Nekromanti Det här med bakgrundsmusik...

Khan

Kondottiär
I det senaste har jag i princip slutat med bakgrundsmusik när jag spelleder. Istället har jag börjat med ambient bakgrundsljud. Det finns så otroligt mycket bra videor på youtube med precis vad som helst. Vill jag ha en "Dark, rainy forest at night" kan jag hitta det utan problem, för att sedan ha något annat när det är dags för RP att vakna. "Noisy tavern" kan bli "bar room brawl" lite lagom när det är dags, noisy tavern har jag för övrigt använt även som helt vanligt café i modern setting. Youtube-kanalen Sword Coast Soundscapes är en guldgruva.

Vad säger ni andra? Vad finns det för för-/nackdelar med bakgrundsljud kontra bakgrundsmusik? Vad passar er bäst? Varför?

God45

#PrayersForBahakan
Det kan inte ha text eller sång med ord för några mina spelare klarar det inte. Multi-taskingen funkar liksom inte. Så när jag har det är det mycker soundtracks från datorspel eller liknande.

Khan

Kondottiär
God45;n332552 said:
Det kan inte ha text eller sång med ord för några mina spelare klarar det inte. Multi-taskingen funkar liksom inte. Så när jag har det är det mycker soundtracks från datorspel eller liknande.
Håller helt med. Det är en sak om man har en scen på en nattklubb (hej WoD!) eller rockkonsert, men annars måste det vara instrumentalt. Men nuförtiden har jag till och med börjat tycka att instrumental musik drar bort för mycket immersion.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag gillar att ha ambiensljud eller extremt ambient musik.I intensivare sammanhang kan jag gilla att man drar igång något lite mer adrenalinpumpande. Sword Coast Soundscapes är grym! Har även kört en hel del med egen soundpad på https://tabletopaudio.com/custom_sp.html.

Musik med sång och grejer skulle jag personligen aldrig få för mig att ha med. Särskilt inte musik man känner igen. Det gäller även soundtracks från spel och sånt. Har testat ett par gånger och det är extremt stämningsstörande för mig att sitta och fundera "Var har jag hört den här förut?" eller "Aha, just, ja, det är ju från det där spelet."

IcarusDream

Anti-populist
Jag har i ungefär 15 år använt musik när jag spelleder. Varje spel jag spelleder har en 20+ spellistor som jag satt ihop för att passa olika teman eller scener/platser. Över detta brukar jag använda ljud, som https://tabletopaudio.com/ för att lägga ytterligare ett lager. Ibland använder jag https://syrinscape.com/ också.

Det tar en tag att lära sig att bolla spelledande med att vara DJ samtidigt, men man får inte vara lat och skippa eftersom det ger en extra magisk nivå till spelledandet och spelarupplevelsen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
IcarusDream;n332557 said:
Det tar en tag att lära sig att bolla spelledande med att vara DJ samtidigt, men man får inte vara lat och skippa eftersom det ger en extra magisk nivå till spelledandet och spelarupplevelsen.
Jodå, man får visst vara "lat". Gygax ande kommer inte och hemsöker en om man struntar i bakgrundsmusik och inte heller förvisas man efter döden till något rollspelshelvete för usla spelledare. Inte heller är det något som alla spelare eller spelgrupper uppskattar.

Sen kan det bli väldigt bra med musik och ljudeffekter. Själv har jag dock rätt dålig simultankpacitet. Jag har också för lite tid för att sitta och pilla med spellistor och sånt (kanske också lathet?). Nu har jag emellertid kommit på den ultimata lösningen: jag lejer ut hela dj:andet till en av mina spelare. Han har ändå sina listor (han är inte lat) Jag ger honom instruktiioner före och under mötena; han sköter tabletopaudio (som är fantastiskt) och spotify. Det funkar jättebra.

Khan

Kondottiär
IcarusDream;n332557 said:
Fast jag håller nog inte med där längre. Jag behöver inte musik längre. De enda jag använder regelbundet är en slinga som går när vi recappar vad som hände förra gången, och en som signalerar att spelmötet är slut. Temamusik för avsnittet, om man så vill. Resten är bara ambient, och jag känner att det inte har tappat någonting, utan tvärtom höjt immersionen. Det är läskigare att smyga runt i staden om natten där man bara hör vindens sus, någon uggla då och då och inget mer än att lyssna på någon skräckfilmsmusik. I alla fall känner jag det så, eftersom det så ofta blir fel tempo eller stegringar eller så. Det blir oftare antiklimax än det blir bra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Khan;n332560 said:
I alla fall känner jag det så, eftersom det så ofta blir fel tempo eller stegringar eller så.
På den tiden jag hade orken att förbereda musik så använde jag just av detta skäl nästan uteslutande musik från datorspel. Silent Hill till exempel. Jag vet en del som använder Baldur's Gate… Datorspels bakgrundsslingor är ju generellt gjorda för att ligga som en ganska konstant ljudmatta utan alltför uppenbara stegringar eller så.

Det finns också motsvarande som skapats specifikt för rollspel. Jag har använt Alicorns skiva Tattered, speciellt skriven för CoC-kampanjen Tatters of the King, till exempel.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank;n332562 said:
... en del som använder Baldur's Gate.
Går den (bara musiken alltså) att få tag på på något sätt för en person som har E i Datorkunskap?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skarpskytten;n332563 said:
Går den (bara musiken alltså) att få tag på på något sätt för en person som har E i Datorkunskap?
Jag har inte lyssnat så noga (och har ändå rätt kass koll på hur original-BG lät) men det verkar som att soundtracket till den nya Enhanced Edition finns att köpa på lite olika ställen iaf:
Sedan finns samma ljudspår helt säkert på Youtube också, så har man bara listan med spårnamnen så kan man ju söka där på t.ex. "Baldurs Gate The Gibberling Horde" så hittar man det man letar.

För egen del betalar jag för Youtube Premium istället för Spotify, så jag har inte bara reklamfritt youtube utan kan använda deras musikspelar-app till Android för att spela upp musik från youtube. Vilket kan tänkas vara lite praktiskt i sammanhanget.

Björn den gode

Swashbuckler
Kör inte med bakgrundsmusik eller bakgrundsljud. Det vi däremot har är en intro-låt och en outro-låt som är specifika per kampanj. I teorin gillar jag bakgrundsmusik men det är för mycket jobb (både i förberedelsetid men också under spel) för vad det ger så jag prioriterar hellre andra saker.

När jag spelade aktivt hade vi alltid musik, olika varianter. Men, som undantag, mest stämning blev det utan vare sig ambient eller annan musik, i en lånad stuga i skogen, utan ljud i närheten...tystnaden gör mera än vad man tror.

afUttermark

Swashbuckler
Gärna musik i bakgrunden. Game of Thrones musik till fantasy, Drop kick Murphys till western och Nitzer Ebb till mutant. Det behöver inte vara svårare än så

entomophobiac

Low Prep High Play
Spelar med en preppad lista men undviker att göra mycket mer än byta lista under spel. Gillar inte att behöva ha dator eller telefon till hands — spelandet runt bordet är heligt. I den mån det kan vara det.

Men lite anpassade listor är bra, med blandningar av dark ambient och soundtracks (oftast) och tydliga teman. Typ LotFP Combat och LotFP Investigation som för kampanjen nu.

Vimes

Sillkung
Instrumentalt eller typ Cannibal Corpse tycker jag funkar bra. Så länge man inte kan uppfatta någon lyrik så är det aaaaaaall good!!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Musik och ljud är viktigt för mig när jag spelleder, där bra ljudlandskap kan göra under för stämningen. Jag brukar dela in mina ljudbilder i tre huvudkategorier:

1. Ambiensljud: Att ha ljud som bara ligger i bakgrunden och bygger upp platsen. Har exempelvis haft regnljud på i ett äventyr som utspelar sig i storm (och växlandes mellan "utomhus" och "inomhus"-ljud). Funkar bäst när platsen själv har en "intressant" ljudbild – kan vara regn, men också saker som storstad eller djungel med mycket läten.

2. Diegetisk musik: Musik som hörs inuti världen där äventyret utspelar sig. Kan vara allt från uppträdande jazzmusiker i Call of Cthulhu till en bergsprängare med blandband i Ur Varselklotet. Lägger till ett interaktivt element av ljudbilden, då rollpersonerna kan spela på den – och ibland även forma den. Exempelvis kan det göra mycket för stämningen när de själva säger att de vill ha musik på under en scen – and I'm happy to oblige.

3. Soundtrack: Vad som utgör grundstommen i ljudbilden av mitt spelledande, nämligen soundtrack med bakgrundsmusik som rullar. Fokuserar mycket på stämning och känsla och musiken är allt som oftast instrumental – om den inte ska etablera tid och plats! Då gillar jag att ta "populärmusik" från tiden – från Karl Gerhard i Call of Cthulhu Sverige till massor med olika listor med 80-tals pophits under vardagsscenerna i Ur Varselklotet.

Sedan har jag ofta flera olika spellistor för olika stämning och känsla när jag spelleder, oftast i grunden: "Ambient", "Suspense/Horror" och "Action". Ambient ska fokusera på tid, plats och känsla, men inte vara för läskig eller drivande. Suspense/Horror ska ge kallar kårar och tyda att läskiga/mystiska händelser sker och få spelarna att titta bakom ryggen två gånger. Action är precis det – nu ska det vara tempo och ös, för nu händer saker!

Mitt mest ambitiösa projekt vad gäller musik är fortfarande Masks of Nyarlathotep, där jag hade tre spellistor utifrån detta för varje major plats, med en egen stil och känsla. New York lyfte fram jazzinfluenser och hade en noirig underton, London byggde mycket på musik från Sherlock, samtidigt som skräckbiten istället byggde på gotisk skräckmusik, Egypten med en såklart egyptisk underton i all musik, från ambient, men även i skräck och action, Kenya lyfte fram mycket av stammusik, med fokus på mycket trummor i ljudbilden, Australien med ofta karg och avskalad äventyrsmusik, men med en västerländsk orkestral grund för att symbolisera outbacken och hur den ändå tämjts av västvärlden och sist så hade Shanghai självklart mycket kinesiska influenser i sin musik. Plus listor för resor och liknande emellan, samt flera minilistor för klubbar och ritualer. Men det gjorde mycket att ha den bakgrundsmusiken för att direkt sätta stämningen och känslan.

Jag är också en som tycker dynamik är så sjukt viktigt. Exempelvis blir det en häftig kontrast att gå från ambiensljud för att sedan få musik för att öka dramat. Det känns verkligen – och att höra "läskig" musik spelas kan få många att hoppa när de märker var allt är på väg.

luddwig

Lawful evil
Instrumental bakgrundsmusik kan vara trevligt, men det är absolut inte nödvändigt. Bakgrundsljud är inte min kopp te. Tycker att det förstör inlevelsen snarare än förstärker. Till min nuvarande kampanj kör jag även med sugnaturmelodi. Det känns verkligen klockrent så det lär jag använda även i kommande kampanjer.

Khan

Kondottiär
gabrielledebourg;n332625 said:
/.../
3. Soundtrack: Vad som utgör grundstommen i ljudbilden av mitt spelledande, nämligen soundtrack med bakgrundsmusik som rullar. Fokuserar mycket på stämning och känsla och musiken är allt som oftast instrumental – om den inte ska etablera tid och plats! Då gillar jag att ta "populärmusik" från tiden – från Karl Gerhard i Call of Cthulhu Sverige till massor med olika listor med 80-tals pophits under vardagsscenerna i Ur Varselklotet.

Sedan har jag ofta flera olika spellistor för olika stämning och känsla när jag spelleder, oftast i grunden: "Ambient", "Suspense/Horror" och "Action". Ambient ska fokusera på tid, plats och känsla, men inte vara för läskig eller drivande. Suspense/Horror ska ge kallar kårar och tyda att läskiga/mystiska händelser sker och få spelarna att titta bakom ryggen två gånger. Action är precis det – nu ska det vara tempo och ös, för nu händer saker!

/.../

Jag är också en som tycker dynamik är så sjukt viktigt. Exempelvis blir det en häftig kontrast att gå från ambiensljud för att sedan få musik för att öka dramat. Det känns verkligen – och att höra "läskig" musik spelas kan få många att hoppa när de märker var allt är på väg.
Jag håller med dig om att dynamik är viktigt, men jag slutade med bakgrundsmusik till största delen för att jag började störa mig på musiken istället för att den förhöjde det hela. Att tajma mer stress i musiken med spelarnas stress, eller dito för skräck, är bland det svåraste jag vet. Även om jag minns ett helt gäng riktigt bra tillfällen har jag nog minst tio gånger fler som saboterar stämningen för att tajmingen skär sig. Men ren ambient har en mycket högre lägstanivå. Det är färre gånger jag eller spelarna rycks ut ur spelet.

Har du några tips på hur man gör det bättre? Hur gör du för att lyckas väl vid spelbordet?

IcarusDream

Anti-populist
luddwig;n332636 said:
Till min nuvarande kampanj kör jag även med sugnaturmelodi. Det känns verkligen klockrent så det lär jag använda även i kommande kampanjer.
Intro- och outrolåtar har jag i alla mina kampanjer. Det är en väldigt bra ritual som får spelarna att känna "nu börjar vi" och "tack för idag, slut för idag".

En kampanj jag körde använde jag alltid denna låt som outrolåt. Jag brukade alltid smygstarta den halvvägs igenom sista meningen jag sa innan vi avslutade. Väldigt passande och bra.
https://www.youtube.com/watch?v=9a7bO7bbwwc