Nekromanti Det där Vildhjarta då?

Simon

Swashbuckler
Efter Snösagatråden nedan blev jag nyfiken på Vildhjarta.

Är alla överens om att det är ett så bra äventyr som det verkar när det jämförs med Snösaga? Styrkor? Svagheter?

/Simon, nyfiken

Svempa

Veteran
Vildhjärta är till skyllnad från Snösaga inte styrt utan det kan slumpa sig på många olika sätt vilket är mycket roligt. Vildhjärta har en härlig stämning och till skyllnad från Snösaga har det inte det tunga "världen kommer förintas" över sig utan ger en mycket bra bild i DoD6 fantastiska värld Trudvang.

Om inte sl är villig att förbereda äventyret noga kan det nog lätt li en smula tjatigt tt varje dag gå omkring i någon jädra skog men om sl däremot vill lägga ner lite arbete på stämningstexter, spänningsmoment, höjdpunkter och slp kan det bli väldigt roligt kan jag säga av egna ärfarenheter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vildhjärtas förträfflighet [SPOILER]

• Upplägget i stort
  • Stämningen
  • Att spelet passar i princip vilken äventyrargrupp som helst
  • De fantasiska spelledarpersonerna
  • Finurligheten i utmaningarna
  • Trudvangkänslan

Foggmock

Myrmidon
Lite tillägg, fortfarande spoiler

Slumptabeller för möten, strunta i att slå utan välj själv istället.*

Själv satte jag mig ner och verkligen klurade på i vilken ordning saker och ting ska komma. Man sätter en jääkligt spookig stämning genom att inleda med den döda jägaren och fortsätta till Herlaug, stackarn som inte vet om att skogen är förtrollad utan stannar för sitt silver. Sen kan man lura ner dem i Drakriddarnas helgedom eller kasta Nidendomskrigaren på dem.

Lindormen och Isgrottan kan vara möjliga fortsättningar, liksom de sakerna som "hänger ihop" med lindormen - basilisken och vättarna till exempel. Dvärgarna eller Timil kan man ta vilket som först, men då måste den andra komma senare så att det inte känns som att så fort de fått "questen" så springer de in i lösningen. Dvärgkumlet och Kvaler kan vara en mycket värdig avslutning om de klarat sig såhär långt. Emellan lägger man då den döda flickan, gäddan, spökträdgårdsmästaren (min absoluta favorit av alla möten), skelettbyns hemlighet (se till att inte slumpmässigt kapa bron bara, även om det kan bli härligt hopplöst när de ska sova på saken på "ön" och blir överfallna...) och Drej Svartenbrandt-spåret, kanske tillsammans med Oltur.

Jag skulle hellre bränna varenda rollspelsbok i min samling än att förlora det här äventyret.

Faktum är att jag hellre sparar Mutant: UA och World of Synnibarr (Haha Dante :p) eftersom jag till stora del kan Vildhjarta utantill.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningssången. Rollspelens Oscar går till Vildhjarta, för detta är något av det bästa, mest innovativa och inspirerande jag har ens hört talas om.

Foggmock - lyrisk

Rising

Vila i frid
[spoiler]

Jag diggar Vildhjärta, men tycker att det inte riktigt funkar att spela det om man ska slumpa så mycket. Platserna ligger liksom så att vissa måste påträffas före andra för att det ska bli häftigt, och då blir det ju rälsat iaf när allt kommer kring.

Det jag avskyr mest är att man måste beskriva skogen så mycket för att spelarna verkligen skall känna sig isolerade och vilse. Det tröttnar man på väldigt fort, och då blir det bara "efter si och så länge kommer ni fram", och det är synd. Det hade varit mycket bättre om det fanns några linjära saker som förändrades långsamt under ens vistelse i skogen, så att man långsamt, långsamt kunde förnimma skillnader som var intressanta att bygga små rese-händelser kring. Och några intressanta spelledarpersoner att ha med på resan vore kul också.

Skogen är till en början magisk och svårnavigerad, men ganska snart hittar spelarna en möjlighet att kunna röra sig fram och tillbaka precis som de vill, och då känns den nästan mindre magisk än en helt vanlig skog, vilket jag också tycker är synd. Men konceptet är så nytt att man kan förlåta Riotminds för det mesta.

Det finns några fantastiskt klassiska platser och personer i spelet (som känns som framtida Vindhand-karaktärer (=en känd spelledarperson från ett superklassiskt äventyr)) och ett par kluriga hinder ivägen för de spelare som tror att det bara är att hacka sig igenom allt och alla för att nå dit de vill.

Jag tycker att Snösaga har en fetare och mer engagerande setting, men Vildhjarta är ett klockrent litet myspysäventyr som passar bra för ett rollspelspass där man inte har för höga snpråk men ändå vill bjuda spelarna på ett litet utropstecken.

ro83rt

Swordsman
Den största svagheten är att man kuskar omkring i en skog så länge. Det blir trist för alla att höra alla beskrivningar efter ett tag. Man kan ju alltid rationalisera bort dessa. Annars är skogen full av häftiga möten och SLP´s. Att planera och öva in alla personligheter är ett rent nöje och också ett krav. Spelar man utan att lägga så mycket krut på rollspelandet så kommer man troligtvis inte att uppskatta äventyret. Gillar man å andra sidan att spela sin karaktär med inlevelse så är Vildhjarta ett riktigt häftigt äventyr.

G

Guest

Guest
Egentligen är det ju faktiskt inte just skogen i sig som är så väldans ball utan det är kombinationen av händelser och sköna SLP´s... Så varför inte placera dom på anda ställe än just skogen... Dra ut på det till en längre kampanj... typ...

MVH
Lexx

Johan K

Gammal & dryg
Re: Det där Vildhjarta då? (Eventuellt lite spoile

Jag kan ju bara instämam lite i kören, som säger att Vildhjarta är ett synnerligen bra äventyr.
Den inehåller en stor potensial av saga, mystik, upplevelser !!
& det bästa är ju nästan att man ska lösa det utifrån icke-vålds-principen !! Finns det nått annat äventyr som speciellt poängterar det ? :gremconfused:
Gilla även upplägget att det är så frit upplaggt när det gäller möten & sådant. Det gillar iaf jag välldans mycket !

Svagheten kan var att mans kansek tröttnar på att man kommer till samma plattsflera gånger...

/ Johan K, som har rast för tillfället

Targon

Hero
För den som vill undvika att autokratiskt lotsa sina lydiga spelare längst en strikt linjär berättelse fungerar Vildhjarta som utmärkt inspiration för ett kreativa fisktanksalternativ. Jag instämmer dock med de som hävdar att skogen innebär ett begränsat rum som i längden blir tjatigt, speciellt om man knatar runt där för länge. Äventyret hade IMHO mått bra av några skumma portaler till andra världar och uppdrag att lösa i parallella universa. Jepp, det låter kanske utflippat, men jag gillar portaler. :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Vildhjärtas förträfflighet [SPOILER]

Upplägget på äventyret är genialt och nytänkande. Istället för en rälsad story med olika hållpunkter där vägval kan göras så är Vildhjärta helt unikt. Hela äventyret består i princip av en mängd slumpmässiga möten och platser.
Verkar vara samma upplägg som Marsklanden till EDD, fast bättre utfört.
Nytänkande? Kanske inte helt och hållet. Genialt utfört? Mycket möjligt. Jag har nästan bara hört gott om Vildhjärta (-hjarta?).

/Joel - föreslår en titt på Marsklanden för att jämföra.

ro83rt

Swordsman
Egentligen är det ju faktiskt inte just skogen i sig som är så väldans ball utan det är kombinationen av händelser och sköna SLP´s... Så varför inte placera dom på anda ställe än just skogen... Dra ut på det till en längre kampanj... typ...
Där håller jag inte alls med. Skogen, som symbol för det okända och fantasieggande, är en perfekt scen för Vildhjarta. Att förlägga äventyret någon annanstans skulle ta bort en hel del av sagoskimret. Barkebull blir inte lika skön i en stad som under en gran.

G

Guest

Guest
Klart det är så... Men om man är rädd för att skogen och dess stämming blir tjatig i längden så skulle vildhjärta mycket väl kunna "spridas" ut, som jag nämde i en längre kampanj...

Klar man inte ska placera dom stämmningsfulla SLP´s som finns i någon tråkig stad eller vilken situation som helst [typ när rollpersonerna tar en öl i något värdshus]. Men skogen i sig är ju inte specifikt mer stämmningsfullt än någon annan plats om man jobbar lite på det... Det finns ju berg, sjöar, hav, dalar, magnifika slott och fantastiska katakomber...
Varför skulle dom platserna inte kunna vara en "symbol för det okända och fantasieggande?"

MVH
Lexx

Foggmock

Myrmidon
Att springa in i dvärgkumlet eller drakriddarnas helgedom i en vanlig dungeon är ju inget särskilt ballt om man jämför med att hitta det i en skog. Känslan av övergivenhet ökar mångfalt.

ro83rt

Swordsman
Klart det är så... Men om man är rädd för att skogen och dess stämming blir tjatig i längden så skulle vildhjärta mycket väl kunna "spridas" ut, som jag nämde i en längre kampanj...
Klar man inte ska placera dom stämmningsfulla SLP´s som finns i någon tråkig stad eller vilken situation som helst [typ när rollpersonerna tar en öl i något värdshus]. Men skogen i sig är ju inte specifikt mer stämmningsfullt än någon annan plats om man jobbar lite på det... Det finns ju berg, sjöar, hav, dalar, magnifika slott och fantastiska katakomber...
Varför skulle dom platserna inte kunna vara en "symbol för det okända och fantasieggande?"
För det första har Vildhjarta ett väldigt påtagligt sagotema. Man ska hitta svar på gåtor genom att interagera med konstiga kufar. Skogen är stället att vara på när det gäller sagor, och framförallt i Trudvang.

För det andra är en del av äventyret att man inte kommer någonstans. Om man kunde röra sig som man vill försvinner en del av känslan. Kufarna blir mer kufiga eftersom man är fast i ett avgränsat område och det bättre framgår hur olika de är. Eftersom man är tvingad att träffa på dem så kräver också det av SL att han gör något underhållande och speciellt av varje person. Annars blir äventyret trist att spela. Dessutom så försvinner våldspärren om man har en större yta att röra sig på. Det blir lite underligt om blotresarna kan dyka upp var som helst.

Det är klart att det kan vara underhållande och stämningsfullt att spela i andra miljöer, men det går inte att ta ifrån skogen dess plats som skådeplats för de flesta sagor och sägner. Det vore då synd att ta ifrån äventyret denna automatiska stämningshöjare.

G

Guest

Guest
Absolut... Jag gillar hela idén med skogen och dess hemligheter, stämmningen och atmosfären... Vad jag menar är att om man är rädd för att det kan bli långK-Kigt så kan man försöka ändra på det... Alltså lägga platserna, alla SLP´s och händelserna på andra ställen än just den specifika skogen....

Jag tror att med lite bearbetning så skulle just själva huvudtråden göra sig bra i en längre kampanj...

Det vore då synd att ta ifrån äventyret denna automatiska stämningshöjare.
Håller även med där. Men man ska inte alltid ta den enkla vägen och bli bekväm. Låt andra platser också uppfyllas av den atmosfär och stämmning som råder i skogen... Jag tycker att katakomber, havet eller vilken plats som helst kan bli en lika fantastisk upplevelse...

Nog om detta... Jag försår din poäng, håller med... men ändå vill jag gärna tycka att man inte ska låsa sig vid vissa återkommande teman...

MVH
Lexx - På spellistan: Venom - Black Metal

G

Guest

Guest
Att springa in i dvärgkumlet eller drakriddarnas helgedom i en vanlig dungeon är ju inget särskilt ballt om man jämför med att hitta det i en skog. Känslan av övergivenhet ökar mångfalt.
Beror på SL. Jag personligen har lättare att få till en skön stämmning just i katakomber eller Dvärkumlar som du kallar det för...

Men det handlar egentligen bara om tycke och smak... och givetvis hur pass bra SL man är. Och eftersom jag är nog Sveriges bästa SL så är det inga problem vad man än väljer.... :gremtongue: Eller hur!

Fast jag vill nog klargöra lite. Atmosfären just i Vildhjärta är oslagbar. Jag digger den fethårt! Så jag har inga problem med risken för att spelarna skulle tröttna på dom återkommande skogsbeskrivningarna... Som jag tidigare nämt. Synd att Riotminds inte klämer ur sig fler liknande äventyr i samma stil. Mer Vildhjärta, mindre snösaga!

MVH
Lexx - På spellistan: Children Within - Astraia

MVH
Lexx -

Isilme

Veteran
Den där stämningen då?

När Vildhjarta ändå är på tal vore det trevligt om någon som spellet/spelat det kunde ge lite tips på stämningshöjande faktorer o dyl.
Jag ska eventuellt (om min förkylning tillåter) spelleda det ikväll och det jag har laddat upp med är:
- En del handouts
- Ljus
- Stämningsmusik
Finns det något annat man kan använda sig av som förhöjer skogsdunkelkänslan?
Jag har för första gången i mitt liv förberedit ett äventyr på allvar:
- Ritat karta
- Skrivit stödord på varje möte
- Förberett SLP lite bättre
osv
Finns det något annat man ska tänka på innan man börjar spela?
/Glimfrost är tillbaka med frågorna

ro83rt

Swordsman
Mitt tips är att du arbetar igenom alla SLP´s så de har en rolig och gjuten personlighet när du sedan spelar upp dem. Eftersom det inte går att fajta sig igenom äventyret så måste man som spelare vilja konversera med alla figurerna i skogen. Det innebär självklart inte att det inte skulle finna irriterande personligheter men att det ska vara roligt att träffa dem.

Sedan skrev jag ut alla hemligheter och svar med tuff stämningsfull text, och delade ut allt eftersom spelarna kom över dem. De kunde ju lika gärna ha skrivit upp dem själva men det är alltid roligt att få saker.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Den där stämningen då?

Kolla min hemsida vettja, där finns det exempel på handouts till just Vildhjärta.

Klicka bara på länken i min signatur.

/Vulf