Nekromanti Det där Snösaga...

DarkMystic

Swordsman
Länge har jag hört att Snösaga ska vara en av de bästa köpeäventyr som finns, men fast jag har spelat större delar av den nu tycker jag att den rent av dålig. Är det att vi spelar den "fel" eller är ryktet falskt.

/DarkMystic som bara undrar...

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har bara läst äventyret och inte spelat det, men jag blev väldigt besviken vid första anblicken. Sagostämningen från Vildhjarta var som bortblåst, och istället vimlade det av drakar och dödsgudar. Dessutom tycker jag att äventyret känns alldeles för styrt och rälsat (även bokstavligen på ett ställe :gremsmile:). Att nämna Snösaga i samma andetag som Svavelvinterserien känns väldigt omotiverat, tycker jag. Det är nog inte dig det är fel på.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Det beror nog på lite flera olika saker:

1. Det är en av de bästa svenska köpkampanjerna, men det betyder egentligen inte så mycket, eftersom de flesta svenska köpkampanjerna är rent skräp.

2. Typen av stämning passar dig inte.

3. Den är vansinnigt krånglig att spelleda och mycket att hålla reda på, har du inte en ambitiös SL kan äventyret tappa mycket där.

4. Den är skriven rätt mycket som en krönika över en spelad kampanj, snarare än som ett kampanjupplägg med olika öppningar och möjligheter. En ovan SL blir i det närmaste tvungen att rälsa hårt.

5. Den är från början alldeles för välbeskriven, det är i det närmaste en låsning, men blir sedan alldeles för löst beskriven, nästan skissartad.

6. Och ja, den har delar som är ur rollspelssynpunkt skitdåliga. Det fungerar i andra berättelseformer/medier, men som rollspelsberättelse? Knappast, de måste skäras bort.

I vilket fall, jag har spellett knappt första delen (av tre) med min spelgrupp, och vi hade riktigt, riktigt, riktigt roligt. Men det krävdes så jävla mycket jobb av mig. Det var värt det, men ändå på gränsen...
Så i ärlighetens namn... det finns så mycket potential i den kampanjen att det nog beror på hur ni spelar den, snarare än att den skulle vara dålig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ni spelar det fel

...ja, antingen det eller så passar inte stämningen er. För en dålig kampanj är Snösaga absolut inte. Svårledd, ja. Men abslout inte dålig. Jag skulle vilja påstå (och troligtvis mina spelare med mig) att vi aldrig haft så kul med något köpeäventyr som med Snösaga.

Här redogör jag för de största bristerna i kampanjen. Som SL bör man vara medveten om de bristerna. Om man är det och dessutom är beredd att modifiera kampanjen något (det måste man inte göra, jag gjorde det inte) så blir Snösaga en upplevelse utöver det vanliga.

Så anledningen till att du inte gillar kampanjen torde således vara;

1. Stämningen passar inte er.
2. Er spelledare klarar inte av att leda kampanjen.

/Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svenska kampanjer? (kanske lite OT)

Det är en av de bästa svenska köpkampanjerna, men det betyder egentligen inte så mycket, eftersom de flesta svenska köpkampanjerna är rent skräp.
Nu finns det ju ganska ont om svenska köpekampanjer. Hur många fler än Snösaga, Den femte konfluxen, Den nidländska reningen och Undergångens arvtagare (Pirit och Nordholmia till Mutant) finns det? Jag har bara läst Den femte konfluxen och Undergångens arvtagare och tycker att de är riktigt bra. Vilka är det som är skräp?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Svenska kampanjer? (kanske lite OT)

Hur många fler än Snösaga, Den femte konfluxen, Den nidländska reningen och Undergångens arvtagare (Pirit och Nordholmia till Mutant) finns det?
Ärans väg, DoD
Bris Brygga (kommer inte ihåg vad den verkligen hette), Mutant

Radagast

Swordsman

För att fortsätta med DoD finns ju även Härskarserien (Handelsfursten, Tempelherren, Demonprinsen)

// Radagast

Foggmock

Myrmidon
Tja, jag vet inte vart du har hört att det ska vara bäst...

Om du dristar dig till en liten sökning så har (mest jag och Vitulv) forumiterna tyckt både bu och bä om Snösaga, men mest bu om jag minns rätt.

Snösaga har en fruktansvärt stor potential att bli asballt, bombastiskt och ärke-episkt. Det är INTE samma grisodliga mysighet som i Vildhjarta, utan istället en mer trovärdig bild av de karga och ogästvänliga Stormländerna, och en gnutta jordens undergång. Själv har jag inte mycket för de senare delarna i boken, men första delen med bröllopet och så vidare tycker jag är toppen.

Nu är ju Snösaga skrivet på frilans till stor del om jag minns rätt, men det har ändå det som jag kallar Riotmindssyndromet - fullspäckat med goda idéer och uppslag, men man måste ändå sålla och lära sig att ta till sig det som är bra och göra sin egen grej av det, något jag kan tro att yngre/mer oerfarna spelledare har svårt för.

Foggmock - från inuti ett fort av Kaplastavar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Ärans väg, DoD
Bris Brygga (kommer inte ihåg vad den verkligen hette), Mutant
(Den grå döden hette de två Mutant-äventyren Nekropolis och Bris Brygga tillsammans.)

Du har rätt, men jag valde att inte nämna dem, eftersom de kändes som enstaka äventyr som råkade hänga samman (speciellt Ärans väg). De andra kampanjerna har i alla fall haft någon del som förtjänat beteckningen kampanj.

/tobias

Eksem

Champion

Heh, jo, det finns väl inte så många fler än de i tråden nämnda, jag borde nog skrivit köpäventyr istället, som jag tänkte.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Köpäventyr (fortfarande lite OT)

Heh, jo, det finns väl inte så många fler än de i tråden nämnda, jag borde nog skrivit köpäventyr istället, som jag tänkte.
Då håller jag med dig. Svenska kampanjer tycker jag ofta är bra, medan det är lite mer tveksamt med de kortare köpäventyren, och även de kampanjer som bara består av kortare äventyr.

/tobias

Eksem

Champion
Re: Köpäventyr (fortfarande lite OT)

Mja, svenska kampanjer har väl en hyfsad nivå i alla fall, men om man tar Ärans Väg, Härskarserien, Nidländska Reningen, Snösaga, Den Femte Konfluxen (vilka är de jag kommer på på rak arm som jag spelat) är det väl Den Femte Konfluxen och Snösaga som har stor potential att bli bra, medan de andra känns verkligt hopplösa (jag vet inte hur många gånger mina spelare suckade "ahmen... skärp dig..." när vi spelade Härskarserien, fast jag verkligen, verkligen, verkligen försökte. Vi avslutade den inte).

G

Guest

Guest
Allt handlar om SL och spelare... Givetvis går det till och med att få Snösaga till en bra kampanj....

Jag er dock ett visst antal problem med Snösaga...

1. För linjärt och styrt. Det känns nästa som Max Pain 2.
2. Känner igen det här. Hela upplägget känns igen... Finns ett flertal kloner med liknande story och handling...

Synd att Snösaga inte föll mig i smaken, jag hade verkligen hoppats på ett liknande äventyr med samma stämming som i Vildhjärta...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Synd att Snösaga inte föll mig i smaken, jag hade verkligen hoppats på ett liknande äventyr med samma stämming som i Vildhjärta...
Håller i princip med. Jag hade i och för sig otroligt kul med Snösaga men hade mycket hellre sett att äventyren/kampanjerna hölls på samma nivå och i samma stämning som Vildhjärta.

Vildhjärta är verkligen ett fantastiskt äventyr.

/Vulf

peterb

Swordsman
Tips på hur man kan modda Snösaga?

Jag har just "upptäckt" Trudvang. :gremwink: Och är helt klart positivt överraskad! Vildhjärta (som jag bara läst hittills - inte spelat) är ett av de bättre köpäventyr som jag läst, omslagsbilden sålde mig direkt. :gremsmile: Snösaga verkar dessvärre inte vara lika bra - främst pga detta "rädda hela världen" syndromet. Personligen föredrar jag nämligen lite mer grisodling framför hjälteköret. Nu till min fråga - är det någon som har några förslag på hur man kan få Snösaga att bli till något som är lite mer åt Vildhjärta hållet? Ett äventyr som RP kan klara av med hjärnan istället för med musklerna?

Eksem

Champion
Re: Tips på hur man kan modda Snösaga?

Vem har sagt att man måste rädda världen med musklerna? Jag tror ingen situation i Snösaga kräver en frontalattack. Snarare leder det för det mesta till ond bråd död, för rollpersonerna.

Vad man annars kan göra för att förvandla kampanjen till något mer grisodligt är väl att inte låta rollpersonerna vara kampanjens huvudpersoner, och använda kampanjens ganska styrda och linjära berättelse som en slags metaplot istället.

Men det är förstås inte bara där Snösaga skiljer sig från Vildhjarta. Snösaga är mycket mörkare, skitigare, mer ångestfyllt och våldsamt. Färre mysiga jättar som sover under granar och fler hårdsupande vikingatyper som skaffar barn med farsans älskarinnor. Är det stämningen från Vildhjarta man är ute efter rekommenderas snarare att man skippar Snösaga helt och hållet, och sneglar mot Riotminds eller Medusa Games gratisäventyr istället (Vinterskogens Hemlighet är en personlig favorit).

Rising

Vila i frid
Re: Tips på hur man kan modda Snösaga?

Det finns inte så många utmaningar som måste klaras förbi via våld, men de som finns är å andra sidan i svåraste laget. Jag tycker dock att det vore helt fel att vinkla om spelet så att det blev utmaningar för hjärnan istället.

Vildhjarta är ett äventyr för hjärnan. Det som präglar Snösaga tycker jag snarare är utmaningarna för hjärtat: Dels (förstås) i spelets klimax, men det syns på många andra ställen. Det är den som har vad som förr kallades karaktär (vilket inte är detsamma som den engelska betydelsen av ordet) som kan klara sig, medan den som är oaktsam, dumdristig, lynnig eller som tappar tålamodet det går illa för.

En av spelets höjdpunkter för min del var ett långt samtal om vem som hade minst att förlora på att ge upp sin syn. Jag har i skolan fått spela små rollspel där vi skulle gestalta personer i en livbåt och försöka komma överrens om vem som skulle tvingas offra sig för resten, men dessa övningar har aldrig riktigt gripit tag i mig på allvar. I snösaga fungerade det däremot på ett ruskigt inlevelsefullt sätt. Spelarna bara satt och pratade med varandra så länge att jag helt glömde bort att spelleda, och bara satt och lyssnade. Det slog mig som något väldigt fascinerande och häftigt: Att kunna lämna över utmaningen helt i spelarnas händer. Det fanns inget "rätt" eller "fel", utan de fick själva ta hand om all spänning och dramatik. Häftigt.

Om jag skulle spela om Snösaga så skulle jag kanske omvandla några av de spelmässigt svåra händelserna (striderna) till den här typen av hjärte-utmaningar för att göra kampanjen mer konsekvent och helgjuten. Brotbesten skulle exempelvis kunna vara halvdöd när man hittar den, och skrika ut höga bröl som får grottans väggar att skälva omkring den och stalaktiterna i taket att oroväckande dallra fram och tillbaka. Om man sedan nämner att brotbestens betar blänker i grottmörkret så kan det säkert vattnas i munnen på några av de mer giriga rollpersonerna: Men om de försöker skära loss betarna eller döda besten så kommer de få sig en hemsk överraskning; ty då börjar den nämligen skrika så högt att stalaktiterna i taket lossnar och faller ned mot äventyrarna, och om inte det avskräcker dem så slår brotbesten med sina sista ansträngningar in i en grottvägg varpå helva taket faller ned över den och de som den velat ta med sig in i döden.

Typ. Det där vore en utmaning som den rättrådige hjälten skulle gå helskinnad ur, men som både muskelpaketet och den listige problemlösaren skulle gå bet på.

Med fler sådana så tror jag att Snösaga skulle kännas som det sanna epos (i stil med Illiaden) det är. Det var också det jag gillade med sviten Vildhjarta - Snösaga; då den ena påminde om en godnattsaga (eller fabel) till tonen och den andra var ett lite råare och mer sedellärande epos. Nu har jag inte läst Eldsjäl, men jag är nyfiken på hur jag skulle kunna brodera ut det äventyret till ännu en sagotradition.

Att göra Snösaga till ännu ett Vildhjarta tycker jag vore meningslöst. Ungefär som att fortfarande gå omkring i blöjor som vuxen för att man tyckte att det var så skönt när man var bebis. Konformitet är för töntar.

Johan K

Gammal & dryg
Har ägnat mig att föröskt läsa igenom Snösaga några gånger & kommit fram till att det är maffigt, stort & en del karaktärer att hålla reda på...
& ja, det är ett bra äventyr tycker jag.. Dock så krävs det ju sin beskärda del av SL ju.. Att nämna rätt & fel i sådana saker tycker jag... *försöker komma på rätt formulerinar* Det är kanske en fråga lite hur man är som sl & vilka äventyr som man gillar att lira.. För min del så gillar jag att det är enkelt & lätthanterligt.. Får välldans gjärna vara uppbygggt som Vildhjarta.

/ Joham K, som är på G att besöka John Blund i dena stund..