Schack är det fulländade spelet. Mekaniskt sett är det perfektion. Noll procent tur, 100% skicklighet. Så otroligt komplext samtidigt som det är sådär enkelt designat. Och visst har det fluff! Good vs evil, och se på alla maktmetaforer och samhällsskildringar som finns i pjäsernas utformning och status pjäserna har på detta slagfält till bräde. Att fluffet inte är tydligt är också dess största fluffstyrka. Det går att läsa in allt möjligt i spelet, och det är säkert därför det är det mest frekvent använda spelet i film.
Magic: the Gathering är dock det roligaste spelet. Mekaniskt är regelsystemet sjukt invecklat, men ändå fett balanserat (kanske bortsett från draw/play (vem som får börja) som avgörs av ett ibland på tok för viktigt tärningsslag). Reglerna är balanserade, korten är det dock inte. Tier 1-lekarna brukar dock vara väldigt balanserade mot varandra. Så många olika scenarion samtidigt som det är ett helt äventyr att hitta rätt kort till sin lekidé (eller bestämma sin lekidé utifrån de kort man vill spela). Men det är ett kortspel, även om jag inte tycker att det är fel att kalla det brädspel.
Swärje är också ett kortspel, men det är så genialt att det behöver nämnas. Skön humor, klockrena illustrationer och fantastiskt underhållande spel.
Svea Rike är det brädspel jag har spelat mest. Även om det blir repetitivt efter bara några omgångar, och trots att vissa kort är så brutna att de bör nerfas eller utelämnas så gillar jag fortfarande spelet.
Jag är en sucker för frågesportspel också, och där tycker jag att Bezzerwisser är det överlägset bästa. 20 frågekategorier och lite finurliga mekanismer för att manipulera vem som ska få vilken kategori. Wunderbar!
Cuba är förvisso också repetitivt, men enkelheten, layout och setting är så fint att det förtjänar ett omnämnande.