Nekromanti Det bästa med en varm lägenhet...

Feuflux

omjonasson.se
När det nu håller på och bli sommar och min lägenhet då kommer att arbeta sig upp strax ovanför kokpunkten så är det trevligt att leta upp lite fördelar. Jag har dock bara en hittils så hjälp mig.

Det bästa med en varm lägenhet...
* är att man kan hoppa omkring med bar överkropp och vara mer kung fu-guru än Liu Kang någonsin var.

(Om ni tycker att tråden suger hittils så kan ni få komma med kreativa tips för hur man håller sig sval istället.)

Johan K

Gammal & dryg
En anann fördel är ju om man bor dels i en varm lägenhet & dels på andra plan är att man kan tassa omking i bara mässen. Uan att man behöver skrämma slag på de förbipaserande...
En anann är ju att man spar en massa el pga att man kan stänga av elen...

Pom

Swashbuckler
En anann fördel är ju om man bor dels i en varm lägenhet & dels på andra plan är att man kan tassa omking i bara mässen.
Relaterat till detta finns fördelen att man har större chans att få se sin respektive tassa omkring i bara mässingen.

Fler fördelar:

- Man kan inbilla sig att man befinner sig i något semesterland.
- Man kan slappna av. Man har för övrigt inget val.
- Man kan bli mer uppiggad än någonsin av att bara larva ner till affären och köpa mjölk.
- Man slipper frysa. Faktiskt. Det är sant. Pröva.

Ridijeck

Warrior
Man blir också riktigt lycklig över de små glädjeämnena i livet. Som vinddraget när man öppnar en dörr.

Man blir också mer motiverad att stänga av den värmealstrande datorn och gå ut och faktiskt göra något vettigt med sitt liv. (Jag själv är undantaget som bekräftar regeln.)

/R

thark

Hero
(Om ni tycker att tråden suger hittils så kan ni få komma med kreativa tips för hur man håller sig sval istället.)

Övervarm lägenhet suger och jag vägrar låtsas som något annat, så...

Glass är en bra sak.

En grej jag brukar göra är frysa in vatten i en stor (2l) PET-flaska och sedan ta fram och ställa på bordet. Drar av lite värme för att smälta (nåja, det är förmodligen högst marginellt och mest en mental effekt) samt ger iskallt vatten i lagom takt med törstigheten. :)

Man Mountainman

Storsvagåret
Personligen anser jag att det bara finns en sak som är värre än en för varm lägenhet, och det är en för kall lägenhet. Så jag skulle vara nöjd om jag vore du.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Nope OT

jag gillar OT på OT listan... :gremsmile:

Men nej, alla odlingar gillar inte värme... fråga bara dem som odlar svamp... och då menar jag seriösa odlingar. Lagom temperatur är då att föredra... :gremsmile:

Allvarligt, råkade ut för ett lite problem med mina odlingar ett tag härhemma. I startläget önskar vissa frön och småplantor en temp på kring 15 grader... Behöver jag säga att det inte blev några blommor av dem fröna?

I växthus behövs det inte många grader över maxtemp (som är iofs mellan 35-50 grader beroende på art) för att plantorna skall tvärdö... det finns själ till varför man har dämpningsfärger på många växthusglas och varför man har stora luckor som öppnas och reglerar temperaturen. :gremsmile:

Hemma drabbas vi visserligen sällan av så extrema temperaturer... eller. En het våning som min käre bror innehade under ett kortare tag var konstant kring 30 graders sträcket under den varmare årstiden... dvs från april till september. Ingen höjdare att övernatta där för en värmeflyende som jag...

Rising

Vila i frid
Var inte rädd för att gå omkring naken hemma. Jag är värsta nakenpajsaren. Dra för gardinerna, strippa, och sen är det bara rock and roll. (eller tja, man sätter sig på sängen och tittar på TV/surfar)

Eller så sitter man i bar överkropp på fönsterkarmen och röker. Jag gjorde det det första jag gjorde när jag flyttade in, och det känns fortfarande ägigt.

Kom ihåg; ät mycket salt mat när det är vamt. Salt binder ju vatten; det är därför det står i gröngölingsboken att man ska slicka på stenar om man av någon anlending går vilse i öknen (och det är anledningen till att alla varma länder har så kryddstark mat). Så ät inte bara glass; det har ju en massa socker och är vätskedrivande, utan ät bacon och vita bönor och tacos och skit.

Bra saker med varma lägenheter annars; de kyls av så småningom; vilket betyder att de har perfekt temperatur någon gång på natten; typ två till fyra. Det är då man skall befinna sig i ens lägenhet. Var ute på dagen, och förlägg din kvalitetstid till timmarna efter midnatt. Jag brukar som tradition spela gamla dataspel på den här tiden. (En gång per sommar klarar jag Zelda (har gjort sedan jag flyttade hemifrån), och när andan faller på så klarar jag Kirby (det perfekta sommarnattsspelet))

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Dra för gardinerna"

Vad är du för en mes egentligen? Nu tappade jag all respekt för dig. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
...är att man får en ursäkt att lämna den.

Själv har jag flyttat möbler, monterat upp en säng med fel verktyg (får se om jag vågar sova i den också) och samlat upp damm med en reklamfolder (det går alldeles utmärkt om man saknar en dammsugare och inte städar alltför ofta). Inte så glamoröst, men det går att posera lite sexigt när man gör det.

Rickard

Urverk speldesign
...är att man uppskattar sin takfläkt [NT]

/Han som minns förra sommarens värmebölja, där han lade sig på golvet på en handduk i kalsongerna under takfläkten och njööt (och som duschade såpass kallt att han blev förkyld under en tid då 25ºC var svalka)

Foggmock

Myrmidon
...är att man får en schysst ursäkt för att knata runt i kalsingarna hela dagen. Det gör jag alltid annars ändå, men nu har jag en ursäkt.

Fogge - tvärdrag

thark

Hero
Re: Äger en stor golvfläkt nu.

Första sommaren i korridoren mådde jag så fysiskt dåligt att jag var tvungen att rusa iväg och inköpa en rejäl fläkt, kosta vad det kosta illa. Där var det tamejfan extremt.

Här är det nu lyckligtvis inte lika illa, och dagar som den gångna undrar jag om det inte är den största fördelen med flytten. :)

Ulfgeir

Swashbuckler
Det bästa med en varm lägenhet är att med tillräckligt mycket växter och hög luftfuktighet (exempelvis från massa akvarier), så kan man organisera små djungelexpeditioner på bekvämt reseavstånd. =^_^=

Yuyp, jag brukar skämta om att jag har en djungel i mina fönster. Fast jag saknar akvarierna...

/Ulfgeir

Marcus J

Hero
Om du har frysen i samma rum som du ställer flaskan i så kommer du faktiskt öka temperaturen (i rummet, i dig blir det nog svalare på grund av isvattnet) genom flaskproceduren. Med en 100% effektivt frys så hade det gått på jämt ut, men sådana finns inte.

/Marcus (gymnasie)fysiker

thark

Hero
Om du har frysen i samma rum som du ställer flaskan i

Frysen står givetvis i köket, så tji fick du.

Jag inser att det är fri luftgenomströmning mellan kök och vardagsrum, men i praktiken tror jag inte det hinner påverka vad som ändå är en högst lokal effekt.