Nekromanti Dessa jävla InDesign-tabeller

Dimfrost

Special Circumstances
Att InDesign är lika bra på att hantera tabeller som en blind och förståndshandikappad babian är allmänt känt. Men det ska ju finnas ett sätt att fuska sig till bevarade tabellformat:

Dante i [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=725012" said:
det här gamla inlägget[/url]]
En variant som jag använder är att skapa en schysst tabell som ser ut som jag vill att den ska göra, spara denna tabell (utan innehåll) i en biblioteksfil, och sedan när jag behöver en tabell hämtar jag den från biblioteksfilen och fyller den med det innehåll den ska ha [...]

Nota bene! Om du kopierar celler från en oformaterad tabell i InDesign till en som ser ut som du vill kommer alla inställningar från den oformaterade tabellen att appliceras på de celler du klistar in innehållet i.

Om du kopierar direkt från ex. Word kringgår du denna dumhet.
(Smileys och fetstil ej inkluderat.)

Mitt problem, då? Jo, jag har gjort så här tidigare. Det är jag åtminstone väldigt säker på. Men helt plötsligt fungerar det inte. Om jag markerar mer än en enstaka cell i en tabell i InDesign går det inte att klistra in någonting alls. Gör jag något fel, eller har jag bara blivit tokig i allmänhet?

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Skaffa tredjepartsinsticksprogrammet WoodWing Smart Styles. Du kommer inte att ångra dig.

www.woodwing.com said:
The award-winning Smart Styles automated styling tool delivers powerful formatting capabilities to Adobe InDesign CS2 users. This unique software combines object, table and smart text styles into powerful Smart Styles.

Smart Styles are conveniently stored in libraries and can be applied with a simple drag and drop to set all of the styling attributes of the object or group of objects.

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, tack, det ser ju intressant ut, men om man nu inte har tillgång till det programmet? Ska det inte funka med metoden som jag citerade från ditt gamla inlägg (alltså klistra in tabelldata från Word i en InDesign-tabell för att behålla formateringen)?

/Dimfrost