Nu är jag ganska oinsatt i D&D så ni får ursäkta... men är det inte ganska orättvist att det finns tusen sätt att återladda sina HP men inget (?) att få tillbaka sina spells (annat än vila och att förbereda dem på nytt)?
Du har en poäng där. Detta är dessutom en brist som de flesta system har.
Så här har jag fixat det i mitt system:
Först och främst, i stället för att ha spells per dag eller liknande som räknas ned så räknar jag upp. Över en viss gräns kan man fortfarande kasta spells, men risk finns för otrevliga sidoeffekter. Risken ökar ju mer man överskrider gränsen, ju mer man tänjer på verkligheten.
Olika magiker har olika laddningsritualer/tidpunkter.
Detta innebär att exempelvis en jordmagiker skulpterar eller arbetar med lera, en eldmagiker mediterar genom att titta in i en eld, en kroppsmagiker sysslar med massage, sex eller liknande, en präst ber, en summoner hoppas på tur (det är en lång historia, men mina summoners har fruktansvärt hög dödlighet innan de blivit bra) och så vidare. Dessa aktiviteter minskar den använda magin lite.
Varje magiker har dessutom vissa tidpunkter då deras använda magi nollställs. Detta kan beroende på magiker tex vara riligiösa högtider, fullmåne, nymåne, offerritual, menstruation, viss väderlek, vissa platser (tex stonehenge-ringar) och så vidare.
Detta gör att det lönar sig att känna sin fiende, så man vet när fienden har stora kraftreserver och när han måste hålla igen.
För att anknyta till diskussionen nedan så kan jag också nämna att ju bättre man blir desto enklare blir de enkla besvärjelserna, och när man är riktigt bra kan man kasta de enklaste gratis och automatiskt lyckas.
I diskussionen nedan skulle man tex kunna säga att spells med level som är 5 levels (exempelvis, har inte info här så att jag kan se om det är en rimlig siffra) lägre än den högsta spell man kan använda är triviala och man kan använda dem utan begränsningar, eller åtminstone mycket oftare. När man nått så höga nivåer så är de oftast triviala i spelet i vilket fall (förutom de vars effekt stiger med level...).