Nightowl
Champion
eller Nightowl vill ha mer vapen
Kom igen nu, erkänn att ni också vill ha mer pangpang! Ge efter för den inre kobolden!
Kentaurbössor
I verkligheten fanns mig veterligen inga fasta kalibrar på svartkrutgevär. jag har själv studerat en sälbössa hos en samlare här i Arvidsjaur som mer liknande en lätt luftvärnspjäs. Denna måste man naturligtvis stödja mot något för att använda. (Det var ursprungligen ett flintlåsvapen, men en finurlig smed hade byggt om den till snapplås).
Nu kommer vi problemet med vapenporr skriven av mig: jag är inte så bra på ballistik, milt uttryckt. En 'grövre musköt' är säkert möjlig. Lägg en bonus till skadan, öka STY-kravet, öka vikten, öka måhända kostnaden. Jag vet dock inte exakt HUR mycket. Ett förslag: En 'grövre musköt' har skadesnäpp 12, kräver STY 9 och ett stöd eller STY 12, och har samma räckvidd som en vanlig musköt. Den kostar 40 d och väger 7 kg. Att sätta musköten mot ett stöd är en d-handling som tar en runda.
Jag vet däremot att det var ett problem för jordiska bössmeder som ville göra grövre bössor (vilka få ville, folk dör av vanliga muskötkulor) att godset som krävdes gjorde bössan för tung för att användas annat än som sälbössan jag nämnde, med stöd.
Men i Gondica finns två krigiska folkslag som kan bli mycket starkare än människor.
En kentaurbössa är ett tänkt vapen, utvecklat av vapensmeder som sålt dylika till stäppens barbarer. Dessa är
förslagsvis arkebuser (så kan de reparera dem själva) och har följande spelvärden: räckvidd som en arkebus, skada 13, STY-krav 16 eller 11 och stöd, laddas om som en arkebus.
Poängen är att de inte är avsedda för krig, egentligen - de är avsedda för jakt på stäppens megafauna. Tegrier och minotaurer har i vissa fall övertagit designen. Minotaurer använder dem som krigsvapen och har musklerna att lyfta dem; tegrier använder dem vid jakt på stora byten man ligger i lur för, och använder en stötta.
Ejderfotsbössa
Det här är ett uppfunnet gondiciskt namn, förstås. I historisk tid fanns en mängd designer av 'hagelpistoler' som följde en av flera modeller: antingen hade man en uppsättning pistolpipor som pekade ut som en solfjäder (och kallas 'duckfoot' i en del böcker jag studerat) eller så hade man en i förväg avsågad hagelbrakare, som jag sett betecknas som 'blunderbuss pistol', muskedunderpistol.
En dylik tingest träffar allt inom ett par stegs håll och inget längre bort än så. Vitsen med den är att folk som inte kan skjuta eller befinner sig i en situation där de knappast hinner sikta kan använda dem. I verkligheten använder de av sådana som sjöbefäl som fruktade myteri, kuskar som fruktade att bli rånade och busar som ville göra illa folk på nära håll.
Ett vapen som förhåller sig till ett muskedunder som en pistol till en musköt vore kanske ett bra sätt att representera denna. Ungefär såhär: STY-krav 7, 8 skadesnäpp i grund, men varje meter mellan skytten och målet minskar skadan med 1 snäpp, rustning skyddar som mot muskedunderskott, avståndsskalan är 2/3/6/8.
Flerpipiga vapen
I verkligheten försökte man ganska tidigt, redan innan man uppfunnit de välfungerande flintlås som är standard i Gondica, att utveckla flerpipiga vapen. Detta förblev på experimentstadiet, för man kunde inte finna en modell som riktigt passade sig för militärt bruk. De var för osäkra eller klumpiga eller dyra. Militära köpare var de som ville ha snabbskjutande vapen - säkrare vapen med större räckvidd var n¨ågot som utvecklades eftersom jägare, oftast adliga sådana, ville ha sådana bössor.
I Gondica bör det inte bara kunna finnas sådana osäkra, klumpiga och dyra pjäser att köpa, mekanurger bör kunna ha utvecklat mer tillförlitliga varianter.
Flerpipiga vapen som använde en roterande cylinder eller en uppsättning pipor - tänk en modern revolver - var mycket problematiska eftersom (tydligen - jag blir gärna rättad av insatta människor) det inte slöt tätt kring piporna och man förlorade för mycket krut-kraft. Eftersom man behöver en mekanurg för att göra en ballong i Gondica föreslår jag att dylika vapen räknas som mekanismer, men är mer effektiva än i verkligheten.
Mer primitiva vapen med mer en avtryckare kan dock en normal bössmed tillverka på beställning. Alla standard-vapen utom arkebuser kan förses med mer än en pipa.
Varje pipa utöver den första ökar vikten med 25% och priset med 50%. De finns aldrig färdiga utan man måste beställa en, medan man ganska lätt kan hitta färdiga pistoler och musköter hos en bössmed. Man kan inte ha fler än fyra pipor.
Man får ett avdrag på 1 snäpp plus 1 snäpp per pipa inklusive den första på såväl attackslaget som Omladdningsslaget, och omladdningstiden blir för en pipa - man måste slå för varje pipa. Vapnet blir tungt och klumpigt att hantera, nämligen. En pistol med fler än två pipor kräver tvåhandsfattning. En 'longarm' med fler än två pipor kräver ett stöd. För stöd se ovan. Ett stöd väger 0.5 kg och kostar 3 d.
Fördelen är att man kan skjuta ett skott per runda. Det är visserligen bara en a-handling, men rekyl och hantering tillåter inte snabbare eldgivning. Den som spenderar en virtus-poäng kan dock avfyra en pipa per a-handling, med sedvanliga modifikationer.
En skurskottsbössa är en mekanism. Låt oss se nu...
Ytterligare färdigheter: Pistolsmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12; Publicerad (TIL: 3 snäpp)
Ritning: 1T veckor, +1 vecka för varje pipa utöver den första, S12, +4 snäpp för varje pipa utöver den första; Publicerad (TIL: 3 snäpp); varje typ av vapen kräver en egen ritning, men alla kan använda samma teori.
Materialinsamling: Som för ett vapen av nämnt slag, +25% så mycket material per extra pipa.
Konstruktion: 1T årstider; S12, +4 för varje extra pipa utöver den första.
Förbättring: 1T veckor; S16 (en möjlig förbättring är en extra pipa, upp till 4).
Grundegenskaper: TIL, TÅL som vapnet
Användarfärdighet: Pistol eller Musköt
Detta är ett flerpipigt vapen - de flesta som konstruerats är pistoler - där man roterar eller växlar piporna mellan samma avtryckare, vilket gör vapnet mer smidigt. Det kan användas som ett flerpipigt vapen ovan, men utan avdrag för minskad precision på att skjuta eller ladda om. Däremot minskar skadan med 1 snäpp för varje extra pipa, dels på grund av minskad kaliber, dels på grund av läckage i mekanismen. Avdraget kan minskas med 1 (max 0) med bonuseffekten dubblera. Räckvidden minskar med 10% per extra pipa av liknande skäl. Detta kan minskas med 10% (max 0, samma räckvidd) med bonuseffekten dubblera. Både skada och räckvidd förbättras samtidigt eftersom de förbättras av samma hantering, nämligen minskning av läckaget. Man kan i detta specialfall välja 'dubblera' upp till två gånger och minska avdragen med 2 respektive 20%.
Dessutom kan en skurskottsbössa användas för att avge snabb eld - man avfyrar ett skott per a-handling med sedvanliga avdrag. I detta fall måste man dock slå ett TIL-slag: S4 för den första kulan, S8 för den andra, osv. Misslyckande innebär att bössan hakar upp sig och måste rättas till med Mekanurgi (samma S som skottet, tar 1T timmar), fummel leder till pipsprängning (aj).
Jag återkommer med mer våldsamheter!
Erik
Kom igen nu, erkänn att ni också vill ha mer pangpang! Ge efter för den inre kobolden!
Kentaurbössor
I verkligheten fanns mig veterligen inga fasta kalibrar på svartkrutgevär. jag har själv studerat en sälbössa hos en samlare här i Arvidsjaur som mer liknande en lätt luftvärnspjäs. Denna måste man naturligtvis stödja mot något för att använda. (Det var ursprungligen ett flintlåsvapen, men en finurlig smed hade byggt om den till snapplås).
Nu kommer vi problemet med vapenporr skriven av mig: jag är inte så bra på ballistik, milt uttryckt. En 'grövre musköt' är säkert möjlig. Lägg en bonus till skadan, öka STY-kravet, öka vikten, öka måhända kostnaden. Jag vet dock inte exakt HUR mycket. Ett förslag: En 'grövre musköt' har skadesnäpp 12, kräver STY 9 och ett stöd eller STY 12, och har samma räckvidd som en vanlig musköt. Den kostar 40 d och väger 7 kg. Att sätta musköten mot ett stöd är en d-handling som tar en runda.
Jag vet däremot att det var ett problem för jordiska bössmeder som ville göra grövre bössor (vilka få ville, folk dör av vanliga muskötkulor) att godset som krävdes gjorde bössan för tung för att användas annat än som sälbössan jag nämnde, med stöd.
Men i Gondica finns två krigiska folkslag som kan bli mycket starkare än människor.
En kentaurbössa är ett tänkt vapen, utvecklat av vapensmeder som sålt dylika till stäppens barbarer. Dessa är
förslagsvis arkebuser (så kan de reparera dem själva) och har följande spelvärden: räckvidd som en arkebus, skada 13, STY-krav 16 eller 11 och stöd, laddas om som en arkebus.
Poängen är att de inte är avsedda för krig, egentligen - de är avsedda för jakt på stäppens megafauna. Tegrier och minotaurer har i vissa fall övertagit designen. Minotaurer använder dem som krigsvapen och har musklerna att lyfta dem; tegrier använder dem vid jakt på stora byten man ligger i lur för, och använder en stötta.
Ejderfotsbössa
Det här är ett uppfunnet gondiciskt namn, förstås. I historisk tid fanns en mängd designer av 'hagelpistoler' som följde en av flera modeller: antingen hade man en uppsättning pistolpipor som pekade ut som en solfjäder (och kallas 'duckfoot' i en del böcker jag studerat) eller så hade man en i förväg avsågad hagelbrakare, som jag sett betecknas som 'blunderbuss pistol', muskedunderpistol.
En dylik tingest träffar allt inom ett par stegs håll och inget längre bort än så. Vitsen med den är att folk som inte kan skjuta eller befinner sig i en situation där de knappast hinner sikta kan använda dem. I verkligheten använder de av sådana som sjöbefäl som fruktade myteri, kuskar som fruktade att bli rånade och busar som ville göra illa folk på nära håll.
Ett vapen som förhåller sig till ett muskedunder som en pistol till en musköt vore kanske ett bra sätt att representera denna. Ungefär såhär: STY-krav 7, 8 skadesnäpp i grund, men varje meter mellan skytten och målet minskar skadan med 1 snäpp, rustning skyddar som mot muskedunderskott, avståndsskalan är 2/3/6/8.
Flerpipiga vapen
I verkligheten försökte man ganska tidigt, redan innan man uppfunnit de välfungerande flintlås som är standard i Gondica, att utveckla flerpipiga vapen. Detta förblev på experimentstadiet, för man kunde inte finna en modell som riktigt passade sig för militärt bruk. De var för osäkra eller klumpiga eller dyra. Militära köpare var de som ville ha snabbskjutande vapen - säkrare vapen med större räckvidd var n¨ågot som utvecklades eftersom jägare, oftast adliga sådana, ville ha sådana bössor.
I Gondica bör det inte bara kunna finnas sådana osäkra, klumpiga och dyra pjäser att köpa, mekanurger bör kunna ha utvecklat mer tillförlitliga varianter.
Flerpipiga vapen som använde en roterande cylinder eller en uppsättning pipor - tänk en modern revolver - var mycket problematiska eftersom (tydligen - jag blir gärna rättad av insatta människor) det inte slöt tätt kring piporna och man förlorade för mycket krut-kraft. Eftersom man behöver en mekanurg för att göra en ballong i Gondica föreslår jag att dylika vapen räknas som mekanismer, men är mer effektiva än i verkligheten.
Mer primitiva vapen med mer en avtryckare kan dock en normal bössmed tillverka på beställning. Alla standard-vapen utom arkebuser kan förses med mer än en pipa.
Varje pipa utöver den första ökar vikten med 25% och priset med 50%. De finns aldrig färdiga utan man måste beställa en, medan man ganska lätt kan hitta färdiga pistoler och musköter hos en bössmed. Man kan inte ha fler än fyra pipor.
Man får ett avdrag på 1 snäpp plus 1 snäpp per pipa inklusive den första på såväl attackslaget som Omladdningsslaget, och omladdningstiden blir för en pipa - man måste slå för varje pipa. Vapnet blir tungt och klumpigt att hantera, nämligen. En pistol med fler än två pipor kräver tvåhandsfattning. En 'longarm' med fler än två pipor kräver ett stöd. För stöd se ovan. Ett stöd väger 0.5 kg och kostar 3 d.
Fördelen är att man kan skjuta ett skott per runda. Det är visserligen bara en a-handling, men rekyl och hantering tillåter inte snabbare eldgivning. Den som spenderar en virtus-poäng kan dock avfyra en pipa per a-handling, med sedvanliga modifikationer.
En skurskottsbössa är en mekanism. Låt oss se nu...
Ytterligare färdigheter: Pistolsmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12; Publicerad (TIL: 3 snäpp)
Ritning: 1T veckor, +1 vecka för varje pipa utöver den första, S12, +4 snäpp för varje pipa utöver den första; Publicerad (TIL: 3 snäpp); varje typ av vapen kräver en egen ritning, men alla kan använda samma teori.
Materialinsamling: Som för ett vapen av nämnt slag, +25% så mycket material per extra pipa.
Konstruktion: 1T årstider; S12, +4 för varje extra pipa utöver den första.
Förbättring: 1T veckor; S16 (en möjlig förbättring är en extra pipa, upp till 4).
Grundegenskaper: TIL, TÅL som vapnet
Användarfärdighet: Pistol eller Musköt
Detta är ett flerpipigt vapen - de flesta som konstruerats är pistoler - där man roterar eller växlar piporna mellan samma avtryckare, vilket gör vapnet mer smidigt. Det kan användas som ett flerpipigt vapen ovan, men utan avdrag för minskad precision på att skjuta eller ladda om. Däremot minskar skadan med 1 snäpp för varje extra pipa, dels på grund av minskad kaliber, dels på grund av läckage i mekanismen. Avdraget kan minskas med 1 (max 0) med bonuseffekten dubblera. Räckvidden minskar med 10% per extra pipa av liknande skäl. Detta kan minskas med 10% (max 0, samma räckvidd) med bonuseffekten dubblera. Både skada och räckvidd förbättras samtidigt eftersom de förbättras av samma hantering, nämligen minskning av läckaget. Man kan i detta specialfall välja 'dubblera' upp till två gånger och minska avdragen med 2 respektive 20%.
Dessutom kan en skurskottsbössa användas för att avge snabb eld - man avfyrar ett skott per a-handling med sedvanliga avdrag. I detta fall måste man dock slå ett TIL-slag: S4 för den första kulan, S8 för den andra, osv. Misslyckande innebär att bössan hakar upp sig och måste rättas till med Mekanurgi (samma S som skottet, tar 1T timmar), fummel leder till pipsprängning (aj).
Jag återkommer med mer våldsamheter!
Erik