för de flesta. Något slags hjälp för folk att vänja sig vore på plats, tycker jag.

Krille

Super Moderator

Å andra sidan måste man göra en massa stolliga inställningar för att slippa se femtielva tusen rader av folks svar på svar på svar på svar på svar...
Håller med. De inställningarna är totalt stolliga. Jag kan inte förstå varför någon skulle vilja ha dem över huvud taget. :gremgrin:

Hela systemet är allt annat än smidigt - det är helt sjukt osmidigt och nästan omöjligt att få någon som helst överblick.
Precis min kritik av phpBB mfl kloner. Sjukt osmidigt och utan överblick.

thark

Hero

Håller med. De inställningarna är totalt stolliga. Jag kan inte förstå varför någon skulle vilja ha dem över huvud taget.

Och fördelen med systemet är ju att du inte behöver förstå--vi kan ha våra respektive inställningar och vara glada (och även jag som normalt sett föredrar platt visning har valet att övergå till trådad för de situationer när jag så önskar). Med phpBB etc så finns inte ens möjligheten.

Men som sagt, jag håller i princip med krank (hur mycket det än smärtar mig att erkänna det :gremgrin:) om att det vore vettigt att sätta standardinställningar mer i linje med vad di stackars nybörjarna är vana vid och på så sätt minska tröskeln. Ser de ljuset kan de sedan lätt ändra om när de väl fastnat.

krank

Med phpBB etc så finns inte ens möjligheten.
...och i gengäld finns det en massa grejer jag inte har möjlighet till här. Som att direkt i den platta trådlistan se vem som senast skrev ett svar någonstans i undertråden. Eller se vilka inlägg som skrivits sedan senaste gången jag var inne. Eller sortera efter aktivitet i listan över ämnen, så att de där någon skrev senast hamnar högst upp. Eller svara på flera inlägg samtidigt, eftersom de alla handlade om ungefär samma sak.

Självklart kan jag ha missat inställningarna för detta. Jag har ju bara varit här ett par år nu, och kan ha missat någon skum inställning som skulle göra forumen begripliga. Bara det att skiten vägrar minnas att jag vill "visa alla" snarare än "visa aktiva senaste veckan" i trådlistan... Eller måste jag kanske ställa in denna självklara inställning i varenda forum? Nåja, min standardinställning bryr sig hursomhelst ingenting om...

//Krank, som alltid går vilse i djungeln av trådar i trådar i trådar...

Brynolf

Dum fan

Med phpBB etc så finns inte ens möjligheten
Sant sant, det ÄR faktiskt fiffigt att kunna gå över till trådat ibland när det bara är en deltråd man är intresserad av, även om det tog ett tag för mig att uppskatta den flexibiliteten. Innan jag råkade få reda på att man över huvud taget kunde köra platt, höll jag mig helt borta härifrån.

Jag tror rätt många avskräcks av den ovana formen (även om det egentligen är rätt logiskt). Vill vi ha hit nytt folk, ändra preset till platt! Det skulle nog få bra mycket större effekt än ett nybörjarforum som det pratas om på annan plats.

Hunk

Hero

Bara det att skiten vägrar minnas att jag vill "visa alla" snarare än "visa aktiva senaste veckan" i trådlistan... Eller måste jag kanske ställa in denna självklara inställning i varenda forum? Nåja, min standardinställning bryr sig hursomhelst ingenting om...
Jag upplevde samma problem för ett par år sedan när jag hade ställt in visa alla, men fick tips av Yassilus att ändra till "Aktiva senaste året" och sedan dess funkar det utmärkt.

Brynolf

Dum fan

Ja, just "visa alla" funkar inte av någon anledning (tror man tyckte att det sög för mycket kräm). Välj det näst bästa så blir det bra.