Nekromanti Det förtryckta Skåneland

Ymir

Liten kantbaron
http://en.wikipedia.org/wiki/Unrepresented_Nations_and_Peoples_Organisation

"The Unrepresented Nations and Peoples Organization (UNPO) is a democratic, international organization. Its members are indigenous peoples, occupied nations, minorities and independent states or territories which lack representation internationally."

Notera alltså att Skåneland är med där - i samma klubb för förtryckta minoriteter och ockuperade territorier som Aceh, Kurdistan, Tibet, Östturkestan och Tjetjenien... (Sameland får inte vara med, de har ju officiell representation i form av Sametinget). Det säger något om den svenska kulturimperialism och det dagliga förtryck vi upplever här nere.

Så, öh...fram för frihetskampen! Befria Skåneland från Sverige!

eller...öh...nåt.

- Ymir, något förbryllad

Marcus J

Hero
Äh?!?

Som varande skånelandbo så går jag ju självklart med i upproret!

Eller kanske inte. Artiklen om skåneland som man kunde klicka sig vidare till var ganska intressant, en snabb sammanfattningen av sånt man visste och en lagom smula nytt som man inte kände till. Att skåneland som ord dock oftast används av separatister är något som jag aldrig hört om, men jag är å andra sidan halläning och sådana galna ting är det bara skåningar som sysslar med. :gremwink:

/Marcus som inte heller förstår att skåneland är medlem i UNPO men tycker att det inte hade varit helt fel med lite mer skånelandhistoria i grundskolan, men som å andra sidan ville ha haft mer historia överhuvudtaget.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: På tal om det...

Ni folk uppifrån landet är så lättlurade. Inte nog med att vi slipper er, ni gör dessutom jobbet åt oss! :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
Så, öh...fram för frihetskampen! Befria Skåneland från Sverige!
Mmkay !
Får väll joina motstånsrörelsen då.. :gremsmirk:
Framför ett fritt skåneland !

/ Johan K, som hötter lite med näven

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ganska tramsigt, egentligen

En mycket, mycket liten men mycket, mycket högljudd grupp skånska regionalchauvinister har gjort ett gott arbete i att få delar av omvärlden att tro skåningarna är en förtryckt minoritet, att det skånska språket (sic!) motarbetas och att "Skånelands" historia förtigs av ockupationsmakten.

Visste jag inte bättre skulle jag tro att det rörde sig om ett dåligt skämt.

Dewil, leg. bättrevetare