Hmm, menar du att rollspelet har RÄTT känsla eller BRA känsla?
Många menar ju att DoD6 har en del rätt coola ingredienser för att ge spelet RÄTT känsla för att vara ett utpräglat "nordiskt" rollspel. Kungstrollen i Jorges, texempel, och "nordifieringen" av alla namn så att de inte liknar något man hittar i andra fantasyspel. Därför klagar ju folk på de monster som de anser bryter mot denna "rätta" känsla. Har man tillräckligt mycket med "fel" känsla så blir allt ostrukturerat och känslan försvinner.
Eller menar du att du saknar "bra" känsla, vilket är svårare att sätta fingret på och som man menar när man säger saker som "det här rollspelet har verkligen SJÄL" eller "det märks att utvecklarna varit passionerade inför det här projektet. Det är mycket kärlek mellan pärmarna i denna magiska utgåva". Sådana uttalanden är förstås omöjliga att understöda med vettiga argument.
Jag tror faktiskt att den där typen av BRA känsla snarare är ett utslag av att produkten ligger rätt i tiden. Om du verkligen saknar en sorts rollspel och vill spela på ett sätt som inget rollspel klarar av att göra, då kommer du bli förälskad i det rollspelet som till sist tillfredställer detta behov hos dig. Du säger att rollspelet har "själ", att det har "bra känsla" eller att det är "magiskt". Vad du egentligen menar är "det här var precis vad jag önskade mig!" Det har nog egentligen inte så mycket med rollspelets egna kvaliteter att göra. När jag tittar i ett par gamla grejer som jag brukade tycka var magiska så har jag svårt att riktigt se var magiken kan ha legat någonstans. Med efterkloka ögon kan jag däremot minnas varför jag gillade rollspelet så mycket när det väl begav sig. Ofta har det med helt andra saker att göra än att rollspelet i sig var sådär himla bra.
/Rising