Nekromanti Det där om reklam...

Johan K

Gammal & dryg
Jag brukar ha ganska hög smärt-tröskel när det gäller reklam.. Dock så råkade jag se rekalmen ifrån DressMan & tänkte W-T-F ?? Inget ont om Petter, snarara tvärom..
Men reklamen i sig suger ju stenhård ! Att blanda hipp-hopp med DressManblir löjligt, känns som de ska föröka vara så ämlans häftiga... Men det här är bara löjligt juh !

/ Johan K, som blir upprörd över sådan här reklem

Rickard

Urverk speldesign
Eh, den där reklamen är en drift med Dressman och inget annat. De har "lånat" konceptet och slängt in den i ett annat sammanhang som inte alls passar sig.

/Han som både gillar och ogillar den reklamen

Johan K

Gammal & dryg
Eh, den där reklamen är en drift med Dressman och inget annat.
Well, håler ju med dig om att det driver med det mesta.. :gremcrazy:
Dock så har jag fortfarande inte hittat nått som slår denna reklamsnutt. Har du nått som slår denna reklamgrej ?

Rickard

Urverk speldesign
Eh, den där reklamen är en drift med Dressman och inget annat.
Well, håler ju med dig om att det driver med det mesta..
Alltså, jag tolkade reklamen som att den utgav sig för att vara medvetet töntig. Är det inte lite dumt då att klaga på att den är töntig?

Har du nått som slår denna reklamgrej ?
/Han som hatade ICA:s rödvita reklamfilmer

Saxifrage

Hero
Panodil

När vi ändå pratar plågsam reklam, och smärttröskel... HUR pinsam är Panodils reklam? Med folk som ska illustrera huvudvärk? Aghaaa!!!

Det värsta är att jag lär fortsätta köpa Panodil, för bortsett att de har läkemedelsvärldens snyggaste design (loggan på varje tablett, så förbannat snyggt!), och har figurerat på ett Brainpool-omslag (90ies rulez), så är det typ den enda tablett som faktiskt funkar. Men snälla, sluta gör jönsig reklam.

/Sax, som varit feberfri i ett par veckor

Anders Åstrand

Swordsman
/Han som hatade ICA:s rödvita reklamfilmer
Den där var ju riktigt bra för att vara ICA-reklam. De brukade vara mycket, mycket sämre.

Oftast var det ju typ fult ritade vita korvar och sånt och så åkte det fram bilder på varor och så stod det pris. typ.... lixom.... ba...

Ruttna var de iaf, speciellt de med sjungande barn. Jag avskyr barn, speciellt "sjungande" sådana.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Reklam är - alltid - fult, dåligt och vedervärdigt. Det finns inga ursäkter för reklambranschen överhuvudtaget. Det finns inga "roliga" eller "charmiga" reklamer. Det finns fula knep, samvetslösa profitörer, och ett kapitalistiskt system. Skräpkultur i ordets rätta bemärkelse.

Direktreklam och TV-reklam är två såna där saker vars förgörelse skulle ta oss ett steg närmare Utopia.

(undantaget reklam för cancerfonden och liknande, men den andel saker som görs reklam för som faktiskt är bra grejer för mänskligheten i stort är så liten att den nästan inte finns. Hade man bara sån reklam skulle man kunna ha reklamfria filmer och TV-serier på alla kanaler utan att det blev mindre av den)

Anders Åstrand

Swordsman
Hade man bara sån reklam skulle man kunna ha reklamfria filmer och TV-serier på alla kanaler utan att det blev mindre av den.
Du menar alla två TV-kanaler som skulle existera utan reklamfinansiering?

Jag tycker reklamavbrott i filmer är ett rätt billigt pris att betala för att få se dem, så jag välkomnar TV-reklam.

krank

Du menar alla två TV-kanaler som skulle existera utan reklamfinansiering?
Japp.

Jag tycker reklamavbrott i filmer är ett rätt billigt pris att betala för att få se dem, så jag välkomnar TV-reklam.
Jag betalar hellre via min TV-avgift eller köper filmerna.

Jag står inte ut med reklam var 15:e minut. Det blir reklam, med lite film i. Ingen känsla, inget flöde. Då kan jag lika gärna betala för filmen antingen genom att köpa den eller hyra den.

Reklam är en av de RIKTIGT STORA anledningarna till att jag knappt tittar på TV längre utan istället använder andra kanaler för att få se film och TV-serier.

Ge mig möjligheten att betala en fast summa varje månad för att fritt få tanka ner filmer och TV-serier - reklamfritt - så tar jag den. Garanterat.

Saxifrage

Hero
Ge mig möjligheten att betala en fast summa varje månad för att fritt få tanka ner filmer och TV-serier - reklamfritt - så tar jag den. Garanterat.

Om du kan stå ut med att få filmerna i brevlådan på DVD istf digitalt, så finns redan tjänsten. Jag är övertygad om att flera heldigitala alternativ snart kommer att vara tillgängliga.

Du är knappast ensam om att ogilla TV-reklam, och det har marknaden redan fattat. Är det inte underbart hur kapitalismen snabbt förser oss med exakt de tjänster och produkter vi vill ha? :gremgrin:

/Sax, som trots allt tycker att det är rätt praktiskt med pauser för att koka mer the; vill jag ha total immersion hyr jag filmen.

krank

Är det inte underbart hur kapitalismen snabbt förser oss med exakt de tjänster och produkter vi vill ha?
Du menar, de produkter det finns marknadsunderlag för. Är man som mig smalare i sin smak vad gäller t.ex film, och gillar TV-serier som aldrig kommer till sverige utan går en och en halv säsong i USA på en obskyr kanal och sedan aldrig syns till igen kan man känna sig rövknullad direkt.

DVD är dessutom klart underlägset för TV-serier. Fyra avsnitt per DVD? Man måste ju byta DVD nästan hela tiden, ju.

//Krank, som vande sig snabbt vid att kunna ha alla säsonger av en TV-serie liggandes på hårddisken väldigt snabbt - sjukt praktiskt och mycket behändigt

Troberg

Sinister eater
"DVD är dessutom klart underlägset för TV-serier."

Vad jämför du med? Ett avsnitt i veckan på samma tid som du egentligen borde vara och simma på?
För mig så jämför jag med det digitala utbudet på internet.

Anders Åstrand

Swordsman
Men nu förstår jag inte hur du menar. Det är väl bara att du i så fall tittar på reklamfria kanaler (antingen de svindyra du betalar via tv-avgiften, eller andra betalkanaler).

Vi andra som hellre betalar genom reklamavbrott kan få kolla på de andra kanalerna. Tycker det är synd att du vill beröva oss den möjligheten. (Som jag förstod det ville du att reklamfinansierad TV skulle upphöra att existera.)

Det finns inget uteslutande här, båda varianterna kan existera parallellt.

krank

Vad jämför du med? Ett avsnitt i veckan på samma tid som du egentligen borde vara och simma på?
Nej. Att ha samtliga utkomna säsonger liggandes på min hårddisk i hyfsad kvalitet.

krank

Vi andra som hellre betalar genom reklamavbrott kan få kolla på de andra kanalerna.
De flesta gör ju idag både och... Ni betalar för något kanalpaket via digitalbox, och sedan betalar ni DESSUTOM genom reklamen. Hade det varit antingen-eller hade det varit en annan sak.

On-demand är dessutom en stor grej här. Jag vill bestämma vad jag ska titta på, och när jag ska titta på det. Om jag ser ett avsnitt av en serie som verkar bra, vill jag inte behöva vänta på DVD-boxen för att få se seriens början. Ofta har jag udda tider då jag jobbar eller så, och det gör det svårt att följa det lilla fåtal serier som faktiskt går på svensk TV som jag gillar.

Som sagt, för oss med smalare smak finns i stort sett bara internet som möjlighet idag.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Det där om reklam... (TILLÄGG)

Det finns inga ursäkter för reklambranschen överhuvudtaget.
Jag försöker bara påvisa att det visst existerar ursäkter, och dessutom bra sådana. Alla vill inte ha det på samma sätt som du, och inget hindrar att flera varianter existerar.

Många gånger när man hör folk klaga på TV-reklam så verkar det finnas en total oförståelse inför varför reklamen finns där. De verkar tro att det är gratis att producera TV.

--

<font size="-2">Kan tillägga att jag verkligen inte betalar för något kanalpaket, jag betalar inte heller genom att se reklam. Jag har inte ens någon TV. Det hör dock inte alls till diskussionen, utan är bara en sidonot.</font size>

TILLÄGG: Det är ganska vanligt att man betalar separat för distributionen (kanalpaketbetalningen) och tjänst (reklamtittande). Fast telefon och el (som exempel) funkar lika dant.

Saxifrage

Hero
Är man som mig smalare i sin smak vad gäller t.ex film, och gillar TV-serier som aldrig kommer till sverige utan går en och en halv säsong i USA på en obskyr kanal och sedan aldrig syns till igen kan man känna sig rövknullad direkt.

Inte nödvändigtvis, nya distributionskanaler har medfört att marknaden fått upp intresset även för "the long tail", och jag tror att dina möjligheter att få tag i obskyra program idag är och kommer att bli betydligt bättre än vad de varit. När det blir billigare och enklare att sälja program så finns det plötsligt ett intresse även för att kränga iväg materialet till nån enstaka snubbe i Sverige, och inte bara den stora massan.

När det gäller tekniken håller jag med dig till fullo, att behöva fylla mina hyllor med DVD-boxar känns urtida. Jag skulle mycket hellre betala för att ha materialet på min hårddisk, eller ännu hellre på någon annans hårddisk (tex i ett bergrum i Utah) med full nyttjanderätt dygnet runt. Men jag tror inte att de tjänsterna ligger så långt bort. I alla fall inte om vi talar om för företagen vad det är vi vill ha! Varför inte skicka några mail till distributörerna redan idag?

/Sax, hoppfull

Saxifrage

Hero
Ofta har jag udda tider då jag jobbar eller så, och det gör det svårt att följa det lilla fåtal serier som faktiskt går på svensk TV som jag gillar.

Öh... funderat på att skaffa en VHS? (så gör jag)

/Sax, asynkron

Krille

Super Moderator
Att ha samtliga utkomna säsonger liggandes på min hårddisk i hyfsad kvalitet.
Hur kom de dit? Spelade du in dem när de gick på TV med din pvr-mjukvara, eller rippade dina ärligen inköpta DVD-skivor, eller hittade du något ställe där du kunde köpa dem online? För du piratkopierade väl inte? :gremgrin:

Ze point: en gång i tiden så var den där TV-serien på din hårddisk något som sändes en gång i veckan. Lite efter det så kom de på DVD med fyra avsnitt per skiva. Först efter någon av dessa händelser kan de ha kommit i ett format som du kan ha på din hårddisk. Exakt hur de kom till din hårddisk är inte väsentligt, eftersom det inte har finansierat din älskade TV-serie. Den har finansierats genom kanalavgifter, public service-skatt eller reklam.