Nekromanti Det där om Götterdämmrung ??

Johan K

Gammal & dryg
Kom & tänka lite på just GD när jag satt ute i solen..
Hur många är det som egentlgien spealr det här rollspelet ?
Jag har fått en känsla av at det har kommit lite i skymundan av DoDT.
Vad säheger ni om det ? Är jag helt fel ute i detta ?

/ Johan K, som fick plocak fram böken för att se hur det stavades.. :gremblush:

Jarre

Swordsman
Tja, om det kom i skymundan av DDT vet jag inte, men jag har spelat det några gånger och haft det kul. Har väl inte så mycket att säga om det egentligen så för att det här inte ska bli ett totalt intetsägande inlägg, så fyller jag ut med...

Götterdämmerung är ett okej spel för mig som spelare, att uppleva spännande konspirationer och spökhistorier i. Det har däremot ett antal punkter som jag hade hoppats mer på, så som utförligare världsinformation, tydligare världsbild ("hur såg människorna på sin omgivning?"), tydligare skaparregler, mindre tillkrånglade stridsregler.

Vill man ha ett mysterispel i 1700-tals miljö, vet jag inte om jag skulle rekommendera något annat (har inte läst eller upplevt Höstdimma, men det fokuserar väl egentligen inte på "mysterium", lika lite som det är i vår värld (?)). Förvisso känner inte jag att spelet ger mig så mycket som det borde till spel i dess setting, då främsta anledningen för mig att spela GD är just miljön och stämningen. Och den får man tyvärr inte ut så mycket av ur böckerna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Götterdämmerung

I sin nuvarande form så tycker jag egentligen inte att det är ett komplett spel. Modulen om Europa kommer nog att bidra med väldigt mycket om/när den blir klar. Annars så tycker jag nog att spelet supporteras relativt väl på hemsidan och i Fenix. Det finns gratisäventyr att ladda ner, konventsscenarion att spela och artiklar att läsa. Visserligen är det lite oroande att inte mer har släppts än jag tycker ändå att vi kan ge det lite mer tid innan vi blir verkligt oroade.

Pom

Swashbuckler
Jag spelar det med långa mellanrum (mest för att min SL bor en bra bit bort och annat stjäl tid).
Men jag är en dåligt götterspelare eftersom jag inte gillar svårlösta mysterier och svaga huvudpersoner.

Sedan gillar jag inte spelsystemet heller, men det skall vi inte gå in på här.

Nå, hm, ja det verkar som Götter går på sparlåga. Det är inte kliniskt dött men inte heller särskilt levande. Det skrivs sällan inlägg på Riotminds GD-forum och det kommer knappt ut några produkter alls.

Harlequin

Veteran
Jag har hållt en ganska lång kampanj i götterdämmerung samt spelat scenarion på gothcon. Spelet är ganska mysigt. Problemet är som sagt att det inte känns särskilt färdigt. Dessutom måste man modda en del av stridsreglerna för att det inte ska vara så sjukt krångligt och dra ut för mycket på tiden. Är det någon som någonsin har använt reglerna för "social strid"..?

Zire

Swashbuckler
Vi körde det lite grann i våran grupp. Dock skulle vi gärna ha mer världsmaterial och det lär nog inte bli mer spelande före dess.

RM använder sig av frilansare för att skriva GD modulerna och de anställdes nog lite sent. Men som jag har förstått det så verkar det arbetas på modulerna om Europa och hemliga sällskap.

roboman

Veteran
Jag undrar om jag inte kan klassa Götterdämmerung som det mysigaste systemet jag spelat.
Regelmässigt har jag inget att klaga på. Färdigheterna, grundegenskaperna och stridssystemet känns helt ok. Jag tycker verkligen om fördjupningarna, som jämfört med de i DoDt känns betydligt roligare. Framför allt hjälper de till att skapa unika och spännande karaktärer.
Världen känns hur mysig som helst. Skitiga människor i trekornshattar och stora rockar, mörka nätter och djupa katakomper med varulvar, vampyrer och ondskefulla sekter tilltalar i alla fall mig.

Problemet känns som att variationsbredden inte är så stor på det officiella material som getts ut hittils, och Riotminds har inte tagit tillvara på de möjligheter de givit sig själva genom att skapa Götterdämmerung.