Nekromanti Det coolaste "minis" spelet?

Rising

Vila i frid
vilket spel tror ni kommer att bli "kungen" utav minis?
Jag är inte helt säker på att A&A tävlar om samma minis-spelare som D&D och SW (de två har nog tävlat med varandra om en och samma spelare). Men okej, om det nu skulle bli en tävlan så tror jag generellt att alla minis-spel har svårt att tävla med D&D minis för att det redan är så stort och etablerat. A&A verkar iaf göra något klokt genom att se till att deras spel blir något helt eget. Åtminstone verkar det så av de kort jag har sett.

En titt i min kristallkula säger att A&A kan bli miniatyrspelens motsvarighet till ett Netrunner, Kult, Mythos, L5R eller ... Tja, eller något annat av alla de jättebra CCG-spel som kunde konkurrera med Magic om spelbarheten men som var på efterkälken när det gällde antalet spelare. Jag gissar således att det blir ett bra spel att köpa ett fåtal kartonger med, ett jätteroligt spel att spela, men att det inte blir samma sug efter nya serier med nya figurer.

I vilket fall som helst så tror jag att A&A minis kommer att spöa det traditionella A&A sju dagar i veckan.

Av de pjäser jag sett hittills så verkar Churchill Crocodile äga mest av alla. (här) Nu fattar jag ju visserligen ingenting av reglerna, men det verkar som att det gäller att ge den lejd in i fiendens hjärta på något vis för att sedan låta den röja hårt med sina grymma närstridsattacker. Vilket kanske blir svårt, då den är så långsam.

Men, som sagt, vad vet jag. Det är i vilket fall som helst roligt att gissa.

Tyvärr kommer det nog högst bli en starter för min del, eftersom min ekonomi är så ansträngd (eller snarare: pryglad och liggandes blodig i botten av en kompost).

Snow

Swashbuckler
Vi spelade lite AAM för ett par dagar sedan. Vi tog de kort vi hittade på nätet, reglerna från nätet, ritade egen karta samt skrev enheternas namn på små pappbitar. Det funkade att spela.
Till skillnad från samlarspelet så fick vi välja enheter helt själva. Jag spelade ryssar och köpte två KV-1 som är den grymmaste ryska tanken (som vi hade, jag gissar att IS-tanken är bättre, om den finns).

Han som lirade tysklan tog två Panzer och en tiger och en massa infanteri.

Amerikanen köpte två sherman och en massa mindre grejor bland annat infanteri.

I början rulade allies stenhårt. Vi slog ut en panzer snabbt och avancerade fram. Mina KV-1 fastnade båda två på en flodbank. Av någon anledning valde de korkade förarna att köra över floden istället för att ta bron, suck. Men amerikanen spelade som en gud. Efter ett tag fick jag fram mina trupper också och vi började rensa tyskarna från den strategiska punkten.
Men långt bak stod en tysk tiger och sköt prick. Den har en rent djävulsk kanon (precis som i verkligheten) och ett enormt tjockt pansar (också precis som i verkligheten). Den rensade hårt. Amerikanen körde fram sina shermans men de fick direkt tyskt infanteri med handgranater på sig. Under handgranater och tigerns kanon dog båda shermans fort. Mina KV-1 dog lite långsammare. Tigern var helt osårbar. Jag gjorde ett försök att köra runt och ta den i häcken men även där var det enorma problem att komma igenom med min kanon. Jag måste nog ta upp detta med Stalin.

Reglerna är enkla men funkar ganska bra. Varje runda rullar man initiativ. Den som vinner bestämmer vem som börjar. Sen händer:

A flyttar
B flyttar
A skjuter (eller flyttar extra)
B skjuter (eller flyttar extra)
Alla markerar skador och plockar bort döda
Ny runda

Med tanke på var jag läst ute på alla forum så kommer detta nog inte att bli en hit bland hardcore WWII-spelare. Alla är skitsura på att det är ett samlarspel och reglerna suger och figurerna är fula och och och och...

Däremot borde folk som tycker om DDM eller SWM ta en titt på detta. Eftersom man redan godkänt samlarkonceptet och dessutom inte har en massa förutfattade meningar om hur ett WWII-spel ska gå till (antar jag eftersom man nog kommit in i spelet via rollspel) borde spelet kunna bli en hit. Dessutom tror jag spelet passar som samlarspel. Att kunna köpa exakta enheter blir tråkigt, varför köpa den kassare tanken när man kan köpa en bättre? Tigern kostade dubbelt så mycket som den näst dyraste tanken men vi lyckades inte så mycket som repa pansaret på den så den var ju värd mycket mer.

Tycker att det verkar dåligt att det verkar som att det finns några tanks som är så bra att man får sitt arschle kickat om man inte har en lika stark tank själv. Kan ju ha fel dock...

Ser ändå fram emot A&A minis... även fast jag personligen inte tycker att minis kan konkurrera emot varandra... De är helt olika typer utav spel. A&A är ett spel som lugnar ens "jag-vill-ta-över-världen" gener :gremgrin: Medans A&A minis är ett spel om man vill spränga tanks och skjuta ihjäl infanteri.

Snow

Swashbuckler
Det finns armeer från Japan, Tyskland, Italien, GB, USA, Ryssland och Frankrike...
eftersom man får slumpmässiga armeer kommer man att ha alla nationaliteter efter ett tag.
Antagligen kommer vi att välja axis eller allies och byta enheter med varandra för att få mer att välja på till vår egen sida.

I reglerna står som ganska frivilliga regler:
Ryssland samarbetade aldrig med någon annan.
Japan samarbetade aldrig med någon annan.

Det är ett rätt bra inställningen. Man kan alltså blanda USA, GB och fransoser i samma förband. Eller tyskar och italienare.

Jo, det låter som en bra regel tycker jag. Skulle vara skumt om typ Tyskar och Japsar skulle slåss sida vid sida :gremtongue: Även om det vore lättare (och billigare)

Om man är en riktig "historie facist" så kan man ju bestämma ett visst datum som striden ska utspela sig så att man inte får använda tanks som ej blivit tillverkade ännu :gremwink:

Snow

Swashbuckler
Om man är en riktig "historie facist" så kan man ju bestämma ett visst datum som striden ska utspela sig så att man inte får använda tanks som ej blivit tillverkade ännu
japp... men den regeln är nog bara med för att de vill sälja fler figurer... ånej, inte en booster till med figurer som inte fanns 39. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Pris?

Har ni fått någon uppfattning om vad ett booster kommer att innehålla och kosta? Ligger det i linje med övriga figurspel ifrån WotC?

Storuggla

Champion
Re: Pris?

SFbokhandeln har satt startpaketet till 218 kronor och en booster till 125 spänn. Ligger det i rätt nivå?

Storuggla, carro armato 41

Snow

Swashbuckler
Re: Pris?

Huvudlådan innehåller:
12 figurer, vad jag förstått så får man några uncommon och en rare. Jag tror det kan vara vilka som helst av de sju faktionerna. Varje figur med datakort.
Regelbok (kan laddas från nätet)
Snabbstartbok (kan laddas från nätet)
Tärningar, en hög
4 kartbrickor med hexkarta på båda sidorna, färgglada
Counters för disrupted, damage och destroyed

thats it I believe

Booster innehåller 9 figurer och kort