Nekromanti Det bästa med Eon..

-BoNe-

Warrior
Vad tycker ni är det mest utmärkande och bästa med eon?

Ja själv tycker det är helheten och friheten. Visst att så är det säkert med andra spel också men just eon är både realistisk och fritt..

Tullaris

Veteran
det bästa är

coolast är Magisystemet.
Men stridssystemet är nog det som är bäst pga
alla möjligheterna och de otroligt roliga och avanserade
kombinationerna man kan göra och hur lätt en strid kan
vända från omöjlig till löjligt enkel på bara en runda.

-------
skelett av rang 8 är den bästa lägre vandöda.

Johan K

Gammal & dryg
Själva världen !!

Det jag gillar först & främs med Eon är världen. Den känns ganska stabil & bra gjord. Den är lätt att aceptera & så, så man slipper förklara i det oändliga hur det ser ut..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det som jag tycker är bäst med Eon är den oerhört trevliga världen det utspelar sig i. Allt material och allting som gör att världen känns komplett på en högre nivå än enkla världar.

Mouja

Hero
Ja, det är ganska mycket som gör Eon till det bästa rollspel jag någonsin spelat... t.ex

- Huvudtabellen där man kan slumpa fram en rollpersons för- och nackdelar. Det är ganska så unikt om man ser på många andra spel, där man antingen får köpa eller bara får vissa.

- Magisystemet, då det är så extremt väl uttänkt.

- Stridssystemet för att det är så "advancerat".

- Världen, jag gillar konceptet med olika alvraser, dvärgraser, tiraker och misslor. Det är ganska nytt, om man inte tänker sig halvalver, dark-elfs, Hi-elfs osv.

Det är sedan många småsaker som gör Eon ännu bättre. Ta t.ex Soldarn, som jag tycker ser lite ut som Frankernas rike - med inbördeskrig och sådant skoj.
Jargien, romarriket - behöver jag säga mer? Vad är det som inte är kul med romarna?
Jag gillar hur allting baseras utav de som existerar/de, då jag är ganska såld på våran historia.

Och sist, men inte minst, realismen!

samiis

Warrior
har inte spelat så många andra rollspel, men den erfarenhet jag har säger att eon är väldigt realistiskt, jämfört med andra, och framför allt:
Det finns en karta som vilken eonspelare som helst kan få tag på... (Testade DoD6 för nån vecka sedan, han som ledde mig i det hade inte en aning om det fanns nån karta till världen...)

Regelsystemet är logiskt, och kan man grunderna är det, som SL, väldigt lätt att improvisera sig igenom komplikationer som uppstår i spelet...

Silvervarg

Warrior
Svår fråga...

Det är nog mundana i sig... med alla bra och välskrivna moduler så känns allt mer levande... väntar extra mycket på Västlanden och cirefalierna... eftersom jag inte kan någe om dem...
Samt reglerna (v 2) de är nog de bästa(börja inte gråta Krille, jag har inte läst västmarks regler ännu :gremwink:).
Huvetabellen, jag gillar att slumpa egenskaper etc
Stämmning i världen. Inbördeskrig, Xinukultister...
TIRAKERNA civiliserade orcher..... :gremlaugh:´
Eons dvärgar... samt de andra raserna....

Ceram

Hero
Ghahaha! (eller nåt)

:gremgrin: :gremgrin: :gremlaugh: :gremsmile: :gremtongue:A ja

Jag gillar den lätta grunden (slå Ob3t6 vad som än händer) Jag gillar världen och kartorna. Men så har jag ju knappt spelat andra rollspel heller så...

Hartland

Warrior
Det jag gillar med eon är att människor är människor och inte 1337 som i AD&D. Samt att extrema raser (alver orcher) har blivit nertonade och käns mänskliga dom med.

Men det jag gillar bäst är nog att det mesta har en anledning till varför det är så som det är. Bakgrunden är det som jag tycker gör Eon till ett bra rollspel.

/Hartland - Ogillar "ni sitter i en tavärna och en mystisk man ger er ett uppdrag" konceptet.

Helmgast
Re: Ghahaha! (eller nåt)

Jag gillar den lätta grunden (slå Ob3t6 vad som än händer)
Öh. En av bristerna är just att man inte vet automatiskt hur många träningar man ska slå, då svårigheten varierar?

zuntona

Swordsman
Välskrivna tilläggs moduler så man läsa mer ingående om de bitarna man själv är intresserad av och att dessa moduler för det mesta håller väldigt hög klass.

Sämsta med Eon är deras tråkiga stridsystem.

Jag älskar, alver, jag har en Léaramalv just nu, men hoppas på att få använda mina kära Thismalver :gremwink:

Det bästa med Eon, är enligt min mening...systemet, och det andra, såsom alverna, men denna eviga förbannelse som Drezin-dvärgarna slängde kunde man ju ta bort....DET är störande... :gremtongue:

//Aralion, Thismalven... : )

Ceram

Hero
Re: Ghahaha! (eller nåt)

Öh. En av bristerna är just att man inte vet automatiskt hur många träningar man ska slå, då svårigheten varierar?
Jag är spelledare jag vet alltid hur många tärningar som ska slås. Det är alltid lätt att hitta på hur svårt något är. (nej jag är inte konsekvent)

samiis

Warrior
signatur OT

hmm

Världen är en gråskala, är kanske inte det man helst läser i en diskussion om vad som är bäst i eon...
Alla hyllar ju mundana-världen. Reagerade väldigt innan jag fattade att det var din signatur

(Bara en parentes, du måste inte ändra signaturen nu, Ceram...)

Ceram

Hero
Re: signatur OT

Världen är en gråskala, är kanske inte det man helst läser i en diskussion om vad som är bäst i eon...
Alla hyllar ju mundana-världen. Reagerade väldigt innan jag fattade att det var din signatur
Mundana är inte grå den är färgglad :gremsmile:
Min signatur passade inte alls till inlägget jag gillar mundana massvis.

I Sjöfarare och pirater ser man på sjökortet att man nästan kan åka jorden runt utan att svänga särskillt många gånger (man måste kanske svänga när man passerar södra övärlden). Lite underligt fördelat land där bara....