Nekromanti Det är så sjukt plottrigt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att ha spenderat lite tid på forumet till Obsidian portal så har jag insett att wrnu's forum är helt sjukt sönderkletat. Jag minns hur överväldigande allt kändes när jag var helt grön här, då jag dessutom var tvungen att försöka hantera ett trådat system efter åratal av phpBB-forum.

Det har inte blivit ett dugg bättre med tiden. Obsidian Portals forum är minimalistiskt och snyggt, och snabbt, och känns verkligen användarvänligt. Vårt är kluddrigt och plottrigt.

Så; jag tog på mig att komma med några förslag:

1. Rutor.
- Vi behöver inte både "Senaste inlägg" och "Senaste trådar". Den första av dem kan lätt fixas av användaren själv genom "bevakade forum". Dessutom är de något för långa. Skulle man inte kunna komprimera till två eller t.om bara en rad per "senaste tråd"? Titeln följt av användaren, timestamp kan likt vrållådan få vara en mouseover.

(Jag inser också att "Senaste inlägg" kan vara skitpraktisk, men isf kan man ta bort "Senaste trådar" istället. Eller ge den en egen sida)

- "Senaste bild" är en bra grej, men jag tycker inte att vi behöver textheadern ovanför. Komprimera eller göm.
- "Mest lästa trådar" kan lätt förpassas till en egen sida. Hur ofta behöver man kolla den listan?
- Sökrutan. Vi har redan en sökruta med länk till den avancerade sökningen. Dubblering, ta bort.
- Kalendern kan gott få en egen sida; den kollar väl ändå folk mest på för att se folks födelsedagar? "Dagens födelsedagar" kan därför få vara kvar. Möjligen expanderas till "veckans födelsedagar". Men egentligen, nä, ta bort, lägg på egen sida. Kan få ligga på portalsidan, kanske.
- Forumstatistik behöver man heller inte se varenda gång man laddar en sida. Egen sida.
- Nyaste användarna kan vi också gömma nånstans.

2. Listor.
- forumlistan: "Senaste inlägg" är onödigt (eftersom det byts så fort, och vi har ändå både bevakade forum och, just nu, "Senaste inlägg". Antal besökare känns inte vidare relevant. Moderatorerna borde kunna klämmas in på samma rad som forumtiteln.
- Egentligen en feature request, men det rimliga under "bevakade forum" vore att se tid och skribent för den som skrivit det iya inlägget, inte trådstartaren och trådens starttid.
- I varje forum: Skribentens namn kan gott liga vid titel resp. tid. Nu slösar vi rader, och dessutom utan att det blir så värst snyggt.

Det är vad jag kommer på nu.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
(Jag inser också att "Senaste inlägg" kan vara skitpraktisk, men isf kan man ta bort "Senaste trådar" istället. Eller ge den en egen sida)
Det här är någonting som jag röstar för. Brukar ha för vana att kolla "senaste inlägg", mest pga att "bevakade Forum" inte alltid tycks fungera för mig. Jag skulle inte ha något problem med att gå in på en annan sida för att se det.

Gardener

Champion
Det här finns ju redan med i Dantes designplan. Tills dess får vem som helst som kan gärna för mig bygga om saker. Det mesta är enklare inställningar eller redigeringar av mallfiler, så det är inga större problem.

- Egentligen en feature request, men det rimliga under "bevakade forum" vore att se tid och skribent för den som skrivit det iya inlägget, inte trådstartaren och trådens starttid.
Håller med, det är grymt irriterande som det är nu. Tror dock det skulle krävas modifikation av koden. Men det går ju att kolla i mallfilen för den händige.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

1. Rutor.
- Vi behöver inte både "Senaste inlägg" och "Senaste trådar". Den första av dem kan lätt fixas av användaren själv genom "bevakade forum". Dessutom är de något för långa.

Argh! Det måste ju finnas NÅGOT sätt att få veta vad som hänt sedan man var inne på forumet sist. Ta inte Senaste Inlägg ifrån mig utan att ge något annat som fyller den funktionen.

IMO vore det fruktansvärt onybörjarvänligt att inte ha något sätt som de kan se att de har fått svar på sina frågor när de återvänder till forumet. JAG vill se om det hänt något i mina trådar sedan jag var inne sist.

Jag vet att det är en massa starka viljor och traditioner med i diskussionen, men ett forum som jag är på nästan lika mycket som rollspel.nu är Story Games, och där har man bara en enda lista med alla trådar, och det funkar eftersom den signalerar var det hänt något och aktiva trådar flyter upp till toppen.

I övrigt är jag helt med på att man skulle kunna göra rollspel.nu mindre plottrigt. Man hade kunnat klippa rätt rejält i hur mycket information som visas bredvid användares poster tex, så skulle det ladda snabbare, och tänkbart bli lite lättare på databasen.

Man skulle nog kunna lägga många av sakerna som du räknar upp som "egen sida" i respektive användares startsida, så man ser dem när man loggar in men de inte behöver laddas för var enda uppdatering av sidan, när man har surfat vidare och läser inlägg osv. "Dashboard" kallas det nog på en del andra webplatser.

krank

Den odödlige kejsaren said:
Argh! Det måste ju finnas NÅGOT sätt att få veta vad som hänt sedan man var inne på forumet sist. Ta inte Senaste Inlägg ifrån mig utan att ge något annat som fyller den funktionen.
Bevakade forum, bevakade trådar, aktiva trådar/inlägg... räcker inte det?

Jag ska förtydliga att det inte är för att få ett snabbare forum jag vill göra det här, utan för att få ett snyggare och mer välkomnande.

På phpBB-forum finns det en fin knapp som heter "Visa inlägg sedan senaste besök". Idealiskt skulle jag vilja ha en sån här också, men nu när vi har Bevakade Forum lär inte någon sådan funktion manifestera sig nångång snart...

Storuggla

Champion
"Bevakade forum, bevakade trådar, aktiva trådar/inlägg... räcker inte det?"

Så det första en nyanländ användare ska göra är att börja ställa in en massa favoritforum (hur vet en ny användare vilka han kommer vilja skippa?), börja markera trådar och ha sig? Nej, det tror jag knappast gör det hela mer välkomnande.

Storuggla, senaste inlägg är teh shit

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Men bevakade forum kräver att man går igenom alla forum och aktiverar dem va?

krank

Storuggla said:
"Bevakade forum, bevakade trådar, aktiva trådar/inlägg... räcker inte det?"

Så det första en nyanländ användare ska göra är att börja ställa in en massa favoritforum (hur vet en ny användare vilka han kommer vilja skippa?), börja markera trådar och ha sig? Nej, det tror jag knappast gör det hela mer välkomnande.

Storuggla, senaste inlägg är teh shit

Och senaste inlägg funkar bara så länge det inte skrivs fler än tio inlägg, och bevakar dessutom inte alla forum. Listan funkar alltså inte särdeles bra för syftet.

Det idealiska vore en egen sida, som det finns en tydlig länk till, som "bevakar" alla forum.

Max Raven

T12-kultist
Förresten, med tanke på "senaste inlägg"/"senaste trådar" så skulle jag gärna veta i vilket forum inläggen postades.

Låter kanske lite elakt men jag spelar inte alla rollspel som finns så jag har inte superintresse av en detaljdiskussion om världsbakgrund till ett rollspel jag hört om men inte vet så mycket om.

Bara en tanke. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Det var faktiskt sjukt smidigt att man förut kunde se i länken vilket forum det gällde, för ibland luras Eon-trådar med intressanta titlar. :gremsmile:

/Han som använder senaste inlägg för att se om det kommer något intressant i forum som han normalt inte är intresserad av (alltså, som inte finns med i hans bevakade forum)

Gardener

Champion
Informationen finns tyvärr inte tillgänglig i mallfilen, så det krävs en modifikation av systemet för att få fram den infon.

krank

Ett annat sätt att göra det mindre plottrigt vore att utnyttja mouseovers. Alltså, istället för rutor så har vi bara rubriker, och när man för musen över en rubrik så dyker det upp en liten mouseoverruta som innehåller t.ex senaste trådar, inlägg, kalender etc. Borde väl inte vara så värst svårt? Borde räcka med lite CSS ju =)

Gardener

Champion
Finns ju inget javascript-lib med i den här versionen av forumet, kommer först i nästa.

Inte så svårt att splitta ut rutorna och göra mouseovern för hand iofs, men känns som lite onödigt jobb.

Kan prova lite dock, om jag får lite tid över.