Nekromanti Dessa (troligtvis) lumpna rollspel...

Akutabi Gamma

Veteran
Jag sitter och funderar på mitt sedvanliga Robin-sätt. Då kommer tanken flygande som en projektil! Är det nåt anime rollspel som är riktigt bra som man kan köpa utan att skämmas? Jag läste ju att BESM skulle vara ett inte-dåligt-men-inte-heller-bra-rollspel. Är Bubblegum Crisis bra? Eller nåt DB? Eller nåt annat?

[OT] Är det här blod (pil till vänster... ööh, höger)/images/icons/kiss.gif? Aha det var en kyss, det står så när man tar fram den nämligen...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Usagi Yojimbo RPG, det är rätt hyffsat, och om man vill ha en source book så är det bara att köpa Sengoku RPG, som använder stort sett samma regler. Är iofs baserat på en manga och inte en anime.

Jag har BGC RPG i hyllan, man får nog vara rätt så förtjust i animen för att uppskatta det. Inget dåligt spel, men det höjer sig inte direkt över mängden.

Sedan finns ju Tenchi Muyo RPG, som är påkostat och fint.. men tja.. man får nog gilla animen mycket för att riktigt uppskatta det.

Jag tror att framgångsrikt animeliknande spel inte kommer ur böcker utan en bra spelledare. Själv fick jag riktig animekänsla när vi spelade Iron Claw (furryspel), trots att det inte är animebaserat.

Skuggvarg

Hero
BESM är inte dåligt, snarare motsatsen. Det är ett väldigt bra animérollspel, som lämpar sig bra för i stort sett vilken spelmiljö som helst. Enkelt och smidigt, med flexibla regler...men kanske inte alltid realistiskt. Men hur ofta är animé realistiskt? Nej, just det.
Köp BESM!

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Exalted...

Vad? Har du goa Exalted hemma, som jag har hört så mycket om, och så har du inte ens läst reglerna??? (som om jag skulle vara bättre då, jag har tonvis med gamla rollspelsböcker, som jag knappt bläddrat i)
Skäms på sig. Öppna genast boken och läs från pärm till pärm. Sedan rapporterar du till mig om det var nåt att ha.

/Skuggvarg - som också vill ha Exalted

Staffan

Myrmidon
Re: Exalted...

Ja, Exalted är delvis inspirerat av anime/manga - men det är på intet sätt exklusivt ett anime-spel. Spelet föreslår följande inspirationsmaterial i grundboken:

Skönlitteratur
Tanith Lee: Night's Master
Michael Moorcock: Hawkmoon
Sean Stewart: Resurrection Man, The Night Watch och Galveston
Glen Cook: The Black Company
Lord Dunsany: The Complete Pegana
Gene Wolf: Shadow & Claw och Sword & Citadel (aka The Book of the New Sun)

Klassiker
Herodotus: The Histories (vet ej vad den har översatts som på svenska)
Homeros: Iliaden
Völsungasagan

Filmer
Ninja Scroll
Swordsman II
Crouching Tiger, Hidden Dragon
Streetfighter (animen, inte spelfilmen med van Damme, Kylie Minogue och Raul Julia)
Grave of the Fireflies (mest för att visa "Anime kan visst vara seriös!")

Datorspel
Final Fantasy VII
Thief

Ridijeck

Warrior
Detta får mig osökt att tänka på en fråga jag funderat över en längre tid:
Vad är ett anime-rollspel egentligen?

Jag har alltid uppfattat anime som "japansk tecknad film", alltså en sorts metagenre som dessutom är mycket bred och innehåller allt från action till relationsdrama till skräck. Att kalla någon för ett anime-rollspel vore alltså som att kalla något "hollywood-spel" eller "litteratur-spel". Visst, det ger kanske vissa vibbar åt ett eller annat håll, men på det hela taget är termen så allmän att den inte säger något.

Van innebär anime-rollspel egentligen? Vad är det som utmärker ett sådant? Innebär det att spelet är baserat på en viss anime, eller att spelarna måste illustrera sina rollpersoner i manga-stil med extra stora ögon? Vad är det som skiljer BESM från ett annat generiskt rollspelssystem såsom GURPS (förutom att reglerna är enklare)?

Det skulle vara kul att veta vad andra människor tycker i frågan.

Ridijeck
nyblivet förkyld

Eksem

Champion
Ännu värre än så. Anime är helt enkelt det japanska ordet för animerade filmer, vilket också inkluderar Disney. Ett anime-rollspel kan alltså vara synonymt med ett Disney-rollspel!

Förvirring, förvirring!

Akutabi Gamma

Veteran
Förrvirring, sa Bill, Förvirring sa Bull (OT)

Vojne! Hur kan en människa se anime som något synonymt (krångligt ord) med Disney?! Se Princess Mononoke eller Akira så blir du en nyfrälst.
Jag har förresten ett eksem på benet. Har haft det sen jag var fem år. Det kliar...

Eksem

Champion
Re: Förrvirring, sa Bill, Förvirring sa Bull (OT)

Alltså, i Japan använder man ordet anime för all sorts tecknade filmer. Inklusive Disney och undergroundsaker från europa.

Jag har sett både Akira och Mononoke för övrigt. Akira gillar jag som fan, fast jag tycker att mangan är bättre (förstås ;)). Mononoke tycker jag ärligt talat är ganska så Disney. En av de få Studio Ghibli-filmer som jag inte riktigt gillade.

Storuggla

Champion
Van innebär anime-rollspel egentligen? Vad är det som utmärker ett sådant? Innebär det att spelet är baserat på en viss anime, eller att spelarna måste illustrera sina rollpersoner i manga-stil med extra stora ögon? Vad är det som skiljer BESM från ett annat generiskt rollspelssystem såsom GURPS (förutom att reglerna är enklare)?

Eller då måste de illustrera sin karaktärer med stora... ja... Burn Up W, behöver jag säga mer? ^_-

Storuggla, ångrar det köpet skarpt

Rosen

Myrmidon
Re: Förrvirring, sa Bill, Förvirring sa Bull (OT)

Vojne! Hur kan en människa se anime som något synonymt (krångligt ord) med Disney?!

Japanerna gör det; har varit med i flera diskussioner där japaner hänvisat till "amerikansk anime" och "amerikansk manga", då de menat Disney och Marvel.

På tal om det, nån skickade en insändare i förra (eller förrförra) Codex om att tecknad film heter anime och inte manga -- men det är en branschterm för de insatta; om man frågar den vanlige Yoshihiro, banktjänsteman, 52 år, om "anime" så är det stor chans att han aldrig har hört talas om ordet. TV-manga vet han däremot vad det är.

--
Åke