Stjärnskott
Veteran
- Joined
- 3 Nov 2011
- Messages
- 84
Hej,
jag har hört mycket om att det inte finns några pengar i svenskt rollspelsskrivande, och med tanke på att det i varje fall har funnits tre bolag som inte bara har sålt rollspel utan också haft en hyfsad snurr på sin verksamhet under den senaste tio-års perioden så borde detta vara ljug (Riotminds, Neogames och Järnringen).
Och ja, jag vet att vissa av dessa har lagt ner, det spelar för mig ingen roll, de har haft en verksamhet som har varit bärande under en längre tid, även om ingen har kunnat leva på det.
Först, varför kan jag uttala mig inom det här området?
Jag jobbar med marknadsföring som reklamare med att designa och implementera reklamkampanjer och det i det så gör jag vid tillfällen marknadsanalyser, och det är läxorna från det som jag tänker använda i min argumentation.
En varning dock, det här kommer att vara en post om att tjäna pengar, INTE att avsluta ditt favorit-projekt.
Så, det första som man bör tänkta på är vad spelet löser för problem för kunden. Va, problem, mitt spel är ju skoj...
Ja, och? Större delen av de som kommer att tänka sig att köpa ditt spel är andra rollspelare. De har redan favorit-rollspel, vad gör att de kommer att välja ditt spel, vilket problem löser det för spelledaren (vilket är den som i 95% av fallen kommer att spela spelet)?
Riotminds och Järnringen löste problemet att de erbjöd en gammal känd produkt igen till en generation spelare som inte hade tillgång till den. Vad löser ditt rollspel för problem för spelledaren?
Nå, det andra som man MÅSTE ta reda på är om det finns en marknad för din produkt och där finns det ett par sätt att testa det.
Det enklaste, billigaste (går på ungefär 300kr) och lätt oetiska sättet är att sätta upp en webplats där man kan beställa ditt rollspel och vid fullgjord beställning så får man ett sorry, vi kollar om det finns några som vill köpa spelet innan vi trycker det. Därefter så skriver man upp sig på google adwords för att få lite trafik, specificerar så att man bara tar svenska sidor och folk som söker på rollspel.
För en betydligt mer etiskt korrekt variant av det tidigare nämnda så kan man skriva en kort-variant på sitt rollspel, säg fyra-fem sidor och sälja den som pdf för en eller två kronor.
En tredje variant är att ha en signup för en email-lista om information för när spelet kan köpas. Generellt sätt så kan man räkna med att 60% av de som skriver upp sig kommer att köpa spelet, men det flukturerar +-20% beroende på årstid, pris och vara.
Efter det så handlar det om number-crunching. Finns det tillräckligt med köpare för att du ska kunna jobba deltid på projektet? Därefter, finns det möjlighet att jobba deltid på ditt jobb?
jag har hört mycket om att det inte finns några pengar i svenskt rollspelsskrivande, och med tanke på att det i varje fall har funnits tre bolag som inte bara har sålt rollspel utan också haft en hyfsad snurr på sin verksamhet under den senaste tio-års perioden så borde detta vara ljug (Riotminds, Neogames och Järnringen).
Och ja, jag vet att vissa av dessa har lagt ner, det spelar för mig ingen roll, de har haft en verksamhet som har varit bärande under en längre tid, även om ingen har kunnat leva på det.
Först, varför kan jag uttala mig inom det här området?
Jag jobbar med marknadsföring som reklamare med att designa och implementera reklamkampanjer och det i det så gör jag vid tillfällen marknadsanalyser, och det är läxorna från det som jag tänker använda i min argumentation.
En varning dock, det här kommer att vara en post om att tjäna pengar, INTE att avsluta ditt favorit-projekt.
Så, det första som man bör tänkta på är vad spelet löser för problem för kunden. Va, problem, mitt spel är ju skoj...
Ja, och? Större delen av de som kommer att tänka sig att köpa ditt spel är andra rollspelare. De har redan favorit-rollspel, vad gör att de kommer att välja ditt spel, vilket problem löser det för spelledaren (vilket är den som i 95% av fallen kommer att spela spelet)?
Riotminds och Järnringen löste problemet att de erbjöd en gammal känd produkt igen till en generation spelare som inte hade tillgång till den. Vad löser ditt rollspel för problem för spelledaren?
Nå, det andra som man MÅSTE ta reda på är om det finns en marknad för din produkt och där finns det ett par sätt att testa det.
Det enklaste, billigaste (går på ungefär 300kr) och lätt oetiska sättet är att sätta upp en webplats där man kan beställa ditt rollspel och vid fullgjord beställning så får man ett sorry, vi kollar om det finns några som vill köpa spelet innan vi trycker det. Därefter så skriver man upp sig på google adwords för att få lite trafik, specificerar så att man bara tar svenska sidor och folk som söker på rollspel.
För en betydligt mer etiskt korrekt variant av det tidigare nämnda så kan man skriva en kort-variant på sitt rollspel, säg fyra-fem sidor och sälja den som pdf för en eller två kronor.
En tredje variant är att ha en signup för en email-lista om information för när spelet kan köpas. Generellt sätt så kan man räkna med att 60% av de som skriver upp sig kommer att köpa spelet, men det flukturerar +-20% beroende på årstid, pris och vara.
Efter det så handlar det om number-crunching. Finns det tillräckligt med köpare för att du ska kunna jobba deltid på projektet? Därefter, finns det möjlighet att jobba deltid på ditt jobb?