Nekromanti Det där med fruar och kyskhetsbälte

Phelan

Hero
En av många hysteriska konversationer från kvällen spelmöte:

Cornelius, stigfinnare och man av folket hade utnyttjat lite tid mellan äventyren med att vara hemma och se om den unga frun och gården. När gruppen åter sammanstrålar rapporterar han glatt, med sin vanliga höga röst: "Ja, så har man varit hemma och skaffat en piga och en dräng till hustrun så att hon inte ska behöva sköta allting själv nu när barnet är på väg. Och så fick hon ett kyskhetsbälte också så inget händer när det finns andra karlar på går´n!"

Blixtsnabb replik från Cailean, sällskapets alv och vällusting: "Men hur ska hon kunna föda med kyskhetsbälte?"

Sedan följde fem minuters hysteriskt skrattande och grinande.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Skoj historia :gremgrin:

Men ska man bli historisk besserwisser så tror jag (men vet ej) att det bara var frälses fruar som bar kyskhetsbälten. Jag tror inte vanliga bönder riktigt hade råd med dom.

Tror jag i alla fall, dessutom så är ju frälse (bönder och borgare) nästan jämt hemma, så dom kan ha koll på frugan. Medans t.ex. riddare kan vara borta riktigt länge, och då kan det vara värt att se till att inget fuffens förekommer. I alla fall tills hon har fött deras första barn, sen blir det nog lite slappare, det är ju det som är viktigast.

/Naug, sitter och gissar

Phelan

Hero
Han är ju ute och äventyrar! Då han nyss kommit över en del pengar så lade han dem på gåvor till frun, hyra tjänstefolk och dessutom en rejäl donation till kyrkan utöver tiondet. Åsså kyskhetsbältet...

Ibland får det roliga gå före realismen.

Mvh / Phelan