(med hopp om att det är postat i rätt forum)
Vad jag har:
Ett rollspel som skrevs första gången 1984 och blev klart i version 4 2005.
Jag har ett företag.
Jag har ett jobb.
Jag har ett barn.
Jag har en sjuk mamma.
Vad jag inte har:
Tid.
Vad jag behöver:
Speltestare. Och med det menar jag erfarna speltestare. Och med det menar jag utan mig som SL för det är just det jag inte hinner. Jag behöver en entusiastisk men erfaren kritisk spelgrupp som vill prova något nytt genom att testa mitt spel. En spelgrupp som vill testa ett svenskt gediget rollspel i SciFi setting. Som kan ge konstruktiv kritik och som inte letar fel för att det är kul utan hittar fel där de inte bör uppstå i enlighet med spelets och reglernas koncept. Stavfel/gramatiska fel får gärna markeras men det är inte det jag är ute efter.
Vad får man som testare?
Du får testa ett nytt system som jag under de snart tio år jag hållt till här inte sett tidigare. Jag kan inte ersätta, det här måste handla om ren och skär entusiasm för en spelgrupp som vill prova ett svenskt scifispel med en värld beskriven på ca 500 sidor och regler på ca 300 sidor men enkelt att lära sig - mycket av reglerna fungerar som referens.
Vad är det för system?
Systemet är, om det nu inte innehåller de fel jag hoppas ni inte hittar, i mitt tycke väl strömlinjeformat. Systemet är utvecklat under 2 år. Efterssom jag är förvissad om att det kommer bli väldigt få svar för att jag vet att alla är så upptagna med sitt så får ska jag försöka teasa er. Jag väljer 9 punkter då systemet heter System 9.
1) Systemet får strider och färdighethetskast att bli mycket mer spännande än slå över/under FV för att lyckas. Det är ett väldigt enkelt system men bygger bra spänning. Det var här hela systemet tog sin början: Jag lessnade på att slå över FV+x och därmed lyckas eller misslyckas.
2) Man kan påverka striden mer än bara att någon tar skada. Man kan utnyttja hela omgivningen på ett enkelt sätt. Striderna växer till mycket mer än bara slagväxling om man vill och det är verkligen superlätt att göra denna expansion.
3) Jag har helt eliminerat skaderäknandet vilket jag valt att hantera på ett annat sätt.
4) Gjort det möjligt att skapa fordon och ting "on the fly" på några sekunder men som med systemet ändå direkt gör improviserade vapen/ting och fordon alltid lika spännande att använda direkt.
5) En mycket komplex och designad värld som ger hur många intressanta uppslag som helst.
6) En - tror jag - nyskapande karaktärsgenerering som inte innehåller ett enda tärningskast men som förmodligen genererar en mer komplex karaktär än du nånsin spelat redan från början (Om du älskar att slå tärningar finns det regler för det men det är en sekundär lösning).
7) Två stridssystem. Ett för "vakter som bara är i vägen men ska ställa till små problem" och ett för "bossar" om man ska tala dataspelsspråk. Det snabba (första) är faktiskt riktigt kul och tar ingen tid alls att köra. Det andra är alltså mer spännande.
Ett spännande system för "det övernaturliga" som egentligen inte har stor plats i spelet men som har ett system som skänker en känsla av att man är just "utvald".
9) En galax som är uppbyggd på ca 100 provinser varav samtliga är beskrivna i en världsbok och där varje system är ca minst en A4. Därtill tillkommer religioner, högtider, politik, företagande med mera med mera. 500 sidor blev det men det är inte nödvändigt för att spela spelet.
Jag ska inte bli mer långrandig. Jag hoppas det här väcker intresse i en spelgrupp med mycket erfarenhet från regelkonstruktion och som gillar en mer avancerad och komplex setting OCH som brinner och lever för sin karaktär då spelet är mycket karatärsdrivet. Och som orkar fullfölja det här.
Varför skulle nån bry sig?
Jag vet ärligt talat inte. Det finns några rollspelskungar på det här forumet som redan är upptagna men det är den typen av erfarenhet jag är ute efter. Jag hoppas nån bryr sig. Spelet är mer eller mindre ett livsverk som jag en gång ska låta illustrera och distrubuera, gratis eller inte gratis. Men jag kan inte förverkliga det här utan er. För jag behöver nån som kan regler och som kan påpeka buggarna och tala om vad som är bra.
Så jag hoppas verkligen att Du vill! Jag mejlar över spelet och ni sätter er in i det och börjar spela. Ni får självklart cred i reglerna och om någon av er matchar mina illustreringskrav så kommer ni bli ett av förstahandsvalen så klart.
Jag ber nu... till Gud! För hittar jag ingen här så lär nog spelet inte bli mer än vad det är idag. 10 Worddokument och ett gäng stjärnkartor på A3. Kontakta mig här på forumet. Frågor kan ställas direkt eller här.
Bästa hälsningar
Niklas
Vad jag har:
Ett rollspel som skrevs första gången 1984 och blev klart i version 4 2005.
Jag har ett företag.
Jag har ett jobb.
Jag har ett barn.
Jag har en sjuk mamma.
Vad jag inte har:
Tid.
Vad jag behöver:
Speltestare. Och med det menar jag erfarna speltestare. Och med det menar jag utan mig som SL för det är just det jag inte hinner. Jag behöver en entusiastisk men erfaren kritisk spelgrupp som vill prova något nytt genom att testa mitt spel. En spelgrupp som vill testa ett svenskt gediget rollspel i SciFi setting. Som kan ge konstruktiv kritik och som inte letar fel för att det är kul utan hittar fel där de inte bör uppstå i enlighet med spelets och reglernas koncept. Stavfel/gramatiska fel får gärna markeras men det är inte det jag är ute efter.
Vad får man som testare?
Du får testa ett nytt system som jag under de snart tio år jag hållt till här inte sett tidigare. Jag kan inte ersätta, det här måste handla om ren och skär entusiasm för en spelgrupp som vill prova ett svenskt scifispel med en värld beskriven på ca 500 sidor och regler på ca 300 sidor men enkelt att lära sig - mycket av reglerna fungerar som referens.
Vad är det för system?
Systemet är, om det nu inte innehåller de fel jag hoppas ni inte hittar, i mitt tycke väl strömlinjeformat. Systemet är utvecklat under 2 år. Efterssom jag är förvissad om att det kommer bli väldigt få svar för att jag vet att alla är så upptagna med sitt så får ska jag försöka teasa er. Jag väljer 9 punkter då systemet heter System 9.
1) Systemet får strider och färdighethetskast att bli mycket mer spännande än slå över/under FV för att lyckas. Det är ett väldigt enkelt system men bygger bra spänning. Det var här hela systemet tog sin början: Jag lessnade på att slå över FV+x och därmed lyckas eller misslyckas.
2) Man kan påverka striden mer än bara att någon tar skada. Man kan utnyttja hela omgivningen på ett enkelt sätt. Striderna växer till mycket mer än bara slagväxling om man vill och det är verkligen superlätt att göra denna expansion.
3) Jag har helt eliminerat skaderäknandet vilket jag valt att hantera på ett annat sätt.
4) Gjort det möjligt att skapa fordon och ting "on the fly" på några sekunder men som med systemet ändå direkt gör improviserade vapen/ting och fordon alltid lika spännande att använda direkt.
5) En mycket komplex och designad värld som ger hur många intressanta uppslag som helst.
6) En - tror jag - nyskapande karaktärsgenerering som inte innehåller ett enda tärningskast men som förmodligen genererar en mer komplex karaktär än du nånsin spelat redan från början (Om du älskar att slå tärningar finns det regler för det men det är en sekundär lösning).
7) Två stridssystem. Ett för "vakter som bara är i vägen men ska ställa till små problem" och ett för "bossar" om man ska tala dataspelsspråk. Det snabba (första) är faktiskt riktigt kul och tar ingen tid alls att köra. Det andra är alltså mer spännande.
Ett spännande system för "det övernaturliga" som egentligen inte har stor plats i spelet men som har ett system som skänker en känsla av att man är just "utvald".
9) En galax som är uppbyggd på ca 100 provinser varav samtliga är beskrivna i en världsbok och där varje system är ca minst en A4. Därtill tillkommer religioner, högtider, politik, företagande med mera med mera. 500 sidor blev det men det är inte nödvändigt för att spela spelet.
Jag ska inte bli mer långrandig. Jag hoppas det här väcker intresse i en spelgrupp med mycket erfarenhet från regelkonstruktion och som gillar en mer avancerad och komplex setting OCH som brinner och lever för sin karaktär då spelet är mycket karatärsdrivet. Och som orkar fullfölja det här.
Varför skulle nån bry sig?
Jag vet ärligt talat inte. Det finns några rollspelskungar på det här forumet som redan är upptagna men det är den typen av erfarenhet jag är ute efter. Jag hoppas nån bryr sig. Spelet är mer eller mindre ett livsverk som jag en gång ska låta illustrera och distrubuera, gratis eller inte gratis. Men jag kan inte förverkliga det här utan er. För jag behöver nån som kan regler och som kan påpeka buggarna och tala om vad som är bra.
Så jag hoppas verkligen att Du vill! Jag mejlar över spelet och ni sätter er in i det och börjar spela. Ni får självklart cred i reglerna och om någon av er matchar mina illustreringskrav så kommer ni bli ett av förstahandsvalen så klart.
Jag ber nu... till Gud! För hittar jag ingen här så lär nog spelet inte bli mer än vad det är idag. 10 Worddokument och ett gäng stjärnkartor på A3. Kontakta mig här på forumet. Frågor kan ställas direkt eller här.
Bästa hälsningar
Niklas