Det här med att köpa "vapen"

Anchorman

Swashbuckler
Så jag skulle vilja köpa vapen - och innan den här tråden stängs ner vill jag påpeka att jag då menar "gamla" vapen. DVS svärd, yxor, klubbor osv.

Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag ska börja, och då menar jag inte med vilken exakt modell jag ska köpa utan mer hur jag ska gå till väga.

Så jag skulle vilja ha ordentliga saker, med andra ord inte bara vägghängare, utan ordentliga saker som jag ta ner från väggen ner zombieinvasionen oundvikligen händer.
Egentligen skulle jag nog vilja ha antika vapen, men gissar att min budget inte tillåter för något sådant.

Jag har sett några guider på youtube osv, men de är ofta fokuserade från USA och vad som skeppar dit osv.

Så nån som har några tips? Jag är alltså mer ute efter samlarföremål, men ändå kvalité. Vart bör jag leta? Har kikat en del på tradera, men väldigt svårt att avgöra vad som är bra och inte. Så kanske bättre att köpa direkt från någon affär.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Nu är jag inte någon expert på ämnet men det finns definitivt en del knivsmeder som säljer "riktiga" svärd. Kung Fu-klubben resten av familjen tränar med brukar skeppa sina vapen till en smed när de behöver repareras. De köper dem dock oftast i kina när de är där på sin årliga resa (både skarpa och träningsvapen) så jag kan inte säga något om priset.

Auktionsverk brukar också som sagt sälja vapen men de som är i bra skick blir snabbt väldigt dyra.

Tarsus

Warrior
Det finns långa bajonetter från till exempel första världskriget som både är antika och välgjorda, det vill säga att de har bra balans. De är kortare än ett svärd, vilka kan vara lite otympliga om man inte har plats att svinga dem eller om man brottas med en motståndare, men de har längre räckvidd än en vanlig kniv och kan användas för att både hugga och stöta.
Mot zombies vill man kanske ha något längre för att minska risken att bli biten, men de borde fungera utmärkt mot invaderande orker.

Last edited:

Doktor Laser

Warrior
Man kan ju ibland ha tur och hugga (hö hö) antika sablar och slikt till fyndpris via vanliga köp-/säljsidor som Blocket och Tradera, men nyckelordet är ju tur, och mitt i det ska man också lyckas sålla bort alla indiska turistgrejor. Annars finns väl Nidingbane och liknande butiker som kränger nytillverkade reproduktioner av historiska vapen, lär nog finnas någon historisk fäktningsnörd här på for'at som har koll på var man ska shoppa då?

erikt

Hero
Albion Swords har bra rykte, men billiga är de ju inte.

Skall man ha bra nytillverkade svärd så blir de tyvärr inte billiga oavsett var man köper.
Billig skit finns det gott om, men det mesta av det är just skit.

Ivan NWG

Warrior
Not sure how it works with Swedish laws, but you can get a good condition WW1 British bayonet for under 100 USD.
If it can keep the Boche at bay on the Somme, it can fend off a few zombies.

Beror alldeles på vad man är ute efter och hur mycket pengar man vill lägga på det.

En "riktig" trästav är rätt billig att skaffa sig, medan ett välbevarat antikt svärd från 1400-talet är extremt dyrt.

Vill man köpa antika grejer så kan man få tag på sablar, huggare eller vissa typer av värjor för helt överkomliga priser. Förekommer på tradera, ebay eller på olika auktioner. De billigaste är massproducerade 1800-tals grejer. Äkta, men ingen bra kvalité. Är det bättre kvalité eller äldre grejer så åker priserna upp så det beror alldeles på hur mycket man är beredd att lägga ut.

Vill man ha en bra modern reproduktion så rekommenderar jag verkligen Albion som nämnts i tråden. Jag har ägt ett tiotal av deras svärd och de är bra. Vilken du ska ha beror på smak och vad du ska ha den till. Det är ett Albionsvärd jag har över axeln på min profilbild (man måste ju kunna försvara sig när man är ute och går med barnvagnen!).

Om du vill ha ett unikt vapen så finns det flera olika vapen- eller svärdsmeder som kan hjälpa dig, men du bör vara beredd på att betala från 30 000 och uppåt (rejält mycket uppåt för de bästa!). Polska och Tjeckiska smeder brukar kunna vara lite billigare.

Det finns även många knivsmeder om det är en kniv du är ute efter. Eller bågmakare om du vill ha en långbåge.

MyArmoury har mycket diskussioner och tester på olika vapen.

Annars har jag en Falchion med Albion-klinga och specialgjort handtag som jag tänker göra mig av med :) Den kallas Ormdräper och det finns en historia bakom namnet...

Men, du bör nog börja med att bestämma dig för vad du vill ha. Och du ska nog också vara medveten om att när man väl börjat samla så är det svårt att sluta :)

Om det är någon annons som du vill att jag ska kika på så är det bara att skicka ett PM. Jag är ingen expert på antika grejer, men jag vet en del.

Jag har köpt en massa från olika länder och det har aldrig varit några problem. Numera har jag dock nästan inget kvar eftersom jag sålt av dem (de flesta med vinst eftersom svärd gått upp i pris så det har varit en bra investering).

Anchorman

Swashbuckler
Beror alldeles på vad man är ute efter och hur mycket pengar man vill lägga på det.

En "riktig" trästav är rätt billig att skaffa sig, medan ett välbevarat antikt svärd från 1400-talet är extremt dyrt.

Vill man köpa antika grejer så kan man få tag på sablar, huggare eller vissa typer av värjor för helt överkomliga priser. Förekommer på tradera, ebay eller på olika auktioner. De billigaste är massproducerade 1800-tals grejer. Äkta, men ingen bra kvalité. Är det bättre kvalité eller äldre grejer så åker priserna upp så det beror alldeles på hur mycket man är beredd att lägga ut.

Vill man ha en bra modern reproduktion så rekommenderar jag verkligen Albion som nämnts i tråden. Jag har ägt ett tiotal av deras svärd och de är bra. Vilken du ska ha beror på smak och vad du ska ha den till. Det är ett Albionsvärd jag har över axeln på min profilbild (man måste ju kunna försvara sig när man är ute och går med barnvagnen!).

Om du vill ha ett unikt vapen så finns det flera olika vapen- eller svärdsmeder som kan hjälpa dig, men du bör vara beredd på att betala från 30 000 och uppåt (rejält mycket uppåt för de bästa!). Polska och Tjeckiska smeder brukar kunna vara lite billigare.

Det finns även många knivsmeder om det är en kniv du är ute efter. Eller bågmakare om du vill ha en långbåge.

MyArmoury har mycket diskussioner och tester på olika vapen.

Annars har jag en Falchion med Albion-klinga och specialgjort handtag som jag tänker göra mig av med :) Den kallas Ormdräper och det finns en historia bakom namnet...

Men, du bör nog börja med att bestämma dig för vad du vill ha. Och du ska nog också vara medveten om att när man väl börjat samla så är det svårt att sluta :)

Om det är någon annons som du vill att jag ska kika på så är det bara att skicka ett PM. Jag är ingen expert på antika grejer, men jag vet en del.

Jag har köpt en massa från olika länder och det har aldrig varit några problem. Numera har jag dock nästan inget kvar eftersom jag sålt av dem (de flesta med vinst eftersom svärd gått upp i pris så det har varit en bra investering).
Tack så mycket för ett detaljerat svar!

Ja just det här med kostnad är något jag har dålig koll på. Kikar jag på Albion så verkar de billigaste landa på 6-7000. Kanske något mer än vad jag hade tänkt, men som sagt därför jag frågar här. Jag har dålig koll :p

Det viktiga för mig är att något ordentligt, något som faktiskt är ett svärd(eller yxa eller vad som). Min far hade några svärd på väggen som han hade köpt på Mallorca tror jag, ganska uppenbart att det var billigt skräp, sånt jag vill undvika.
Men samtidigt behöver det inte vara det bästa. Om man jämför med en bil, det behöver inte vara en Rolls Royce, det kan vara en Kia, men det ska inte vara en trampbil.

Intressant att du nämner 1800tals sablar, just såna jag har kikat på och tyckt de var hyfsade priser nu förstår jag bättre varför. Bara svårt att veta vad som faktiskt är antikt och vad som nån bara säger är det. Men kanske skickar till dig nån gång angående annonser :)

Khan

Kondottiär
Vill du ha rimligt användbara replikor är det nog så att man får punga ut en del pengar.

Vad gäller svärd är Albion inte bara bäst, de är de enda som jag upplevt hållit konsekvent och kompetent kvalitet över tid. Albert Collins och Swedish Armoury gör riktigt bra rustningar, men vad gäller vapen är jag osäker på om det finns någon annan jag litar på än just Albion.

Mitt tips för att hålla nere kostnaderna är att hoppa in i lite FB-grupper för HEMA. Svensk HEMA har ibland lite köp och sälj av vapen. Men det gäller att vara snabb, för de billiga och bra brukar gå på någon timme.

Paal

Imaginär fantast
Jag har hört bra saker om Tod's workshop och Tod's cutler.
Hans Youtube-kanal är också väldigt intressant och bra.

Tack så mycket för ett detaljerat svar!

Ja just det här med kostnad är något jag har dålig koll på. Kikar jag på Albion så verkar de billigaste landa på 6-7000. Kanske något mer än vad jag hade tänkt, men som sagt därför jag frågar här. Jag har dålig koll :p
Svärden som är ligger i den prisklassen är träningssvärd utan skarp egg. Just när det gäller träningssvärd så är jag inte lika imponerad av Albion. Deras träningssvärd är lite tunga och klumpiga. Vissa av dem är dock ok, som I.33 enhandsvärdet som faktiskt funkar riktigt bra.

Det är Next Generation som du bör sikta på om du ska ha något som verkligen känns som ett riktigt svärd och då hamnar du på 10 000 och uppåt. Det är fortfarande inte det bästa, men det är nära nog.

Om du inte är noga med att den ska vara skarp och ha bra huggförmåga så kan du gå på Squire line och be dem vässa den. Den kommer inte ha lika bra egg ifall du vill testhugga, men det duger om du inte är intresserad av testhuggning.

Min favorit i testhuggning var annars The Sempach. Ett lätt långsvärd som är förlåtande i bemärkelsen att man inte behöver träffa perfekt för att den ändå ska hugga bra. Den är styv och har ett härligt "klipp" i hugget. Helt underbar stötförmåga också. Min favorit bland Albions långsvärd. Lite onödigt kort och lätt när man tränat mycket dock (många av Albions svärd är lite väl lätta och korta när man tränat upp sig).

Intressant att du nämner 1800tals sablar, just såna jag har kikat på och tyckt de var hyfsade priser nu förstår jag bättre varför. Bara svårt att veta vad som faktiskt är antikt och vad som nån bara säger är det. Men kanske skickar till dig nån gång angående annonser :)
Det masstillverkades enorma mängder av vissa modeller på 1800-talet. Det är inget egentligt fel på dem, de var bara det minsta möjliga som kunde duga åt militär som egentligen hade slutat använda (eller i alla fall prioritera) sabel i verklig strid. Sen kan det nog varierar kraftigt hur väl de tålt tidens tand. Det kan t.ex. mycket väl vara att det är mycket rassel i fästet.

---

NOT: Jag har inte köpt svärd på länge (nästan 10 år) så det kan mycket väl finnas försäljare som jag inte har koll på, speciellt i Polen, Tjeckien, Ungern, etc. Kan vara värt att kolla på MyArmoury eller lokala HEMA-klubben.