Nekromanti Det här är verkligen viktigt för mig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
(med hopp om att det är postat i rätt forum)
Vad jag har:

Ett rollspel som skrevs första gången 1984 och blev klart i version 4 2005.
Jag har ett företag.
Jag har ett jobb.
Jag har ett barn.
Jag har en sjuk mamma.

Vad jag inte har:
Tid.

Vad jag behöver:

Speltestare. Och med det menar jag erfarna speltestare. Och med det menar jag utan mig som SL för det är just det jag inte hinner. Jag behöver en entusiastisk men erfaren kritisk spelgrupp som vill prova något nytt genom att testa mitt spel. En spelgrupp som vill testa ett svenskt gediget rollspel i SciFi setting. Som kan ge konstruktiv kritik och som inte letar fel för att det är kul utan hittar fel där de inte bör uppstå i enlighet med spelets och reglernas koncept. Stavfel/gramatiska fel får gärna markeras men det är inte det jag är ute efter.

Vad får man som testare?
Du får testa ett nytt system som jag under de snart tio år jag hållt till här inte sett tidigare. Jag kan inte ersätta, det här måste handla om ren och skär entusiasm för en spelgrupp som vill prova ett svenskt scifispel med en värld beskriven på ca 500 sidor och regler på ca 300 sidor men enkelt att lära sig - mycket av reglerna fungerar som referens.

Vad är det för system?
Systemet är, om det nu inte innehåller de fel jag hoppas ni inte hittar, i mitt tycke väl strömlinjeformat. Systemet är utvecklat under 2 år. Efterssom jag är förvissad om att det kommer bli väldigt få svar för att jag vet att alla är så upptagna med sitt så får ska jag försöka teasa er. Jag väljer 9 punkter då systemet heter System 9.

1) Systemet får strider och färdighethetskast att bli mycket mer spännande än slå över/under FV för att lyckas. Det är ett väldigt enkelt system men bygger bra spänning. Det var här hela systemet tog sin början: Jag lessnade på att slå över FV+x och därmed lyckas eller misslyckas.
2) Man kan påverka striden mer än bara att någon tar skada. Man kan utnyttja hela omgivningen på ett enkelt sätt. Striderna växer till mycket mer än bara slagväxling om man vill och det är verkligen superlätt att göra denna expansion.
3) Jag har helt eliminerat skaderäknandet vilket jag valt att hantera på ett annat sätt.
4) Gjort det möjligt att skapa fordon och ting "on the fly" på några sekunder men som med systemet ändå direkt gör improviserade vapen/ting och fordon alltid lika spännande att använda direkt.
5) En mycket komplex och designad värld som ger hur många intressanta uppslag som helst.
6) En - tror jag - nyskapande karaktärsgenerering som inte innehåller ett enda tärningskast men som förmodligen genererar en mer komplex karaktär än du nånsin spelat redan från början (Om du älskar att slå tärningar finns det regler för det men det är en sekundär lösning).
7) Två stridssystem. Ett för "vakter som bara är i vägen men ska ställa till små problem" och ett för "bossar" om man ska tala dataspelsspråk. Det snabba (första) är faktiskt riktigt kul och tar ingen tid alls att köra. Det andra är alltså mer spännande.
:gremcool: Ett spännande system för "det övernaturliga" som egentligen inte har stor plats i spelet men som har ett system som skänker en känsla av att man är just "utvald".
9) En galax som är uppbyggd på ca 100 provinser varav samtliga är beskrivna i en världsbok och där varje system är ca minst en A4. Därtill tillkommer religioner, högtider, politik, företagande med mera med mera. 500 sidor blev det men det är inte nödvändigt för att spela spelet.

Jag ska inte bli mer långrandig. Jag hoppas det här väcker intresse i en spelgrupp med mycket erfarenhet från regelkonstruktion och som gillar en mer avancerad och komplex setting OCH som brinner och lever för sin karaktär då spelet är mycket karatärsdrivet. Och som orkar fullfölja det här.

Varför skulle nån bry sig?
Jag vet ärligt talat inte. Det finns några rollspelskungar på det här forumet som redan är upptagna men det är den typen av erfarenhet jag är ute efter. Jag hoppas nån bryr sig. Spelet är mer eller mindre ett livsverk som jag en gång ska låta illustrera och distrubuera, gratis eller inte gratis. Men jag kan inte förverkliga det här utan er. För jag behöver nån som kan regler och som kan påpeka buggarna och tala om vad som är bra.

Så jag hoppas verkligen att Du vill! Jag mejlar över spelet och ni sätter er in i det och börjar spela. Ni får självklart cred i reglerna och om någon av er matchar mina illustreringskrav så kommer ni bli ett av förstahandsvalen så klart.

Jag ber nu... till Gud! För hittar jag ingen här så lär nog spelet inte bli mer än vad det är idag. 10 Worddokument och ett gäng stjärnkartor på A3. Kontakta mig här på forumet. Frågor kan ställas direkt eller här.

Bästa hälsningar
Niklas

Arfert

Facit
Vad för slags SF? Space Opera? Mer "verkligt"? Nåt i stil med Dune? eller Stiftelsen?

KamiFisk

Hero
Jag kan säga att jag och min spelgrupp är jäkligt intresserade, vi har precis fått ut de sista buggarna i mitt system(tror jag). Alla gillar Sci-Fi. Samt att jag anser att vi lider av en brist på svenska rymdspel och det vore synd och skam att låta ett sånt här projekt rinna ut i sanden.

Kan då tillägga att jag och min grupp buggtestar gärna.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag önskar verkligen jag kunde ställa upp, men eftersom jag för närvarande är utan spelgrupp (utöver maken) och inte har riktigt den förmågan att se fel i ett system (något iofs maken kan) så måste jag avstå.

Vad jag vill göra med mitt inlägg är dock detta, puscha för att du försöker få fatt i spelgrupper och att du framför allt inte ger upp. Har ditt spel en god motorik och särpräglar sig gentemot de spel som finns i nuläget så ska du inte ge upp. Iofs tror jag inte att du gör det, med tanke på längden som du hållit på med det.

Det roar mig att du (liksom jag själv) tröttnat på att slå färdighetsslag och bara få reda på om du lyckats. Jag vill (om jag nu får ihop en grupp igen) spela rollspel även under stridslägen och andra stressfyllda lägen, men jag vill ändå inte landa på fri form.

Slutligen
Om du behöver någon som bara läser och söker efter stavfel och konstiga formuleringar så kan jag hjälpa dig.

Och till alla andra, snälla ställ upp på detta rop på hjälp. :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker systemet låter mycket intressant, men hänger på Arferts fråga om världen; det enda jag egentligen vet än så länge är att det är SciFi med jäkligt mycket info tillgängligt.

Tyvärr kan jag i bästa fall få alla mina spelare att lyssna på 5-10 minuters genomgång av världsinformation (och kanske en eller två av dem att titta på något skrivet), och då kommer de glömma bort i snitt 97 % efter två minuter, så jag kommer nog inte att kunna testa settingen inom en överskådlig framtid.

Däremot försöker jag gärna pröva regelsystemet separat med spelgruppen, även om jag pga. ovan nämnda spelare inte kan ge några löften om när eller i vilken grad. Och jag hör gärna mer om settingen av rent intresse, men jag har själv inte tid att läsa igenom något långt just nu.

Vimes

Sillkung
Min spelgrupp (nåja, vi spelade en gång förra året..) har snackat om att det vore kul att spela ett sf-rollspel som inte suger (d.v.s. inte är Star Wars d20), och utifrån din beskrivning av spelsystemet låter det trevligt. Problemet är däremot som sagt att vi är sämst på att faktiskt sätta oss och spela något.

Men jag vill anmäla lite intresse ändå. Och jag vill höra mer om spelet. Som efterfrågats: vad för typ av sf är det?

Hanihörnet

Veteran
Jag är mycket intresserad, så skriv upp mig på speltest. I vår spelgrupp är vi mellan 15 och 20 år, och alla förutom jag och en annan är nya till rollspel, så jag kan kolla upp hur spelvänligt det är mot nybörjare.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kul! Jag tror att Starchallenge kommer att rikta sig till ewrfarna spelare. Inte för att regelsystemet är tungt men flr att det är väldigt karaktärsdrivet. Det är inte "Jag vill va en krigare med 16 i Styrka" spelet utan det är komplext i värld och form. Men passar det er spelgrupp är ni självklart välkomna att speltesta. :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag besvarar settingfrågan ovan och utifrån vad du beskriver ser jag verkligen att det verkar omöjligt för er att testa settingen. Men jag är ju mer intresserad av att buggtesta spelsystemet även om det är kul och få synpunkter på världen också. men de 500 sidorna innehåller inga regler alls. Hoppas ni vill testa utifrån detta och ovan sagda.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Korrläsning??? Så klart jag är intresserad av det. Dessutom kanske det inspirerar er att komma igång att spela igen och kanske med Starchallenge?

Jag mejlar dig gärna så vi kommer i kontakt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det låter utmärkt och som att vi bör sätta oss själva i kontakt. Kan jag mejla dig på någon adress?

Poseur

Swashbuckler
Låter ju riktigt intressant faktiskt. Jag skulle precis som tidigare personer postat; vilja veta mer om spelsetting.

/poseur påskmiddag snart

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenges värld...

Det här inlägget är riktat till samtliga som frågat om Strachallenge värld.

Vilket påskägg. Tack för ert gensvar, även från er som inte har tid att speltesta! Dåså. Världen var det...

Jag är dålig på liknelser. Jag har spelat Drakar och Demoner Expert som mest. Sen har jag spelat mitt eget spel Starchallenge. Och sen har jag skapat ett nytt spelsystem och brutit med BRP:en efter mycket om och men och jag har egentligen inte sneglat år något håll alls.

Starchallenge skapades 1984 första gången. 1984 var det ett år sedan Return och the Jedi släpptes. Vi som då var kring 10-11 år hade samma utbud av scifi och rollspel som dagens barn har utbud av gruppboenden och hippiekollektiv så ni kan ju tänka er hur mycket inspiration som fanns att tillgå.

Jag ska försöka sammanfatta Aqua Universa som är settingens fysiska namn och galaxen det utspelar sig i (va finns det bara en galax? Det räcker 200 miljoner galaxer blir någon regelsida för mycket). Frågan är ur vilken vinkel jag ska börja. Låt mig ta den tekniska spelbiten först (Ni får ursäkta längden på inlägget men att komprimera 500 sidor är jefligt svårt) men först kort om bakgrunden.

I och med att många bra dramaturgiska grep vilar mot en fond av en hotande eller pågående konflikt (StarWars, Borta med vinden, Casablanca, Shindlers list, Titanic (båten är bakgrunden, kärlekshistorien är förgrunden) så valde jag också att låta världen vila mot en hotande konflikt. Jag tvekade länge innan jag skapade vad jag kallar Dynastin. Det är ett utnött tema men ett hotande krig och en ondskefull makt bygger bra drama. Dynastin är ett kjesardömme som har sitt säte i en av de sju provinserna i Aqua Universa. Provinsen heter Terros. Terros expanderar ut mot nästa provins, Stjärnvärlden men har ännu inte nåt dit. Däremot erövrarar man mellanrummet mellan provinserna (jfr världsdelar och oceaner) i de sk Djupen som inte är fullt kartlagda. Då Terros erövrat Stjränvärlden så har de nästan en tredjedel av den tredjedel av AU som är utforskad och kartlagd och kommer då bli en fruktansvärd motståndare för de resterande provinserna. Självklart kopplas de övriga provinserna på något sätt till det hotande kriget där Terros mål är att lägga galaxen under sig. Låt oss mot denna fond rita upp tankarna kring hur jag motiverar förgrunden dvs provinserna.

Jag ville ha en värld. Om vi backar en version till Starchallenge STAR (Starchallenge The All Time Revision) så hade vi en regeljätte på 2000 sidor inkl världen. STAR byggde på Starchallenge V3 som byggde på Starchallenge - den första versionen. Världen tillkom i den här versionen och har inte funnits innan eller bara existerat i ganska liten utsträckning. Så i oktober 2005 satte jag mig för att börja bygga en värld. Det tog två månader av ritande och skrivande ca 16 timmar om dygnet för att sammanställa AU. Men, säger ni, det måste ju funnits en första känsla och ja då är vi tillbaka i Star Wars (I inledningen till första boken fr 1984 så står det att linbanorna till månen fungerar fint... 200 sidor längre fram är det en helt ny galax så hur en elvaåring hanterar regelkomplexitet talar för sig självt men Äventyrsspel ville gärna se kreationen - det hände aldrig). Star Wars och backdroppen i Mutant var grunden. Mutant försvann allteftersom.

Världen var länge som känslan av Star Wars Ep4 och Ep6 men främst Ep4. Bortsett från att jag strök laser. En M16 är i mina ögon coolare än en laserpistol. PANG är tyngre än TJIOU. Samtidigt under arbetet med STAR så insåg jag att jag ville ha en större värld. STAR hade en grundtanke och det var att jag skulle sälja det utan att behöva sälja något mer. Jag ville ha ett bra system från grunden (det var det inte) och det skulle räcka med värld och allt - man skulle aldrig behöva köpa EON 2 och EON 3 för att ettan inte var komplett för att göra en liknelse, utan that should be it. Och då insåg jag att jag behövde en värld och en värld som också skulle tillatala en större skara. Därför beslöt jag att världen ska vara väldigt mångfaceterad. Det räcker inte med Star Wars settingen. Men den måste finnas kvar. Men inte överallt.

Så jag skapade 7 provinser som kunde hålla olika typer av settings men samtidigt tillsammans skapa en komplex värld med politik, intriger krig med mera. man skulle kunna välja en setting som passade men samtidigt skulle settingen vara möjlig att interagera med världen, backdroppen, hotet med mera men man skulle själv kunna välja var man ville lägga tyngdpunkten beroende på hur man vill spela.

Jag lät områdena mellan provinserna kallas för Djup där egentligen vad som helst kan finnas men är löst beskrviet. De 7 provinserna ger olika settings och kan jämföras med världsdelar. De så kallade delprovinserna (ganska osexigt namn, sektorer eller liknande är bättre, jag tror jag kom på något långt in i världsbeskrivningen men jag har faktiskt inte ändrat det än) motsvarar eg länder men skiljer sig bitvis mer åt än länder i en världsdel.

De sju provinserna är:
Stjärnvärlden där allt sägs ha sitt ursprung. Stjärnvärlden är mycket mångfaceterad med mutantvärldar, katastrofområden, Terrosvänliga (Terros är den provins där Dynastin har sitt säte)delprovinser som välkomnar Terros avancemang, enklaver med mera. Det är en sliten mörk del som passar mörka spelmöten med politiska förtecken om så önskas.

Centralmakterna är "socialdemokratin". Det är de som försöker hålla ihop galaxen och mitverka kriget mestadels genom byråkrati men är nödgade att ta till militära medel vilket man helst itne vill och egentligen inte kan. Settingen är byråkrati med goda avsikter, och passar för att kämpa mot det onda i en stelbent organisation som man (kanske) vill bryta sig fri i från. Egentligen för den som vill ha ett everydaylife som backdrop.

Omegaprovinserna består mestadels av den ras som är överintelligent i galaxen. Dessa har lärt sig behärska något som kallas para-energi och är den del av spelet som står för den övernaturliga biten. Detta gör att de väljer att stå utanför kriget. OP har förstått att rkig är förkastligt och vill inte beblanda sig med detta något som Terros är tacksamma för. Med OP insats skulle striderna bli svåra pga att de har en övermäktiga teknoloigiska möjligheter. Settingen lämpar sig för den teknoligiskt lagda med en harmonisk filosofi som inte tror på våld och krig.

Nyrike är den yngsta provinsen och är skapad med förenade ansträngningar av galaxen. Invånarna i Nyrike har lovat att sluta upp om Terros försöker erövra större delar i galaxen men de har nu börjat backa ur då de har det rätt bra som det är. Settingen passar de som vill skapa något nytt men mot en bakgrund. Settingen är också klinisk och teknokratisk med klara inslag av överklass (och viss del snobism).

Solhem är en nöjesprovins och en företagarprovins. Lämpar sig väl för spelmöten i showbiz eller företagande. Solhems ledning är totalt kapitalistisk.

Utkant är ett prinsessdömme med en mer medeltidasetting. Dvs teknologin finns där men byggnader, politik, samhällen är uppbyggda med en medeltida arkitektur och tänkande. Prinsessan svarar för en liten provins men är den ända som är ädel nog att ensam gå i krig mot Terros med sin riddare och mobiliserar just nu. Utkant är en hjältesetting men med en tragisk historia bakom sig. Vacker, romatiskt och spännande.

Terros är nazityskland med delprovinser vars enda uppgift är att inneha konstruerade planeter som fungerar som koncentrationsläger. Jag gillar egentligen inte att dra dessa konkreta paralleller för att man då kan få en felaktig bild men det är en god liknelse för att tänka sig in i settingen. Ingen jag spelat med har velat komma i närheten av Terros. men jag tror att den settingen är överlägsen för uppdrag, räddningsaktioner, spionsammanhang, hjältehandlingar politiska rävspel med mera.

Tillsist finns Wonderlands. En provins långt bortom de andra som är fylld av mystik och övernaturlighet där vad som helst kan hända. En av WL delprovinser sägs vara byggd av alla galaxens varlesers drömmar och totalt oförutsägbar. Här finns också paranormala världar, magiska världar med mera. En setting som passar de som vill ha mer ett mysitiskt skimmer över spelmötet.

Självklart finns massor av variationer inom provinserna och i Djupen kan vad som helst hända. Bortom AU har få varit, färre kommit tillbaka ifrån och typ ingen har kunnat berätta om vad de upplevt. Något finns där ute som ingen känner till. utom möjligtvis... några få utvalda. I Utkant finns också lämningar av tekonologi inte ens Omegaprovinserna förstår sig på. Har någon varit här innan oss? Och varför i hela friden har de lämnat galaxen??? Finns svaren i Wonderlands? Eller i Kolonierna, den provins som nu håller på att byggas och ingen får tillträde till? Vilka är Aquanerna? De varelser som stryker omkring som skuggor här och var? Vad är para-energin som Omegaprovinserna behärskar men som också verkar återfinnas hos få utvalda? Det finns politiska spel, religioner, sekter, droidklaner, många olikatyper av boenden som akropoler, subpoler supermetropoler etc etc. Jag kan omöjligen beskriva allt här. Det här är en grund.

Som ni märker har jag byggt en värld som hänger ihop, vilar mot en fond och ska passa alla typer av spelgrupper från hifantasy till space opera. Min avsikt har varit att med världen kunna ge alla vad de vill ha och vill de inte ha det kan de göra en egen galax, det påverkar inte reglerna. Vill de ha en värld men välja en egen inriktning så tar man den provins som passar detta bäst och bygger en planet, solsystem eller vad man önskar. Och om ingen fond passar alls men världen ändå är något att använda - rollspela i de outforskade djupen eller i de outforskade delarna.

Med detta sagt (om ni orkat enda hit ) så hoppas jag att jag besvarat er fråga. Det går inte att säga att SC är si eller så. Det är mer komplext än så och detta speglas mycket väl i karaktärsgenereringen.

Jag hoppas att tidigare skribenter (och nya) nu fått sina frågor besvarade. Om ni har intresse så tar vi en kontakt.

Med hopp om att jag besvarat frågorna ni haft och hopp om en glad påsk. Ställ gärna fler frågor om ni önskar. Jag vill verkligen få det här speltestat och kanske senare även utgivet. Det är glädjande att det finns en efterfrågan på scifi spel på svenska - det är möjligt att jag kan möta den efterfrågan.

Niklas

!Paxen

Swashbuckler
Jävligt intressant att läsa allt. tyvärr så blir det lite svårt med speltestande eftersom vi redan nu kör väldigt många olika system, men om du behöver någon mer korrläsare så kan jag bidra med det.

Och så måste jag gratulera att du har sån jävla ork med att tänka igenom allt.

Craygh

Swordsman
Tjoflöjt!

Jag är en ganska medelmåttig rollspelare som spelat en hel jävla massa EON under de gångna nio åren, samt en del neotech, mutant och NOIR. Har även vart med och skapat ett alldeles ypperligt regelsystem vid namn Neo Terra och har, tycker jag själv, ett gott öga för regler. Vi har ju som alla andra EON-spelare vart ganska flitiga med att husregla, och det har vart till lika del jag och SL som har bidragit till att strömlinjeforma och fixa till regelsystemen.

Jag har nu för tiden ganska svårt att få ihop någon spelgrupp, men det händer, och har själv vart med och skapat en Sci-Fi-setting en gång som tycktes mycket om av alla inblandade, så jag vill tro att jag kanske kan bidra med en del om jag hade tillgång till materialet.

Så skicka för all del det du har till min mail, den finns på profilen.

Nabu

Warrior
Eftersom både jag och Craygh är intresserade av att speltesta din skapelse så har vi ju i alla fall en del av en rollspelsgrupp. Jag kan inte tänka mig att det ska vara allt för svårt att få med sig en eller två fler och dra igång ett speltest.

Således vore det trevligt om du vill skicka det du har till ecultist@gmail.com, så ska jag i gengäld göra mitt bästa för att trumma ihop en grupp.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack Alla!!!

Jag kommer inom kort maila de intresserade regelverket i Wordformat. Önskar ni pdfformat så hojta till. Jag tar mejlen som finns i er profil och finns den inte så PM:ar jag.

För er som fortfarande tvekar eller inte sett detta förrän nu - ni är självklart fortfarande välkomna.

Det här är väldigt spännande för mig och tycker ni min respons inte är snabb så beror det som sagt på företagande och jobb. Stort tack!

Niklas

Vimes

Sillkung
Re: Tack Alla!!!

Jag är intresserad, om det inte framgick av mitt föregående inlägg. Jag kan dock inte lova att vi kommer testa spelet, då allt rollspelande legat på is sedan ett år tillbaka. Helst PDF.