Nekromanti Det första spelet

Helmgast
Vilket var det första spelet? Sten-sax-påse? Singla slant (fast med nåt annat än mynt)?

Jag diskuterade saken med min mor idag, och det vi trodde var att det första spelet uppkom då man skulle bestämma vem som skulle göra något jobbigt - och då uppfann människan slumpen. Kanske i form av att man kastade upp en pinne av nåt slag, och den som pinnen pekade på förlorade/vann.

När uppfanns tärningen? Kortspelet? När skapade spel som krävde något mått av taktik? Singla slant räknas givetvis inte, men tillochmed fia med knuff har ju nån form av taktik i sig.

Nån som har några bra eller dåliga idéer om spelandets historia? Fysiska aktiviteter som brottning, duell eller löpartävlingar räknar jag som sporter, så det är inte det jag är ute efter.

Johan K

Gammal & dryg
Varför/varför inte?
Med risk för att göra bort mig helt här, men är inte GO förbannat gammalt ?? Om jag inte minns helt fel så är det spelet ifrån Kina. Även varianter shack är väll åxå ruggit gammalt.. Eller ?

Nån som har några bra eller dåliga idéer om spelandets historia?
Well, antar att tristess, utråkning är kreativa saker som föder fram kreativa & roliga spel. Även allmänna klurigheter kan jag mycket väl tänka mig är saker som föder fram spel.

Helmgast
Go eller schack kan väl knappast vara de första spelen? Det måste väl ha funnits simplare spel innan dess?

Rising

Vila i frid
Go eller schack kan väl knappast vara de första spelen?
Go kallas faktiskt då och då för det äldsta spelet.

Ett annat urålderligt spel, från Egypten, är Senet. Senet är förmodligen det äldsta "tärningsspelet". Man använder inte traditionella tärningar, utan fyra stycken "mynt" som singlas.
1 vit sida uppåt = 1 steg
2 vita sidor uppåt = 2 steg
3 vita sidor uppåt = 3 steg
4 vita sidor uppåt = 4 steg
och (det här är häftigt):
4 svarta sidor uppåt = 6 steg
Spelet i sig är rätt krångligt, dock. Det är inte ett enkelt kapplöpningsspel mellan två spelpjäser, utan man har istället fem gubbar vardera som skall flyttas framåt mot målet. Man kan givetvis angripa andra pjäser genom att landa på dem, men det som gör det så häftigt är att man också kan låta ens pjäser samarbeta på två olika sätt: Två allierade pjäser ger varandra skydd om man sätter dem bredvid varandra (då kan de inte angripas), och sätter man hela tre eller fler pjäser bredvid varandra så har de blockerat vägen för motståndarna; då kan de inte ens hoppa över.
Spelplanen är en sicksackväg på 3x10 rutor. Ruta 26,28-29 är frizoner där man inte kan angripas, och ruta 27 är en otursruta som skickar en tillbaka till början igen.
Osv.

---

Ett annat jättegammalt spel borde vara det som jag kallar för Kalaha. Mina källor (All Jordens Spel och Lekar) benämner dessa spel som Mancala-spel. Linjerna till dem skall vara inristade i såväl Cheopspyramidens stenar såväl som i Luxor- och Karnaktemplen på östra Nilstranden.
En variant, wari, ser precis ut som Kalaha, men där används sidoskålarna för att samla upp fångade stenar; man hoppar dock över dem när man tagit upp stenar från en grop och skall börja flytta dem vidare. "Fångar stenar" gör man om den sista stenen man lägger i en skål hamnar i en skål på motståndarens sida där det redan ligger en eller två stenar. Så när man har tre eller fler så är de skyddade.

Jag tror att dessa spel är äldst, eftersom de är så oerhört enkla att skaffa resurser till. Att det inte finns så många spår efter de allra första spelvarianterna beror helt enkelt på att spelet till en början inte ens spelades på något "bräde" utan bara med stenar och gropar i marken.

---

Förutsatt att inte någon variant på "dra kortaste strået" räknas som ett spel, förstås.