Ymir
Liten kantbaron
Jag inser nu dock, att det finns en typ av färdigskrivet material som jag uppskattar lite. FFGs Star Wars har modular encounters, vilket är förberedda mikro-scenarion som lämnar många öppna frågor efter sig, och som kan pluggas in i befintliga kampanjer. De är inte äventyr, snarare än de situationer, scener, minigames (typ ett swoop race) eller mini-dungeons, men om man broderar ut dem själv hade vissa av dem säkert tagit ett spelmöte eller två att spela igenom. Jag är nyfiken på potentialen i modular encounters, och jag känner spontant att det är något som hade passat väldigt bra i Neotech. Kartpaketet till Neotech Edge designades lite med modular encounters i åtanke.
När jag nu kom att tänka på modular encounters insåg jag att jag uppskattar färdigskrivet material mycket mer i Star Wars än i andra spel. Orsaken är Star Wars-regelsystem, där genomtänkta, skräddarsydda tabeller över advantages och threats (utfall på tärningarna) kan förgylla varje scen. Sådana tabeller lämpar sig väl för modular encounters och för färdigskrivet material.
När jag nu kom att tänka på modular encounters insåg jag att jag uppskattar färdigskrivet material mycket mer i Star Wars än i andra spel. Orsaken är Star Wars-regelsystem, där genomtänkta, skräddarsydda tabeller över advantages och threats (utfall på tärningarna) kan förgylla varje scen. Sådana tabeller lämpar sig väl för modular encounters och för färdigskrivet material.